طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / اصلاح عمیق اونس طلا آغاز شده است؟

به گزارش ایران تحلیل، هفته گذشته تاکید شد که تشدید بیشتر تنش ها در خاورمیانه می تواند از قیمت جهانی طلا بدون توجه به عملکرد کلی دلار آمریکا حمایت کند. هفته گذشته با وجود افزایش بازده اوراق قرضه و شاخص دلار، روند صعودی اونس ادامه یافت.

روز چهارشنبه، در حالی که به نظر می رسید قیمت جهانی طلا در آستانه یک اصلاح عمیق است، یک اونس طلا روند صعودی را طی کرد و با افزایش تقاضا به بالاترین رقم تاریخی بیش از ۲۴۰۰ دلار رسید.

انتظار می‌رود که داده‌های رشد اقتصادی چین و تحولات ژئوپلیتیکی محرک‌های کلیدی قیمت جهانی طلا در غیاب انتشار داده‌های اقتصادی عمده ایالات متحده در هفته آینده باشند.

با وجود افزایش چشمگیر بازدهی خزانه داری، افزایش اونس ادامه یافت

قیمت جهانی طلا هفته را با روندی صعودی آغاز کرد و دو روز اول معاملات را با تحولی مثبت به پایان رساند.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز چهارشنبه گزارش داد که تورم سالانه در ماه مارس به ۳.۵ درصد در مقایسه با ۳.۲ درصد در فوریه افزایش یافت. این مقدار بالاتر از پیش بینی بازار ۳.۴ درصد بود. جزئیات این گزارش نشان می دهد که شاخص بهای مصرف کننده و شاخص بهای اصلی، که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد، هر کدام ۰.۴ درصد به صورت ماهانه افزایش یافته است.

بر اساس ابزار FedWatch CME، پس از انتشار داده های تورم، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ های بهره را در ماه ژوئن بدون تغییر باقی بگذارد، از ۴۰ درصد (قبل از انتشار داده های CPI) به حدود ۸۰ درصد افزایش یافت. در نتیجه، قیمت جهانی طلا نزدیک به ۱ درصد کاهش یافت و دومین کاهش روزانه خود در دو هفته اخیر را در روز چهارشنبه به ثبت رساند.

تشدید تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه باعث افزایش قیمت طلا شد

اگرچه شاخص دلار در روز پنجشنبه همچنان قوی بود، اما تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه به طلا کمک کرد تا شتاب بیشتری به دست آورد. ایران اقدامات تلافی جویانه ای را علیه اسرائیل در پاسخ به حمله به کنسولگری این کشور در سوریه در اوایل ماه جاری اعلام کرده است که نگرانی ها در مورد تشدید درگیری در خاورمیانه را دوباره برانگیخته است.

بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه پس از نشست سیاست پولی خود در آوریل، نرخ بهره کلیدی خود را بدون تغییر گذاشت. رویترز به نقل از سه منبع گزارش داد که سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا در مسیر کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن در روز پنجشنبه بودند.

افزایش شدید XAU/EUR حاکی از آن است که طلا خروج سرمایه از یورو را جذب کرده است. طلا در برابر یورو با بیش از ۲۲۰۰ یورو در بالاترین سطح تاریخ معامله می شود که در ماه آوریل حدود ۹ درصد افزایش یافته است، پس از رشد تقریبا ۱۰ درصدی در ماه مارس.

با نزدیک شدن به آخر هفته و حرکت بازارها به سمت پناهگاه های امن، قیمت طلا همچنان در حال افزایش است و از ۲۴۰۰ دلار عبور می کند. علاوه بر ریسک گریزی فعالان بازار، خرید بانک های مرکزی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش بی سابقه طلا تلقی می شود.

شورای جهانی طلا در گزارش ماهانه خود که در اوایل این هفته منتشر شد، اعلام کرد: «عوامل اساسی پشتیبان رشد فعلی شامل افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک، ادامه خرید بانک مرکزی و تقاضای قوی برای جواهرات و سکه‌ها است».

تحولات ژئوپلیتیکی زیر نظر سرمایه گذاران طلا است

هفته آینده، تنها خبر مهم در تقویم اقتصادی ایالات متحده فروش خرده فروشی ماه مارس خواهد بود. انتظار می رود فروش خرده فروشی در ماه مارس ۰.۳ درصد در مقایسه با ۰.۶ درصد افزایش در ماه فوریه افزایش داشته باشد. اگر ارزش نهایی منفی باشد، واکنش فوری بازار ممکن است منجر به تضعیف جزئی دلار آمریکا شود.

در جلسه سه‌شنبه آسیایی، فعالان بازار از نزدیک داده‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول چین را مشاهده خواهند کرد. انتظار می رود اقتصاد چین با نرخ سالانه پنج درصد در مقایسه با رشد ۵.۲ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ رشد کند.

یک عدد ناامید کننده تولید ناخالص داخلی چین، بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، می تواند نگرانی ها را در مورد چشم انداز تقاضای این فلز افزایش دهد و رشد کوتاه مدت قیمت جهانی طلا را محدود کند.

در همین حال، سرمایه گذاران همچنان بر تحولات ژئوپلیتیکی تمرکز خواهند کرد. کاهش تنش ها در خاورمیانه ممکن است به اصلاح عمیق قیمت طلا منجر شود. از سوی دیگر، اونس جهانی طلا به احتمال زیاد در شرایطی با ریسک پایین حمایت می‌شود، حتی در شرایطی که دلار آمریکا همچنان به عملکرد بهتر از همتایان خود ادامه می‌دهد در میان انتظارات فزاینده مبنی بر تاخیر در تغییر سیاست فدرال رزرو.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا