طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / ردپای تورم در سقوط آزاد طلای جهانی

به گزارش ایران تحلیل، قیمت جهانی طلا برای دومین هفته متوالی کاهشی را ثبت کرد. هفته گذشته طلای جهانی به دلیل افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا و تقویت مجدد دلار آمریکا تحت فشار قرار گرفت. تقویم اقتصادی هفته آینده شامل داده های PMI فوریه و صورتجلسه FOMC است که در این گزارش تاثیر آنها را بر قیمت جهانی طلا بررسی می کند.

ردپای تورم در کاهش طلای جهانی

قیمت طلا در اوایل هفته گذشته کاهش یافت. با این حال، رفتار محافظه کارانه فعالان بازار، عملکرد طلا را قبل از انتشار داده های کلیدی تورم ایالات متحده محدود کرد.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز سه شنبه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ژانویه نسبت به سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش یافته است. این مقدار بالاتر از پیش بینی بازار ۲.۹ درصد بود. شاخص CPI اصلی که نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی را حذف می کند نیز ۳.۹ درصد افزایش یافت، یعنی همان سطح در دسامبر.

بر اساس ابزار FedWatch CME، پس از انتشار آمار CPI، احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در دو جلسه سیاست گذاری بعدی بدون تغییر باقی بگذارد به بیش از ۶۰ درصد رسید. در نتیجه، بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به ۴.۳ درصد افزایش یافت و قیمت طلا برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ کانال ۲۰۰۰ دلاری خود را از دست داد.

پس از افزایش روز سه شنبه، شاخص دلار آمریکا در روز چهارشنبه کاهش یافت و در محدوده منفی بسته شد. در مقابل، قیمت طلا پس از کاهش شدید روز قبل، روز چهارشنبه در محدوده ۱۹۹۰ دلار قرار گرفت.

داده های ضعیف خرده فروشی قیمت طلا را به بالای ۲۰۰۰ دلار رساند

پس از انتشار داده های ناامیدکننده، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا ۴.۲ درصد کاهش یافت و به استاندارد جهانی طلا اجازه داد تا در نیمه دوم بازار به بالای ۲۰۰۰ دلار برسد.

داده‌های ضعیف خرده‌فروشی به کندی فعالیت اقتصادی ایالات متحده و احتمال کاهش نرخ‌های بهره و کاهش جذابیت اوراق قرضه اشاره کرد. در نتیجه، سرمایه گذاران به خرید طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و ضد تورم روی آوردند. این اتفاق باعث شد قیمت طلا دوباره به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار برسد.

هیچ برنامه ای برای کاهش نرخ سود وجود ندارد

مایکل بار، معاون رئیس فدرال رزرو، در مورد داده های تورم اظهار داشت که سیاست گذاران مطمئن هستند که تورم به سمت هدف ۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این حال، بار اضافه کرد که قبل از تایید کاهش نرخ بهره باید “داده های مثبت پایدار” را ببیند.

نظرات مایکل بار نشان می دهد که فدرال رزرو متعهد به کاهش تورم است اما در حال حاضر برنامه ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. برای تصمیم گیری در مورد کاهش نرخ بهره، فدرال رزرو به دنبال نشانه های پایداری از کاهش تورم خواهد بود. بنابراین، ادامه انتشار داده های مثبت تورم می تواند منجر به کاهش نرخ بهره در آینده شود.

قیمت طلا به داده های PMI واکنش نشان می دهد

شاخص مدیران خرید (PMI) یک شاخص اقتصادی است که هر ماه توسط موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان منتشر می شود. این شاخص بر اساس نظرسنجی مدیران خرید از شرکت‌های مختلف در مورد شرایط اقتصادی و فعالیت‌های آنها است.

PMI یک شاخص پیشرو برای اندازه گیری رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود. به طور کلی، PMI بالای ۵۰ نشان دهنده رشد اقتصادی است. از سوی دیگر، اگر PMI زیر ۵۰ باشد، این نشان دهنده رکود اقتصادی است.

انتشار داده های PMI در هفته آینده می تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. اگر PMI بالاتر از حد انتظار باشد، می تواند ارزش دلار آمریکا را افزایش دهد و قیمت طلا را کاهش دهد. از سوی دیگر، اگر PMI کمتر از حد انتظار باشد، این می تواند منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت طلا شود. لازم به ذکر است که بازار سهام و اوراق قرضه آمریکا روز دوشنبه تعطیل است.

نشست FOMC MINUTES چه تاثیری بر قیمت طلا خواهد داشت؟

روز چهارشنبه، فدرال رزرو خلاصه ای از نشست سیاست پولی ۳۰-۳۱ ژانویه خود را منتشر خواهد کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو پس از این نشست در یک کنفرانس خبری گفت که کاهش نرخ بهره در ماه مارس بعید است، اما هشدار داد که کاهش غیرمنتظره در بازار کار می تواند این موسسه مالی را وادار کند که نرخ بهره را زودتر کاهش دهد.

گزارش جالب مشاغل ژانویه پس از این جلسه باعث شد که سرمایه گذاران دیگر انتظار کاهش نرخ در ماه مارس را نداشته باشند، بنابراین قیمت طلا در نیمه اول فوریه افزایش قابل توجهی نداشت.

اگر صورتجلسه FOMC نشان دهد که اعضای فدرال رزرو تمایل بیشتری به کاهش نرخ بهره در آینده دارند، قیمت طلا روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر نتیجه صورتجلسه FOMC نشان دهد که فدرال رزرو مصمم به حفظ سیاست انقباضی فعلی است، قیمت جهانی طلا در روند نزولی قرار خواهد گرفت.

گزارش مشاغل ژانویه نیز بر انتظارات از سیاست فدرال رزرو تأثیر گذاشت. گزارش قوی اشتغال احتمال کاهش نرخ بهره را در ماه مارس کاهش داد که بر قیمت طلا در نیمه اول فوریه فشار آورد.

سرمایه گذاران منتظر تغییر سیاست فدرال رزرو هستند

سرمایه گذاران در حال حاضر بیشتر به این موضوع علاقه مند هستند که آیا فدرال رزرو برای اجرای تغییر سیاست خود تا ژوئن صبر خواهد کرد یا خیر. انتشار گزارش نشست فدرال رزرو می تواند به سرمایه گذاران کمک کند تا زمان تغییر سیاست فدرال رزرو را پیش بینی کنند. با این حال، بعید است این گزارش اطلاعات جدیدی در مورد زمان کاهش نرخ بهره ارائه دهد.

سرمایه گذاران به دنبال نشانه هایی از بازگشت فدرال رزرو هستند، به این معنی که فدرال رزرو از سیاست های انقباضی فعلی خود به سیاست های انبساطی مانند کاهش نرخ بهره تغییر خواهد کرد. اکثر سرمایه گذاران در حال حاضر تصور می کنند که فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره تا ژوئن صبر خواهد کرد. این به دلیل گزارش های اقتصادی قوی و انتظارات برای افزایش تورم در ماه های آینده است.

شاخص مدیران خرید; تاریخ های مهم تقویم جهانی اقتصاد طلا

روز پنجشنبه هفته جاری، گزارش اولیه شاخص مدیران خرید تولید و خدمات (PMI) توسط موسسه S&P Global منتشر می شود. اگر این شاخص ها به زیر ۵۰ سقوط کنند، به این معنی که فعالیت بخش خصوصی کند می شود، انتظارات برای کاهش نرخ در ماه می می تواند افزایش یابد و از قیمت طلا حمایت کند.

سرمایه گذاران نیز در گزارش ها به نظرات کارشناسی درباره تورم توجه می کنند. اگر تورم خدمات بالا بماند، دلار آمریکا می تواند قوی بماند و حتی کاهش PMI به نفع طلا نخواهد بود. زمانی که آمار PMI و اعداد تولید و خدمات زیر ۵۰ باشد، ضعف احتمالی اقتصاد مورد توجه فعالان بازار قرار می گیرد. این می تواند فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره برای حمایت از اقتصاد تحت فشار قرار دهد.

تورم بالای بخش خدمات می تواند نشان دهد که فشارهای تورمی همچنان قوی هستند و فدرال رزرو تمایل کمتری به کاهش نرخ بهره دارد. بنابراین، حتی اگر PMI سقوط کند و تورم بخش خدمات همچنان بالا بماند، دلار آمریکا می تواند قوی بماند و از افزایش قیمت طلا جلوگیری کند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا