طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / طلای جهانی بر بام تاریخی!

به گزارش افق میهن، قیمت طلا همچنان در حال افزایش است و در سه روز نخست هفته گذشته افزایش چشمگیری را به ثبت رساند. پس از اصلاح مختصری در روز پنجشنبه، قیمت جهانی طلا مسیر صعودی خود را پیدا کرد و در روز جمعه به رکورد بیش از ۲۳۳۰ دلار در هر اونس رسید.

انتشار داده های تورم ایالات متحده در هفته آینده می تواند به طور قابل توجهی بر انتظارات بازار برای نرخ بهره فدرال رزرو و در نهایت ارزش طلا تأثیر بگذارد.

قیمت جهانی طلا از حد بالایی عبور کرده است

قیمت طلا در ابتدای هفته گذشته با بازگشت شرایط معاملاتی به حالت عادی پس از تعطیلات طولانی عید پاک، به شدت افزایش یافت. سرمایه گذاران به داده های شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) که در جمعه عید پاک منتشر شد، واکنش نشان دادند که اندکی ضعیف تر از حد انتظار بود. در نتیجه دلار آمریکا روز دوشنبه با کمبود تقاضا مواجه شد که به افزایش قیمت طلا کمک کرد.

با این حال، در پایان معاملات آمریکا، شاخص مدیران خرید تولیدی ISM که نشانه رونق اقتصادی است مثبت شد و موجب تقویت دلار و محدود شدن افزایش قیمت طلا شد.

در غیاب انتشار اطلاعات عمده اقتصادی، روند صعودی طلا در روز سه شنبه ادامه یافت و قیمت آن در معاملات روزانه بیش از یک درصد افزایش یافت. در روز چهارشنبه، داده های ایالات متحده نشان داد که PMI خدمات ISM از ۵۲.۶ در ماه فوریه به ۵۱.۴ در ماه مارس کاهش یافت.

با این حال، نکته مهمتر این بود که شاخص قیمت پرداختها که تورم بخش خدمات را نشان می دهد، از ۵۸.۶ به ۵۳.۴ رسید که نشان دهنده کاهش تورم ورودی بخش خدمات است. پس از انتشار این گزارش، با کاهش مجدد ارزش دلار آمریکا، طلا هفتمین روز متوالی معاملات خود را با افزایش به پایان رساند.

تعداد مشاغل غیرکشاورزی افزایش یافت

نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، خاطرنشان کرد که پیش از این پیش‌بینی کرده بود که فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ دو بار نرخ بهره را کاهش دهد، اما اکنون فکر می‌کند در صورتی که تورم به این نرخ افقی ادامه دهد، فدرال رزرو ممکن است اصلاً نرخ‌ها را کاهش ندهد. علاوه بر این، توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، اظهار داشت که «تطبیق محدوده تورم فعلی با پیشرفتی که فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره نیاز دارد، دشوار است».

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه گفت که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه مارس ۳۱۳۰۰۰ افزایش یافته است. این رقم به دنبال افزایش ۲۷۰,۰۰۰ ثبت شده در فوریه (بازبینی شده از ۲۷۵,۰۰۰) و به طور قابل توجهی از پیش بینی بازار ۲۰۰,۰۰۰ فراتر رفت.

سایر جزئیات گزارش مشاغل نشان می دهد که نرخ بیکاری از ۳.۹ درصد در فوریه به ۳.۸ درصد کاهش یافته است، در حالی که تورم دستمزد سالانه که با تغییرات میانگین دستمزد ساعتی اندازه گیری می شود، برخلاف پیش بینی ها به ۴.۱ درصد کاهش یافته است. دلار آمریکا پس از انتشار داده‌های مثبت مشاغل، ارزش خود را حفظ کرد، اما طلا با افزایش ارزش دلار مخالفت کرد و از ۲۳۱۰ دلار گذشت.

همبستگی معکوس بین طلا و دلار ضعیف شد

با پیشروی هفته، همبستگی معکوس معمول طلا با بازدهی خزانه داری آمریکا ضعیف شد. حتی در حالی که بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا برای اولین بار از نوامبر گذشته به ۴.۴ درصد رسید، طلا همچنان به رشد خود ادامه داد زیرا از تشدید تنش های ژئوپلیتیکی سود می برد.

اوایل هفته جاری پس از شهادت هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تاسیسات کنسولی این رژیم در دمشق، ایران قول تلافی کرد. این رویداد نگرانی هایی را در مورد تشدید و طولانی شدن درگیری در خاورمیانه ایجاد کرد.

علاوه بر این، گمانه زنی هایی در بازار وجود دارد که چین در حال فروش اوراق خزانه آمریکا و جایگزینی آنها با طلا است. این می تواند توضیحی ممکن برای ادامه افزایش ارزش طلا با افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا باشد. اما به دلیل کمبود اطلاعات موجود، تایید یا رد این نظریه دشوار است.

بانک مرکزی چین تغییراتی را در ذخایر خود اعلام می کند، اما این داده ها در محدوده متوسط ​​قرار دارند اردیبهشت در دسترس خواهد بود. شورای جهانی طلا در ۱۳ مارس گزارش داد که بانک مرکزی چین (PBoC) اعلام کرد که ذخایر طلا در ماه فوریه ۲۲ تن افزایش یافته است.

ردپای تحولات ژئوپلیتیکی و تورم آمریکا در آینده قیمت جهانی طلا

با رفتن به هفته آینده، تقویم اقتصادی ایالات متحده فاقد هرگونه گزارش مهم خواهد بود. اما روز چهارشنبه، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) داده های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را برای ماه مارس منتشر خواهد کرد. انتظار می رود هر دو CPI و CPI اصلی ماهانه ۰.۳٪ افزایش پیدا کنند.

اگر CPI اصلی ماهانه سریعتر از حد انتظار افزایش یابد، واکنش اولیه می تواند دلار آمریکا را تقویت کند و قیمت طلا را کاهش دهد. از سوی دیگر، اگر تورم اصلی به ۰.۲ درصد یا کمتر کاهش یابد، این می‌تواند انتظارات کاهش نرخ در ژوئن را به ضرر دلار آمریکا تقویت کند.

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) اطلاعات شاخص قیمت تولید کننده (PPI) را روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد. در گذشته، فعالان بازار توجه چندانی به داده های تورم تولیدکنندگان نداشتند. با این حال، انتشار چندین گزارش اخیر PPI واکنش های قابل توجهی را برانگیخته است.

در ماه فوریه، PPI به صورت ماهانه ۰.۶ درصد افزایش یافت. افزایش مشابه در تورم ماهانه تولیدکننده می تواند انتظارات را در مورد تداوم تورم مصرف کننده افزایش دهد و از ارزش دلار آمریکا حمایت کند.

بانک مرکزی اروپا (ECB) تصمیمات سیاست پولی خود را روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. این رویداد ممکن است تاثیر مستقیمی بر ارزش گذاری طلا نداشته باشد. با این حال، موضع محتاطانه بانک مرکزی اروپا می تواند واگرایی سیاست پولی بین فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا را افزایش دهد و منجر به خروج سرمایه از یورو به دلار شود. در این سناریو، تقویت گسترده دلار آمریکا می تواند کسب سود طلای جهانی را با مشکل مواجه کند.

در معاملات روز جمعه آسیا، داده های تراز تجاری چین، بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، توسط فعالان بازار به دقت زیر نظر خواهد بود. اگر این داده ها حاکی از بهبود چشم انداز رشد اقتصادی چین باشد، طلا می تواند سودمند باشد.

سرمایه گذاران همچنین تحولات ژئوپلیتیکی و نظرات مقامات فدرال رزرو را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت. تشدید بیشتر تنش ها در خاورمیانه می تواند قیمت طلا را بدون توجه به عملکرد کلی دلار آمریکا حمایت کند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا