طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / معادلات سرمایه‌گذاران انس طلا برهم خورد؟

به گزارش ایران تحلیل، معاملات بازار جهانی طلا در هفته گذشته امیدها را در دل خریداران زنده نگه داشته است. از آنجایی که داده های تورم ایالات متحده نتوانست بازده اوراق قرضه را بالاتر ببرد و علیرغم فشارهای فروش در اوایل هفته، طلای جهانی توانست ضررهای خود را قبل از پایان هفته کاهش دهد.

با این حال، سرمایه گذاران هنوز بر این باورند که کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس بسیار محتمل است. این به نوبه خود از افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا جلوگیری می کند.

تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافت

تقاضا برای دلار آمریکا هفته گذشته افزایش یافت و طلای جهانی در روز دوشنبه در محدوده منفی معامله شد و در پی انتشار اخباری مبنی بر اعلام ورشکستگی مدیر دارایی چینی Zhongzhi Enterprise Group به دنبال نکول پیش‌فرض شد.

پس از آنکه رهبران مجلس نمایندگان و سنا اواخر یکشنبه اعلام کردند که در بحبوحه خوش‌بینی نسبت به جلوگیری از تعطیلی دولت ایالات متحده، بر سر یک معامله مخارج ۱.۵۹ تریلیون دلاری به اجماع گسترده دست یافته‌اند، بازارهای سهام ایالات متحده افزایش یافت.

در همین حال، نظرسنجی ماهانه فدرال رزرو نیویورک نشان داد که انتظارات تورمی مصرف کننده به سه درصد در سال کاهش یافته است که پایین ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۱ است. این خبر منجر به کاهش بازدهی خزانه داری ایالات متحده و حرکت های کوچک اما مثبت در طلای جهانی شد.

پس از واکنش اولیه معامله گران و نوسانات شدید انس، قیمت طلا به پایین ترین سطح خود در چند هفته اخیر یعنی زیر ۲۰۲۰ دلار رسید. در همان زمان، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت آمریکا به بیش از چهار درصد افزایش یافت.

سرمایه گذاران طلا از تصمیمات آتی فدرال رزرو چه انتظاری دارند؟

پس از انتشار این داده ها، انتظار می رود فدرال رزرو در نشست ماه مارس خود نرخ بهره را کاهش دهد تا از رکود اقتصادی جلوگیری کند. در حالی که این امر می تواند در کوتاه مدت به قیمت طلا آسیب برساند، می تواند به حمایت از بازار سهام و رشد اقتصادی در بلندمدت کمک کند.

تحلیلگران TD Securities در واکنش به داده های تورم دسامبر گفتند: “گزارش CPI نشان می دهد که مسیر تورم ۲ درصدی احتمالا طولانی است.”

این تفسیر از TD Securities در حالی است که فدرال رزرو سیاست پولی خود را تا زمانی که مطمئن شود تورم در مسیری روشن و “پایدار” به سمت ۲ قرار دارد، حفظ خواهد کرد و مانع از کاهش قابل توجه در اقتصاد و بازار کار به درصد هدف می شود. رها نکنید.

پیش بینی قیمت جهانی طلا

با این حال، رویدادهای این هفته معادلات سرمایه گذاران جهانی طلا را به هم ریخته است. ابتدا مقامات بانک مرکزی اروپا از انتظارات معامله گران و سرمایه گذاران در بازارهای جهانی برای کاهش افزایش نرخ در سال ۲۰۲۴ منحرف شدند و سپس نوبت به اعضای فدرال رزرو رسید تا نظرات خود را بیان کنند.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو دیروز گفت که در حالی که تورم به هدف بانک مرکزی ۲ درصد نزدیک می شود، فدرال رزرو نباید نرخ بهره را شتابزده کاهش دهد تا زمانی که تورم پایین است. پس از والر، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، گفت اگر سیاستگذاران نرخ بهره را خیلی زود کاهش دهند، تورم ممکن است رخ دهد. همتایان اروپایی نیز از انتظارات بازار مبنی بر کاهش سریع نرخ در سال جاری منحرف شدند.

با توجه به اظهارات تند اعضای فدرال رزرو، انتظارات برای کاهش نرخ بهره به شدت کاهش یافته است. بر اساس داده های ابزار CME FedWatch، معامله گران در حال حاضر انتظار دارند ۶۵ درصد احتمال دارد که فدرال رزرو در ماه مارس نرخ بهره را کاهش دهد. در همین حال، این شاخص انتظارات کاهش نرخ بهره را تا قبل از سه شنبه ۷۵ درصد نشان داد.

داده های تولید ناخالص داخلی چین نتوانست انتظارات بازار را پشت سر بگذارد و نتوانست به طور قابل توجهی به خریداران شمش کمک کند تا قیمت طلا را افزایش دهند. تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه چهارم ۵.۲ درصد رشد کرد که در مقایسه با ۴.۹ درصد در سه ماهه سوم رشد داشت.

اقتصاد همچنین در کل سال ۲۰۲۳ رشد ۵.۲ درصدی را ثبت کرد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم مطابق با انتظارات ۱.۰ درصد بود.

سرمایه گذاران به سرفصل های مربوط به درگیری در خاورمیانه توجه زیادی خواهند داشت. طلا اخیراً از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی منتفع شده است، اما بحران طولانی‌مدت دریای سرخ می‌تواند قیمت انرژی را بالا ببرد و پیشرفت بانک‌های مرکزی بزرگ در مورد تورم را کند کند.

با تجزیه و تحلیل فنی رفتار قیمت جهانی طلا، می توان تراکم قیمت را در یک مثلث صعودی تشخیص داد. مرز بالای ۲۰۸۸ تا ۲۰۹۰ دلار از یک سو و خط روند صعودی از سمت پایین، قیمت انس را به دام انداخته است.

پس از صعود نزولی از ۲۶ دلار آناس در روز گذشته، قیمت به خط روند صعودی خود بازگشت. در بازه زمانی چهار ساعته به بعد، واکنش های قیمتی در امتداد خط میانی پایین و خط روند ذکر شده قابل مشاهده است. اگر خریداران بتوانند از نفوذ و تثبیت قیمت به زیر محدوده فعلی جلوگیری کنند، شانس رشد طلا باقی می ماند.

در غیر این صورت، سناریوی تقویت فروشنده فعال می شود که در صورت از دست رفتن ناحیه حمایت پویا، انتظار می رود قیمت جهانی طلا تا ایستگاه حمایت بعدی در ۲۰۱۵ دلار کاهش یابد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا