طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / وحشت طلا از اژدهای زرد!

به گزارش افق میهن، قیمت جهانی طلا هفته گذشته با قدرت آغاز شد. این افزایش قیمت تحت تأثیر کاهش قابل توجه بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بود. با این حال، اخبار مبنی بر توقف خرید طلا توسط چین برای اولین بار در ۱۸ ماه گذشته و آمار مثبت اشتغال در ایالات متحده مانع از افزایش بیشتر آن شد.

گزارش تورم ماه می در ایالات متحده و اعلامیه های سیاست فدرال رزرو در هفته آینده می تواند حرکت بزرگ بعدی را در بازار طلا آغاز کند.

خریداران جهانی طلا از ادامه روند صعودی خودداری می کنند

دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته آمریکا تحت فشار فروش بود که به طلا کمک کرد موقعیت بهتری پیدا کند. شاخص مدیران خرید بخش تولید (ISM PMI) از ۴۹.۲ در آوریل به ۴۸.۷ در ماه می کاهش یافت. این داده ها نشان داد که کاهش فعالیت تجاری در بخش تولید سرعت گرفته است. علاوه بر این، جزء تورم این نظرسنجی، یعنی شاخص قیمت‌های پرداختی، از ۶۰.۹ به ۵۷ کاهش یافت که نشان‌دهنده تورم ورودی ملایم‌تر است.

کاهش ریسک ریسک در روز سه شنبه به دلار آمریکا کمک کرد تا در برابر رقبایی مانند طلای جهانی انعطاف پذیر بماند. در روز چهارشنبه، شاخص مدیران خرید خدمات ISM به ۵۳.۸ رسید که از انتظارات بازار ۵۰.۸ بالاتر بود.

اگرچه داده ها به یافتن تقاضای فوری برای دلار کمک کرد، اما با کاهش PMI از ۵۹.۲ در آوریل به ۵۸.۱، سود ارز محدود باقی ماند. سایر داده های ایالات متحده نشان داد که اشتغال بخش خصوصی ۱۵۲۰۰۰ نفر افزایش یافته است که کمتر از تخمین تحلیلگران از ۱۷۳۰۰۰ افزایش است.

وزارت کار همچنین گفت که مطالبات اولیه بیکاری در هفته منتهی به اول ژوئن به ۲۲۹,۰۰۰ افزایش یافته است، از ۲۲۱,۰۰۰ هفته قبل. در پاسخ به این داده ها، قیمت طلا به بیش از ۲۳۸۰ دلار رسید که بالاترین سطح از اواخر ماه مه است.

واکنش تند بازار به توقف خرید طلا از چین

رویترز روز جمعه گزارش داد که بانک خلق چین (PBoC) پس از ۱۸ ماه افزایش مداوم در ذخایر طلا، خرید طلا برای ذخایر خود را در ماه مه متوقف کرد. رویترز به نقل از داده ها نوشت: چین در پایان ماه می ۷۲.۸۰ میلیون تروی اونس طلا داشت که نسبت به پایان آوریل تغییری نکرده بود.

در واکنش فوری به این خبر، قیمت جهانی طلا به زیر ۲۳۴۰ دلار سقوط کرد و بسیاری از سودهای هفتگی خود را کاهش داد.

در طول جلسه تجاری ایالات متحده، اداره آمار کار (BLS) گزارش داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه می ۲۷۲۰۰۰ افزایش یافته است. این تعداد به طور قابل توجهی از توافق بازار ۱۸۵۰۰۰ نفر فراتر رفت. در نتیجه، بازدهی خزانه داری ایالات متحده به شدت افزایش یافت و طلا تحت فشار شدید فروش قرار گرفت و بیش از ۲ درصد در روز کاهش یافت.

سرمایه گذاران جهانی طلا در انتظار آمار تورم آمریکا هستند

قیمت‌های جهانی طلا ممکن است در اوایل هفته آینده برای یافتن مسیر خود با مشکل مواجه شوند، زیرا سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های تورم ماه مه و نشست سیاست‌گذاری فدرال رزرو هستند.

روز چهارشنبه، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) داده های تورم را منتشر خواهد کرد. انتظار می رود شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) به صورت ماهانه ۰.۲ درصد افزایش یابد، در حالی که در آوریل ۰.۳ درصد بود. انتظار می‌رود تورم بدون احتساب غذا و انرژی (CPI اصلی) در ماه آوریل ۰.۳ درصد افزایش یابد که مطابق با رشد است.

پیش بینی قیمت جهانی طلا

مطابق با پیش‌بینی قیمت جهانی طلا، کارشناسان معتقدند اگر نرخ تورم به استثنای مواد غذایی و انرژی در ماه می بیش از حد انتظار افزایش یابد، واکنش فوری ممکن است باعث تقویت دلار آمریکا و کاهش شدید قیمت طلا شود. از سوی دیگر، خواندن ۰.۲ درصد یا کمتر می‌تواند باعث کاهش بیشتر بازدهی خزانه‌داری آمریکا و افزایش قیمت جهانی طلا شود.

به طور گسترده انتظار می رود که فدرال رزرو نرخ بهره اصلی خود را در روز چهارشنبه بدون تغییر باقی بگذارد. سرمایه گذاران توجه زیادی به خلاصه به روز شده پیش بینی های اقتصادی (SEP) یا نمودار پراکندگی خواهند داشت. در ماه مارس، یک نمودار پراکنده نشان داد که سیاست گذاران کاهش نرخ ها را در مجموع ۷۵ واحد پایه در سال ۲۰۲۴ پیش بینی کردند.

در نیمه دوم هفته، تقویم اقتصادی ایالات متحده هیچ گونه اطلاعات کلان تاثیرگذاری را منتشر نخواهد کرد. با پایان یافتن دوره آرام فدرال رزرو در روز پنجشنبه، فعالان بازار از نزدیک نظرات مقامات فدرال رزرو را پیش از تعطیلات آخر هفته تماشا خواهند کرد.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز افق میهن مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا