طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلای جهانی / پاول دست سرمایه‌گذاران را در پوست گردو گذاشت!

به گزارش ایران تحلیل، قیمت جهانی طلا برای دومین هفته متوالی بیش از ۲ درصد کاهش یافت. در جریان معاملات هفته گذشته، طلای جهانی بخشی از این کاهش را جبران کرد. با این حال، در نهایت دوباره تحت فشار نزولی قرار گرفت.

از آنجایی که تمرکز بازار به اظهارات مقامات فدرال رزرو تغییر می کند، چشم انداز فنی کوتاه مدت کاهش حرکت صعودی را نشان می دهد.

نقش رویدادهای اقتصادی هفته گذشته در تعیین قیمت جهانی طلا

هفته پرنوسان طلا بالاخره با ثبت شمع قرمز به پایان رسید. قیمت جهانی طلا هفته گذشته آغاز آرامی داشت و قیمت ها در روز دوشنبه تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماندند. با این حال، روز سه‌شنبه، قیمت این فلز گرانبها مسیر معکوس داشت و بیش از دو درصد در روز کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از سه هفته گذشته در زیر ۲۲۹۰ دلار رسید.

این کاهش پس از انتشار داده های شاخص هزینه اشتغال رخ داد. این گزارش نشان می دهد که شاخص هزینه اشتغال در سه ماهه نخست سال ۱.۲ درصد افزایش یافته است. در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، این مقدار اکنون ۰.۹٪ بود. این مقدار بالاتر از پیش بینی بازار ۱ درصد بود و منجر به افزایش بازدهی خزانه داری آمریکا و روند نزولی قیمت طلا شد.

در همین حال، بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ارزش دلار آمریکا همچنان در حال افزایش است. در گزارش این روزنامه اشاره شده است که فدرال رزرو به دلیل اعداد بالای تورم در سه ماهه اول سال بر حفظ نرخ های بهره برای مدت طولانی تر از پیش بینی های قبلی تاکید خواهد کرد.

نرخ بهره فدرال رزرو بدون تغییر باقی ماند

هنگامی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست درباره امکان تشدید سیاست پولی در مواجهه با تورم مداوم سوال شد، او پاسخ داد که حرکت بعدی در نرخ بهره بعید است افزایشی باشد.

پاول از ارائه هیچ نشانه ای درباره زمان تغییر سیاست پولی خودداری کرد، اما اذعان داشت که دستیابی به اطمینان بیشتر مورد نیاز برای کاهش نرخ بهره به سمت هدف تورم ۲ درصدی، احتمالاً زمان بیشتری می برد.

دلار کاهش یافت، طلا افزایش یافت

بازدهی اسکناس ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا در اواخر روز چهارشنبه بیش از ۱ درصد کاهش یافت و دلار آمریکا در برابر سایر همتایانش تضعیف شد زیرا اقدام فدرال رزرو آنطور که انتظار می رفت پیش بینی نشده بود. در نتیجه قیمت جهانی طلا دوباره به بالای ۲۳۰۰ دلار رسید.

شاخص دلار آمریکا (DXY) در روز پنجشنبه پس از گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) از افزایش ۴.۷ درصدی “هزینه های کار واحد” در سه ماهه اول، افزایش یافت و از افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا جلوگیری کرد.

داده های بازار کار آمریکا قیمت طلا را تضعیف کرد

دفتر آمار کار ایالات متحده (BLS) روز جمعه اعلام کرد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در آوریل ۱۷۵۰۰۰ افزایش یافته است. این مقدار کمتر از پیش بینی بازار برای افزایش ۲۴۳۰۰۰ نفر بود. جزئیات بیشتر این گزارش نشان می دهد که نرخ بیکاری اندکی به ۳.۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار بدون تغییر در ۶۲.۷ درصد باقی مانده است.

علاوه بر این، میانگین دستمزد ساعتی ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند ۰.۳ درصد افزایش یابد. علیرغم آمار ضعیف اشتغال، طلا نتوانست سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار دهد زیرا بازارها در آخر هفته با ریسک مثبت وارد شدند.

پیش بینی قیمت جهانی طلا در هفته آینده

تقویم اقتصادی ایالات متحده نشان می دهد که هیچ داده سطح بالایی منتشر نخواهد شد که پتانسیل تأثیر عمده ای بر قیمت جهانی طلا داشته باشد. در روز پنجشنبه، داده های تراز تجاری چین به دقت توسط فعالان بازار رصد خواهد شد. اگر مازاد تجاری چین در ماه آوریل بیش از حد انتظار افزایش یابد، واکنش اولیه بازار می تواند به افزایش قیمت جهانی طلا کمک کند و سرمایه گذاران این را یک تحول مثبت برای چشم انداز خوش بینانه تقاضای طلا خواهند دانست.

علاوه بر آمار تراز تجاری چین، فعالان بازار نیز سخنان مقامات فدرال رزرو را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت. بر اساس ابزار CME FedWatch، احتمال معکوس شدن سیاست پولی فدرال رزرو در ماه سپتامبر پس از رویدادهای این موسسه مالی کمی بیش از ۵۰ درصد باقی مانده است. اگر سیاست گذاران فدرال رزرو راه را برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر باز نگه دارند، موقعیت بازار نشان می دهد که ارزش دلار آمریکا ممکن است تحت فشار فروش قرار گیرد.

از سوی دیگر، اگر مقامات فدرال رزرو به فکر کاهش نرخ بهره در اواخر سال جاری باشند، احتمالاً دلار آمریکا ارزش خود را حفظ خواهد کرد و افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا را دشوار خواهد کرد. با این حال، سیاست گذاران باید تا سپتامبر داده های بیشتری را در مورد تورم و اشتغال ارزیابی کنند و ممکن است تمایلی به ارائه سیگنال های روشن در مورد زمان معکوس کردن سیاست پولی نداشته باشند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز ایران تحلیل مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا