طلا و ارز

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 اردیبهشت 1403

به گزارش ایران تحلیل، قیمت طلا و سکه در هفته گذشته افزایش یافته است اردیبهشت با بازدهی منفی بسته شد اما این کاهش بازدهی در برابر دلار معنی دار نبود. هفته گذشته اونس طلای جهانی ۵۰ دلار افزایش یافت و اثر کاهشی دلار در بازارهای داخلی را خنثی کرد.

دود اعتراضات صنفی به چشم طلافروشان راه یافت

در هفته های اخیر اعتراض به اجرایی شدن سامانه جامع معاملات و همچنین کاهش شدید معاملات در بازار طلا به رکود این بازار دامن زده است. در همین راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته در قالب بخشنامه جدیدی روش جدیدی را برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع معاملات یا سامانه مودیان در نظر گرفت. نکته حائز اهمیت این بخشنامه این بود که ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع معاملات شامل دارایی های شخصی یا سرمایه ای که مشمول فرآیند تولید و فروش نمی شود، نمی شود. بر این اساس نیازی به اعلام سرمایه طلافروشان (به جز در گردش) نیست، بلکه باید اطلاعات معاملات را ثبت کنند تا شفافیت در حوزه معاملات طلا افزایش یابد.

با این وجود اعتراض طلافروشان ادامه داشت. صنف طلا می خواهد اجرای سیستم جامع تجارت را به طور کامل لغو کند، اما از سوی دیگر، بخش دولتی نیز معتقد است که این سیستم موثر است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

کارشناسان اقتصادی چند روز اخیر اردیبهشت و هفته اول خرداد اگر قیمت دلار کاهش یابد، نوسانات نزولی محدودی را پیش بینی می کنند.

لازم به ذکر است در زمان نگارش این مقاله، اونس جهانی طلا با دو دلار افزایش به قیمت ۲۳۷۸ دلار معامله می شود.

قیمت هر اونس نقره به ۲۹ دلار رسید

اونس جهانی نقره با ۲۹ و ۶۲ سنت به ازای هر دلار معامله می شود. هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی ۵۵ هزار و ۸۴۰ تومان با ۵۰۰ تومان افزایش معامله شد.

مسیر سکه امامی از بازار طلا جدا شد

قیمت سکه امامی در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت با ۲۰۰ هزار تومان کاهش بازگشایی شد و با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. سکه بهار بدون تغییر در قیمت ۳۷ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان قرار گرفت.

گفتنی است، نیم سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد و قیمت تغییر نکرد. قیمت ربع سکه ۱۰۰۰۰۰ تومان در کف کانال ۱۵ میلیون تومان است. قیمت سکه گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۹۵ هزار تومان افزایش یافت.

طلا با کاهش ارزش دلار افزایش یافت

قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته اردیبهشت کاهشی محدود داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۲۰ هزار تومانی معادل ۱۴ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۳۶۴ هزار تومان با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت خورد. قیمت طلای مستعمل نیز سه میلیون و ۳۱۹ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت در تمام قسمت ها افزایش یافت. حباب سکه امامی ۶۸ هزار تومان، سکه بهار ۲۲۸ هزار تومان، نیم سکه ۱۲۳ هزار تومان، ربع سکه ۱۶۲ هزار تومان و سکه گرم ۲۲۶ هزار تومان افزایش یافت.

برای مطالب بیشتر به صفحه طلا و ارز ایران تحلیل مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا