طلا و ارز

پیش بینی قیمت طلا و سکه 4 دی 1402 / در بازار رکودی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

به گزارش ایران تحلیل، قیمت طلا و سکه امروز نسبت به روز گذشته کاهش یافت; این افت قیمت پس از بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان رخ داد. با وجود اینکه معامله گران بازار طلا از کاهش تقاضا و رکود در بازار فلز زرد می گویند، اما تحلیل فراز و نشیب قیمت طلا و سکه نشان می دهد که رشد قیمت در این بازار بیشتر و کاهش قیمت ها کمتر بوده است. نوسانات

بازارهای جهانی صعودی هستند

سیامک قاسمی، اقتصاددان و تحلیلگر بازارهای مالی در صفحه شخصی خود به پنج نکته درباره بازار طلا در ایران اشاره کرد. وی گفت: زمانی که از قیمت طلا در اقتصاد ایران صحبت می کنیم، این قیمت تابعی از دو متغیر اقتصادی است. قیمت طلا در بازارهای جهانی و قیمت دلار در اقتصاد ایران.

قاسمی تصریح کرد: در سطح اقتصاد جهانی با توجه به پایان چرخه سیاست های انقباضی در اقتصاد آمریکا و پیش بینی ها مبنی بر کاهش سه برابری نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، به نظر می رسد باید منتظر کاهش ارزش باشیم. و شاخص دلار در اقتصاد جهانی. بنابراین فضا برای رشد قیمت کالاها و طلا وجود دارد و بازارهای جهانی چشم انداز مثبتی را برای طلا مشاهده می کنند.

مرز پایین تاریخی دلار چقدر است؟

این تحلیلگر بازار مالی توضیح داد: در بازار ارز ایران، محدوده ۵۰ هزار تومانی به مرز پایین تاریخی قیمت دلار تبدیل شده است. پیش بینی می شود دلار در سال آینده از این محدوده خارج شود. این بدان معناست که قیمت طلا نیز می تواند در سال آینده جا برای رشد داشته باشد و محصول سرمایه گذاری مناسبی باشد.

اولویت سرمایه گذاری در بازار طلا چیست؟

وی افزود: انتخاب یکی از این روش های سرمایه گذاری بستگی به شرایط سرمایه گذار دارد. اگر جدایی برای ما مهم است، به این معنی است که در کوتاه مدت به بخشی از آن سرمایه و منابع نیاز داریم. مثلاً اگر ۳۰ سکه طلا بخریم و تا چند ماه آینده نیاز به فروش تعدادی از آنها داشته باشیم، سکه بازار جذابی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر نگران امنیت انبار هستیم، وجوه طلا و گواهی سپرده جذاب است. در حالی که مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت ها و قوانین مهم هستند، برخی دیگر از انواع طلا برای ما مهم هستند. اما با توجه به شرایط سرمایه گذاری باید یک یا چند روش از روش های ذکر شده را انتخاب کنیم.

حباب سکه مانعی برای سرمایه گذاری نیست

قاسمی تصریح کرد: وقتی صحبت از سرمایه گذاری در سکه می شود، منظور سرمایه گذاری در سکه کامل یا سرمایه گذاری در ربع سکه است. با توجه به اینکه در سال های اخیر سکه کالا و بازار جایگزین دلار برای سرمایه گذاری شده است، همواره حباب سکه در این بازار وجود خواهد داشت و این حباب با توجه به تغییر انتظارات تورمی و رفتار بازار، تنها کاهش یا افزایش خواهد یافت. بازارهای موازی وی افزود: بنابراین به دلیل وجود حباب سیاسی، عدم انتخاب سکه به عنوان سرمایه گذاری اشتباه است و فقط باید بتوانیم در زمان مناسب وارد بازار شویم.

بازده طلا بالاتر از تورم است

این تحلیلگر بازار مالی تصریح کرد: بررسی ها حاکی از آن است که در دوره سه ساله ارزیابی شده طی ۲۰ سال گذشته، بازده طلا بالاتر از بازده ارزی و همچنین بالاتر از نرخ تورم بوده است.

وی افزود: این نکته نشان می دهد که طلا ابزار بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری های پوشش تورمی در بازه زمانی یک تا سه ساله است. طلا باید همیشه در دوره های ذکر شده در پرتفوی سرمایه گذاری گنجانده شود. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت به دلیل تورم عقب بیفتد.

نیاز به تنوع بخشیدن به سبد دارایی

قاسمی تصریح کرد: همه دارایی خود را در یک بازار سرمایه گذاری نکنید. یک سرمایه گذار عاقل باید سبد سرمایه گذاری با تنوع محصولات مختلف داشته باشد و بر اساس شرایط و پیش بینی های اقتصادی نسبت سرمایه خود را در بازارهای مختلف کاهش یا افزایش دهد. شما باید به اصل تنوع در دارایی های سرمایه گذاری اعتقاد داشته باشید.

قیمت در بازار سکه کاهش یافت

امروز سومین روزه دی سکه امامی ۱۴۰۲ با افت ۱۶۶ هزار تومانی به قیمت ۲۹ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان معامله شد. سکه بهار با ۲۵۷ هزار تومان کاهش با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله شد. قیمت نیم سکه در دومین روز هفته با ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد و ۱۵۰ هزار تومان کاهش یافت. ربع سکه نیز با کاهش از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی پنج میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و دو هزار تومان عرضه شد.

روند نامتعادل حباب سکه

امروز قیمت طلا نیز کاهش یافت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۷۲ هزار تومانی به ارزش ۱۰ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۶ هزار تومان کاهش ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان معامله شد. قیمت طلای مستعمل نیز به دو میلیون و ۴۳۹ هزار تومان رسید.

برخلاف قیمت، امروز حباب روند ثابتی را نشان نداد. حباب سکه امامی ۶۳ هزار تومان، نیم سکه ۱۰۱ هزار تومان و ربع سکه ۷۵ هزار تومان کاهش یافت. حباب سکه بهار ۲۷ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰ تومان رشد کرد.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا