اخبار اقتصاد ایران

پیش بینی متفاوت از بازار مسکن

رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: ابلاغ قانون تنظیم مسکن در حوزه رهن و اجاره به بازار آرامش بخشیده است و امیدواریم برای تثبیت قیمت ها در بازار مسکن هم جریمه ها و هم بسته های حمایتی اعمال شود. “

بازار مسکن در کشور ما همواره متلاطم بوده و قیمت این کالای ضروری سال هاست که روند صعودی داشته است. اگرچه در برخی سال‌ها قیمت‌ها راکد بوده است، اما مسکن همواره به عنوان یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود که مردم برای از دست ندادن سرمایه و کسب درآمد از طریق واگذاری آن به مستاجران، در مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای بسیاری از مستاجران پیش آمده است که صاحب خانه پس از اتمام قرارداد یک ساله مستاجر، خانه را با قیمتی بالاتر از سال قبل اجاره می دهد. البته تا چند سال پیش افزایش قیمت اجاره بها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود اما در ۲ تا ۳ سال اخیر با رشد نجومی قیمت خرید و فروش مسکن شاهد افزایش افسارگسیخته نیز هستیم. قیمت اجاره خانه های مسکونی به طوری که پرسیدن قیمت اجاره خانه دل مستاجران را تازه می کند.

ماجرای تکراری مستاجران با افزایش قیمت اجاره بها

حسن احمدی گفت: نزدیک به دو دهه از زندگی زناشویی ام مستاجر بوده ام. من تا الان چند تا خونه عوض کردم. برخی از صاحبخانه ها افراد منصفی بودند و برخی از سال ها مقدار کمی به اجاره بها اضافه می کردند و گاهی ۱۰ تا ۱۵ درصد به قیمت اجاره اضافه می کردند.

وی ادامه داد: در ۲-۳ سال اخیر قیمت اجاره بها بالا رفته است. من یک معلم ساده هستم و در این سال ها دوبرابر افزایش حقوقم اجاره بهای من افزایش یافته است.

احمدی افزود: در سال گذشته مالک علاوه بر دو برابر شدن قیمت رهن، اجاره بها را نیز افزایش داد و زمانی که با شرکت های دیگر در مورد قیمت خانه صحبت کردم، متقاعدم کردند که قیمت ها یکی است و چاره ای جز پرداخت ندارم. همان اجاره دهمین بالا داستان امسال هم همینطور است و صاحبخانه قیمت اجاره و رهن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

زینب غلامی مستأجر یکی از شهرستان های خراسان رضوی گفت: برای من و همسرم که در یک شرکت خصوصی کار می کنیم و ساعات زیادی از روز را در خانه نیستیم و هر سال درصد کمی حقوقمان افزایش می یابد. ، افزایش اجاره بها توجیهی ندارد اما راه حلی هم ندارد. ما نداریم

وی تصریح کرد: چند سال پیش با پس اندازمان می توانستیم خانه قابل حمل بخریم اما الان با آن اندک پس انداز در هیچ جای شهر نمی توانیم خانه بخریم. زیرا قیمت ها بیش از توان ما افزایش یافته است.

این کارمند زن ادامه داد: رشد اجاره بها در شهرهای کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ است و گویی صاحبخانه قصد دارد با گرفتن اجاره بها از مستاجر به تجارت بپردازد.

ترجیح دادیم خانه را راحت خالی کنیم

وی که پیش از این در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده و منتظر قرعه کشی ساخت واحدهای مسکونی مرتبط با این طرح است، گفت: امسال که نسبت به افزایش اجاره بها اعتراض کردیم، بسیار محترمانه از ما خواست که خانه را تخلیه کنیم. خانه و مستاجر جدید آمد و بقیمت خانه را یک و نیم برابر اجاره کرد و مجبور شدیم خانه کوچکتری در محله پایین تر اجاره کنیم. با وجود اینکه تاجر گفت که طبق قانون جدید می توانیم از صاحبخانه برای افزایش غیرعادی خانه شکایت کنیم، اما ترجیح دادیم خانه را به راحتی تخلیه کنیم و به دنبال مکانی متناسب با توان مالی خود بگردیم.

باید مبلغ اجاره را با تورم اضافه کنم

رضا ترگی، مالکی که چند سالی است با مستاجرانش کنار آمده و با توافق با مستاجرانش هر سال مبلغی به اجاره بها اضافه کرده است، گفت: ۲ الی ۳ سال است که مجبورم اجاره بها را با تورم افزایش دهم. چون پسرم شغلی ندارد و اجاره بها این خانه هزینه زندگی اوست. با حقوق بازنشستگی من، زیرا مصالح و تجهیزات ساختمانی بسیار گران شده است.

وی گفت: دو برابر مبلغی که امسال خانه را خریدم برای تعویض کابینت آشپزخانه ملک اجاره ای ام که آسیب دیده بود پرداخت کرده ام.

اگر قیمت سایر کالاها افزایش پیدا نکند، اجاره بهای خانه افزایش قابل توجهی پیدا نمی کند

وی بیان کرد: قیمت اجاره بها متاثر از بازار است. اگر قیمت سایر کالاها را افزایش ندهیم، اجاره بهای خانه افزایش چشمگیری نخواهد داشت. اما وقتی افزایش قیمت شامل همه کالاها می شود، نمی توان مسکن را مستثنی کرد.

این صاحبخانه ادامه داد: دولت می تواند با در نظر گرفتن مالیات و … در قیمت اجاره دخالت کند اما دستور قیمت گذاری در اموال مردم جواب نمی دهد و مالک به طرق مختلف راه فرار را پیدا می کند. تنها راه نجات مستاجران، تلاش دولت برای افزایش توانایی مردم برای تامین سرپناه از طریق تثبیت قیمت ها و تولید مسکن ارزان است.

ابلاغ قانون ساماندهی مسکن باعث آرامش در زمینه رهن و اجاره می شود

این روزها بازار مسکن در رکود به سر می برد و کارشناسان این حوزه پیش بینی می کنند این رکود تا پایان سال ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد در گفت وگو با ایسنا، گفت: تا پایان سال شاهد تثبیت قیمت مسکن به دلیل رکود بازار خواهیم بود. اگرچه در زمینه خرید و فروش مسکن به دلیل اعمال عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن در حوزه ساخت و ساز، پروانه و … در ۳ سال اخیر، در حال حاضر با رکود معاملات مسکن مواجه هستیم. و افزایش قیمت به معنای واقعی وجود ندارد.

حسین رستمی بر لزوم حمایت دولت از این حوزه برای افزایش تولید مسکن و نزدیک شدن عرضه و تقاضا به یکدیگر برای ثبات قیمت ها تاکید کرد و اظهار داشت: در حوزه رهن و اجاره در فصل انتقال شاهد تغییرات معمول نبودیم. این روزها مالکان و مستاجران اغلب قراردادهای خود را تمدید کردند و مالکان ۲۵ درصد افزایش مبلغ واحد مسکونی را اعمال کردند.

وی با اشاره به ابلاغ قانون تنظیم مسکن از خرداد ماه سال جاری گفت: اگر مالکان بیش از ۲ سال با مستاجران قرارداد ببندند از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف مالیاتی برخوردار می شوند. ۱۰۰% معافیت مالیاتی

رستمی با اشاره به اینکه بسته های حمایتی خوبی در این قانون دیده شده است، یادآور شد: برای تعیین اجاره بها نرم افزار قابل اجرا در مشهد و خراسان رضوی طراحی شده است و افرادی که به اتحادیه های صنفی مراجعه می کنند باید از وجود این نرم افزار زیرا بر این اساس نرم افزار قیمت اجاره واحد اجاره ای را مشخص می کند نه واحد صنفی یا مالک و موجر را که طبق قانون ایجاد شده است و در صورت عدم رعایت این نرم افزار و مالکان و شرکت ها قیمت این نرم افزار را نادیده بگیرید و به آن توجه نکنید، مالک مشمول تخفیف مالیاتی نخواهد بود و در صورت شکایت مستاجر، مالک یا موجر نیز جریمه می شود.

وی گفت: ابلاغ قانون تنظیم مسکن در حوزه رهن و اجاره به بازار آرامش بخشیده است و امیدواریم برای تثبیت قیمت ها در بازار مسکن هم جریمه ها و هم بسته های حمایتی اعمال شود.

صاحبخانه ولخرج گرفتار قانون می شود

بدیهی است که مردم همیشه برای حفظ سرمایه خود وارد عرصه مسکن شده اند، اما این روزها که بازار مسکن راکد است و تولید مسکن کاهش یافته است، همچنان تقاضا برای مسکن وجود دارد و از یک سو، افراد بدون مسکن توان مالی ندارند. خرید مسکن، و مستاجران از اجاره بها بالا ناراضی هستند. می بینیم که مالک به دلایل مختلف مستاجر را از خانه اش بیرون می کند و با مستاجر جدید قراردادی می بندد که گاهی به قیمتی بالاتر از حد معمول است.

رئیس اتحادیه املاک مشهد در این خصوص به طراحی نرم افزار در خصوص قیمت اجاره نیز اشاره و تصریح کرد: واحدهای صنفی بر اساس این نرم افزار هوشمند به صورت آنلاین رصد می شوند و بر اساس استعلام قیمت، واحدهای صنفی موظف به استفاده از این امر هستند. نرم افزار. در صورتی که مالک طبق قانون افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها قرارداد خود را تمدید نکرد و از مستاجر درخواست تخلیه کرد، مستاجر می تواند به محض اطلاع از این که قیمت سال گذشته چقدر بوده و قیمت آن چند است، از قانون شکایت کند. سال تا ۵ سال در صورت پرداخت اجاره بیشتر. و مابه التفاوت اجاره بها پرداخت شده به وی مسترد می گردد.

رستمی بیان کرد: در این صورت مالک نمی تواند قانون را دور بزند و شاید مالک اسراف گرفتار قانون شود چرا که مستاجر می تواند به مدت ۵ سال از مالک به دلیل افزایش قیمت بیش از ۲۵ درصد شکایت کند. جریمه می کند و مسائل کیفری مطرح می شود و قوه قضاییه وارد موضوع می شود و این قانون ضمانت اجرا دارد.

رئیس اتحادیه املاک مشهد این موضوع را بازدارنده دانست و گفت: در گذشته این قانون وجود نداشت اما امروز قوه قضائیه ضامن اجرای این قانون است و در صورت ارسال بیانیه از سوی مستاجر به مالک که موارد قانونی مربوط به افزایش اجاره بها در ملک را در صورت عدم رعایت حداکثر ظرف مدت ۵ سال، بر اساس این قانون، مابه التفاوت بیش از ۲۵ درصد اجاره بها مسترد می شود. یا موجر بسته های حمایت مالیاتی و غیره را دریافت نخواهد کرد.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا