اقتصاد جهان

پیش بینی وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود در 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از فاکس بیزنس، بسیاری از اقتصاددانان برجسته آمریکایی بر این باورند که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم ۵.۲ درصد بوده اما رشد سال آینده بسیار کند خواهد بود.
الن زنتنر، اقتصاددان ارشد بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی و رئیس انجمن ملی اقتصاد گفت: انتظار می رود رشد اقتصادی ایالات متحده بین سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تا سه ماهه پایانی ۲۰۲۴ به میزان ۱ درصد کاهش یابد.

انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه ماهه پایانی سال جاری به ۱.۲ درصد کاهش یابد که ناشی از ضعف بخش های ساخت و ساز و تولید کارخانه است.
تولید کارخانه های ایالات متحده برای سیزدهمین ماه متوالی کاهش یافت و در نوامبر ۰.۹ درصد کاهش یافت.

بیشتر رشد اقتصادی در سه ماهه سوم ناشی از سفرهای تابستانی بود که به رکورد جدیدی رسید. علاوه بر این، بسیاری از مصرف کنندگان آمریکایی برای شرکت در فعالیت های مختلف مانند کنسرت در تابستان هزینه پرداخت می کردند. اما این الگوی مصرف در سه ماهه چهارم ادامه پیدا نکرد.
البته، با وجود کاهش پیش‌بینی‌شده رشد اقتصادی در سال آینده، اقتصاددانان احتمال ۵۰ درصدی را برای ورود اقتصاد آمریکا به رکود پیش‌بینی می‌کنند.
گزارش نرخ اشتغال دولت که روز جمعه منتشر شد، نشان داد که در ماه نوامبر ۱۸۰۰۰۰ شغل جدید ایجاد شده است که نسبت به ماه قبل ۱۵۰۰۰۰ شغل افزایش یافته است. نرخ بیکاری در ایالات متحده در حال حاضر ۳.۹٪ است.
انتظار می رود نرخ تورم در ایالات متحده ۳.۱٪ باشد و تورم بدون مواد غذایی و انرژی ۴٪ باشد که همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی آن کشور است.
در حالی که فعالان بازار ۹۸ درصد شانس دارند که نرخ بهره را در نشست نهایی خود در سال جاری بدون تغییر باقی بگذارند، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هفته گذشته هشدار داد که افزایش نرخ ممکن است ادامه یابد.
وی در سخنان خود تاکید کرد که آمادگی داریم در صورت لزوم سیاست های پولی را تشدید کنیم.
انتهای پیام/۸۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا