اخبار اقتصاد ایران

پیش بینی یک کارشناس در مورد آینده بازار مسکن: تجربه‌ای مشابه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ را طی می‌کنیم :: افق میهن

یک کارشناس بازار مسکن گفت: دو سال است که در رکود هستیم و قیمت مسکن زیر نرخ تورم حرکت می کند. به نوعی تجربه ای شبیه به سال های ۹۱ تا ۹۶ را سپری می کنیم که ۵ سال در رکود بودیم، اما معتقدم این وضعیت پایدار نخواهد بود و ممکن است وضعیت بازار ملک تغییر کند. ورود حجم تقاضای ناشی از کسری هفت میلیون واحد مسکونی.

به گزارش افق میهن، حسن محتشم گفت: طبق گفته نمایندگان مجلس به هفت میلیون کسری مسکن رسیده ایم که حدود ۹ سال پیش پیش بینی شده بود. در سال ۱۳۹۳ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم در سال ۱۳۹۴ به نقطه سربه سر می رسیم که در حال حاضر یک سال مانده به این افق هنوز نتوانسته ایم یک میلیون واحد بسازیم. واحد در سال و اکنون هفت میلیون واحد کسری داریم.

وی خاطرنشان کرد: در این ۹ سال شاید سه میلیون واحد ساخته شده اما مطالبات جدیدی نیز اضافه شده است. این خواسته ها ناشی از ازدواج، طلاق، رشد جمعیت جوان کشور و فرسودگی ساختمان هاست.

تجربه سال های ۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن پشت سر می گذاریم

این کارشناس مسکن تولید مسکن در سال های اخیر را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال عنوان کرد و گفت: ساخت و ساز طبق روال گذشته انجام شده اما پاسخگوی تقاضا نبوده است. از طرفی توزیع ساخت این واحدها مطابق با نیاز واقعی نیست. در سطح جامعه، تقاضا برای واحدهای ارزان قیمت و کوچک است، اما عرضه برای واحدهای گران قیمت و متراژ بزرگ انجام می شود.

محتشم با اشاره به میانگین قیمت مسکن در تهران که به رقم بی سابقه ۸۸ میلیون تومان رسیده است، گفت: معتقدم اگر انباشت تقاضا به میزان هفت میلیون واحد بتواند وارد بازار مسکن شود، قیمت ها تغییر خواهد کرد. دوباره

وی یادآور شد: دو سال است که در رکود مسکن به سر می بریم که قیمت مسکن به زیر نرخ تورم می رسد. یعنی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت مسکن داشته ایم اما به اندازه تورم نبوده است. به نوعی تجربه سال های ۹۱ تا ۹۶ را داریم که ۵ سال را در رکود گذراندیم و به یکباره در سال ۹۷ قیمت مسکن جهش کرد و تقریبا تا سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد و سپس وارد رکود شد. این رشد چهار ساله ناشی از تقاضای موثر نبود، بلکه ناشی از تقاضای سرمایه بود. در حال حاضر دوره ای مشابه سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ را پشت سر می گذاریم، اما اینکه بگوییم «متری ۸۸ میلیون تومان برای مسکن بسیار بالاست و ظرفیت افزایش بیش از این را ندارد»، معتقدم این گفته بی معنی است. اما با هر حرکتی ممکن است قیمت مسکن افزایش یابد. اعداد به بالاتر می رسند.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه سازان استان تهران در بیان راهکار کنترل بازار مسکن گفت: دولت باید جلوی کارگزاری های مکرر و دخالت مستقیم در حوزه مسکن را بگیرد و کار را رها کند. به بخش خصوصی.” دولت می تواند در مواردی مانند صدور پروانه، ارائه خدمات و مشوق ها برای شروع تولید مسکن به سازندگان تسهیلات و تسهیلات بدهد. اگر این اتفاق بیفتد به تدریج تقاضای واقعی تامین می شود و می توان انتظار ثبات نسبی قیمت مسکن را در سال های آینده داشت.

محتشم تصریح کرد: کاهش قیمت ها در برخی موارد بیانگر وضعیت واقعی بازار مسکن نیست. برخی از فروشندگان به پول نقد نیاز دارند و ممکن است واحد خود را زیر قیمت بفروشند. از طرفی ما در شرایط خاص سیاسی – اجتماعی قرار داریم. این وضعیت ناشی از وضعیت منطقه است و در این شرایط معمولا مسکن به دلیل نقدینگی کم جذابیت خود را از دست می دهد. بنابراین سرمایه گذار وارد این عرصه نمی شود. تقاضای واقعی و موثری وجود ندارد که می تواند باعث رکود و حتی کاهش قیمت شود، اما معتقدم این وضعیت پایدار نخواهد بود.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی قیمت سکه و ارز به دلیل نقدینگی بالا افزایش یافته است. مسکن در رکود است و بورس در حال نزول است.

تجربه سال های ۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن پشت سر می گذاریم

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: از وزارت راه و شهرسازی و خانم صادق ملواجرد انتظار داریم نسبت به قبل کمی تغییر سیاست ها را داشته باشند و روش تعامل با انبوه سازان را در پیش بگیرند. شاید اگر جدول انبوه سازان در وزارتخانه گذاشته شود نیمی از مشکلات حوزه مسکن حل شود. او می گوید ۸۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن پول داده اند و باید به آنها واحد بدهیم. اما سوال من این است که او می خواهد دیگران چه کار کنند؟ دولت باید تکلیف هفت میلیون نفر را مشخص کند.

به گفته محتشم، اگر وزارت راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از کارشناسان، سازندگان و مسئولان این وزارتخانه تشکیل دهد، می تواند با نظارت این وزارتخانه و معاونت، اقدامات موثری برای رفع مشکلات و تولید و عرضه مسکن بیشتر انجام دهد. بخش مسکن و ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا