اقتصاد جهان

پیش بینی 34 اقتصاددان از نفت 82 دلاری در سال 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، نظرسنجی از سرمایه گذاران و تحلیلگران نشان می دهد که پیش بینی می شود قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه باشد. انتظار می رود رشد ضعیف اقتصاد جهانی تقاضا را در سطوح پایین نگه دارد. از سوی دیگر، تنش های ژئوپلیتیکی از قیمت نفت حمایت می کند.

تحلیلگران تردید دارند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس بتوانند عرضه را برای حمایت از بازار نفت کاهش دهند.

قیمت نفت خام برنت در سال جاری به طور متوسط ​​حدود ۸۲.۱۷ دلار در هر بشکه بوده است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا باعث افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا از سوی چین، بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان شده است.

سی و چهار اقتصاددان و تحلیلگر مورد نظر رویترز پیش بینی کردند که میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۴، ۸۲ دلار و ۵۶ سنت خواهد بود. این رقم در ماه نوامبر ۸۴ دلار و ۴۳ سنت برآورد شده است.

انتظار می رود قیمت نفت خام آمریکا در سال آینده به طور متوسط ​​به ۷۸.۸۴ دلار برسد که نسبت به ماه گذشته ۸۰.۵۰ دلار افزایش یافته است.

تحلیلگران انتظار ندارند که تقاضا در ماه های آینده تغییر زیادی کند و شک و تردیدهایی در مورد عرضه وجود دارد که آیا اتحاد اوپک پلاس می تواند به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند باشد یا خیر.

تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس ماه گذشته توافق کردند که تولید خود را در اوایل سال آینده ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را ۶ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد و سهم بازار آن به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران همچنین انتظار دارند که ریسک های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را در ماه های آینده بی ثبات نگه دارد. درگیری های نظامی بین رژیم صهیونیستی و حماس نگرانی ها را در مورد گسترش جنگ و تأثیر آن بر عرضه نفت در خاورمیانه، بزرگترین منطقه نفت خیز جهان، افزایش داده است.

انتهای پیام/۶۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا