اخبار اقتصاد ایران

چالش‌های اقتصادی رئیس جمهور آینده/ «کنترل تورم» دشوار است :: ایران تحلیل

«عدم تعادل انرژی»، «بحران منابع طبیعی»، «کسری بودجه»، «بحران نظام بانکی»، «وضعیت بخش واقعی اقتصاد به‌ویژه در شرکت‌ها» چالش‌هایی هستند که رئیس‌جمهور آینده به‌طور جدی با آن‌ها مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایران تحلیل؛ عباس علوی راد اقتصاددان به ۶ چالش مهم کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: عدم تعادل انرژی، بحران منابع طبیعی، کسری بودجه، بحران نظام بانکی، وضعیت واقعی اقتصاد به ویژه در شرکت ها» چالش هایی هستند. این است که رئیس جمهور آینده به طور جدی با آن مواجه است.

مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران

این اقتصاددان با اشاره به یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران گفت: یاد و خاطره دکتر حسین عظیمی آرانی از نظریه پردازان توسعه اقتصادی ایران در کتاب ماندگار «مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران» زنده باد. یکی از مشکلات اصلی، انعطاف پذیری بسیار بالای محدودیت ها و نحوه مداخله دولت ها در مورد اقتصاد ایران است.

علوی راد ادامه داد: این موضوع از سوی دولت های مستقر در سال های پس از جنگ مشکلات زیادی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است. یکی از مهم ترین مصادیق آن، جهت دهی نادرست سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، رانده شدن بخش زیادی از مردم از فعالیت های اقتصادی و پیدایش ساختارهای کاملاً ویرانگر جدیدی به نام خوصولاتیس در متن قانون ایران است. اقتصاد

نگاه رئیس دولت چهاردهم به سایر قوا

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم دقت نظر در انتخاب رئیس جمهور چهاردهم، گفت: اگر ساختار انعطاف پذیری زیاد فراتر از حدود و نحوه دخالت دولت ها در اقتصاد ایران را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و کارکردهای غلط دولت ها را مستند کنیم. پس باید در انتخاب رئیس جمهور دوره چهاردهم دقت کرد. داشتن

علوی راد افزود: رئیس‌جمهوری که بخواهد در این ساختار بسیار منعطف محدودیت‌ها و نحوه مداخله دولت در اقتصاد ایران موفق‌تر عمل کند، باید حداقل این دو ویژگی مهم را داشته باشد: مدیری شایسته و آشنا به پیچیدگی‌های انعطاف‌پذیری حدود و نحوه دخالت دولت در اقتصاد ایران در دستگاه‌های اجرایی. دو: باید از قابلیت و توانایی بالایی برای همسویی قوای دیگر مانند قوه مقننه و نهادهای درون دولت در مراقبت از عملکرد دولت خود در چارچوب ساختار منعطف حدود و نحوه مداخله در اقتصاد ایران برخوردار باشد.

مسیر دشوار دولت آینده در کنترل تورم

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکثریت اقتصاددانان ایرانی موافقند که رفاه مردم ایران در دهه ۱۳۹۰ از دو جهت آسیب جدی دیده است، این دو جنبه را اینگونه تشریح کرد: ۱. کاهش درآمد سرانه واقعی. ۲. فراتر رفتن قابل توجهی از نرخ تورم از میانگین بلندمدت آن.

وی خاطرنشان کرد: من معلم اقتصاد دانشگاه هستم و صداقت من به عنوان معلم حکم می کند که معامله بین کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی ایران در چهار سال آینده بسیار سخت خواهد بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا