اخبار اقتصاد ایران

چای‌های تاریخ مصرف‌گذشته دبش روی هوا / بزرگترین مشکل در این مملکت تفکر نادرست مسئولین است

مدیرعامل انجمن تخصصی محصولات چای ایران گفت: سفارش چای علاوه بر سریلانکا از کشور هند نیز انجام می شود. اما با توجه به تقاضای نفت، بخش عمده واردات از سریلانکا خواهد بود.

ایران تحلیل به نقل از اختاز آنلاین، هنوز ابهامات پرونده تخلف ۳.۷ میلیارد دلاری چای دباش برطرف نشده و وضعیت چای های رها شده در انبار این برند مشخص نشده و خبر ثبت نام می رسد. سفارش چای وارداتی از سریلانکا در برابر تقاضای نفت ایران در خبرها است. افتاده است.

احمدرضا بخشی، مدیرعامل انجمن متخصصان فرآورده های چای ایران با بیان اینکه پس از وقفه در واردات چای، ثبت سفارش این محصول آغاز شده است، گفت: چای سیلان سریلانکا با تقاضای نفتی که از این کشور داریم، ترخیص می شود. .

وی افزود: سفارش چای علاوه بر سریلانکا از هند نیز انجام می شود. اما با توجه به تقاضای نفت، بخش عمده واردات از سریلانکا خواهد بود.

در همین زمینه سعید رحمت سمیعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال گفت: ایران با دریافت چای از سریلانکا موافقت کرده است، این توافق از قبل وجود داشته و مورد جدیدی نیست.

وی افزود: ۲۰ هزار تن چای خارجی کم داریم، قرار است یک قسمت از سریلانکا وارد شود و قسمت دیگر به ازای هر کیلو چای داخلی که می خرند توسط بازرگانان سفارش داده می شود و در مجموع ۱۰ هزار تن است. چای داخلی خریداری خواهد شد.» و باید ۲۰ هزار تن سفارش ثبت شود که متاسفانه با وجود گذشت چندین ماه و مذاکره این رقم به ۳۰۰ هزار تن نرسیده است.

سمیعی گفت: ۳۰ هزار تن چای در داخل تولید می شود که ۱۰ هزار تن آن صادر می شود. مجموع مصرف چای کشور ۹۰ هزار تن است که نیاز به واردات ۷۰ هزار تنی چای داریم.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان مخالفتی با واردات چای ندارند، واردات به دلیل کمبود، سلایق و سلایق مختلف مردم انجام می شود؛ مشکل اینجاست که تولیدکنندگان دیگر قادر به رقابت و ماندن در بازار نیستند زمانی که حجم عظیمی از چای وجود دارد. مقدار ارز برای واردات چای به شرکت خاصی داده می شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه چای شمال در خصوص اخلال ارزی توسط چای دباش نیز گفت: نمی دانیم دقیقا چه اتفاقی برای این شرکت افتاده است، فقط متوجه شدیم که میزان واردات نسبت به صادرات رقمی بوده است که برای ما باورنکردنی بود و سپس مشخص شد که به جای میانگین ۶۵ هزار تن چای، ۱۱۰ هزار تن چای وارد شده است.

سامی تصریح کرد: در مورد این موارد شنیده اید که چای ایرانی به کنیا صادر شده و با چای بی کیفیت کنیا مخلوط شده و مجددا به کشور وارد شده و بابت آن ارز دریافت کرده اند. مدیران کارخانه به دلیل مازاد واردات نتوانسته اند چای بفروشند و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به چایکاران بدهکار هستند و چایکار با وجود تامین پول و آماده بودن محصول، پولی برای کشت باغش ندارد. ، کارخانه ای که محصول سال قبل را نفروخته و در انبارهایش جا ندارد چطور؟ او می تواند یک محصول جدید بخرد و آن را واریز کند.

وی درباره قیمت چای نیز گفت: قیمت چای به چند دلیل پایین است. اولین دلیل حذف چای کهنه که تاریخ مصرف آن گذشته و برای مصرف انسان نامناسب است، بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال است. اگرچه حق توزیع این چای کهنه را در بازار داخلی ندارند، اما به هر حال نفوذ خواهد کرد. این چای تاریخ مصرف گذشته ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در حالی به فروش می رسد که تولید یک کیلو چای ۷۵ هزار تومان برای تولیدکننده تمام شده است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه چای شمال یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت چای را تسویه تکلیف ارزی دانست و گفت: بزرگترین مشکل ما در این کشور تفکر نادرست مسئولان کشور است. از وزارت جهاد تا بالا و پایین. صادرکننده ای که می خواهد چای ایرانی صادر کند باید با قیمت دلار بازار آزاد که ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است صادر کند اما وقتی دلار را پس می گیرد دلار ۴۳ هزار تومان می شود و ۷ هزار تومان ضرر می کند و مجازات می شود. از طرفی واردکننده تشویق می شود که چای وارداتی ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کند و آن را ۴۳ یا ۵۰۰۰۰ تومان بفروشد. هیچ فکری احمقانه تر از این نمی تواند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا