اخبار اقتصاد ایران

چای دبش با وجود ۵۰ شکایت باز هم ارز دریافت کرد | بهمن خودرو ۵۰۰۰ میلیارد تومان جریمه شد

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در پرونده چای دباش با رسیدگی متوجه شدیم که در سال ۱۳۹۷ در شعب یکی از بانک های استان ۵۰ مورد شکایت مفتوح مبنی بر عدم پرداخت ارز خارجی بوده است. تعهدات ارزی داشت، اما با وجود این، او همچنان ارز دریافت می کرد.»

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، احمد آسانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جلسه شورای مدیران سازمان تعزیرات حکومتی که صبح امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با اشاره به حضور میدانی سازمان تعزیرات در بازار درباره گرانفروشی و تخلفات گسترده در حوزه های مختلف گفت: زمانی که ساختارها، نهادها و بسترهایی را که برای نظارت بر بازار لازم بود به هم ریختید. انتظار نداشته باشید که به این زودی ها آن ساختارها را احیا کنید.

وی افزود: پیش از این دولت دو سوم پرونده های تعزیری تخلف «عدم ثمن» بوده است.

آسانلو گفت: ساختار مناسب و دقیق و متولی مشخصی برای نظارت بر بازار وجود ندارد.

آسانلو گفت: ساختارها آنقدر به هم ریخته است که در شبکه تولید، توزیع و واردات ناظر اصلی نظارت بر بازار و قیمت گذاری وجود ندارد. باید فکر کرد که نظارت بر بازار بر عهده کیست؟ مشکل اصلی نظارت بر واحدهای کوچک نیست، بلکه مشکل اصلی این است که نظارت منسجم و هوشمندانه بر قیمت گذاری محصولات در شبکه تولید، توزیع و واردات وجود ندارد. نتیجه این می شود که هر واحد تولیدی قیمت جدیدی تعیین می کند و هیچکس یقه او را نمی گیرد.

وی افزود: اکنون بحث شهریه مدارس دغدغه مردم است و متولی آن وزارت آموزش و پرورش است اما درگیری ها زیاد است. بنابراین سازمان باید در این زمینه ورود کند. اخذ شهریه مازاد بر تعرفه از مصادیق گران فروشی است.

وی تاکید کرد: وارد حوزه شهریه مدارس شدیم و پس از جلسه ای با سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی به این موضوع رسیدگی شد. آنها به ما ندادند. از این رو شعبه هایی را در این زمینه به مدارس معرفی کردیم.

وی افزود: بیش از ۴۳ میلیارد تومان به اولیای دانش آموزان بازگردانده شد و برخی مدارس معروف و بزرگ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند.

اصانلو ادامه داد: در این سال ها به دلیل ضعف نظارت اتفاقات زیادی در حوزه آرد افتاده است و متأسفانه متولی مشخص و مسئولانه ای برای نظارت بر بازار وجود ندارد. در دولت فعلی پیشنهادی مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شد که هنوز به نتیجه نرسیده است اما پیگیر هستیم که نظارت بر بازار بر عهده کدام دستگاه است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بحث چای دباش از سال ۱۳۹۶ یا ۱۳۹۷ شروع شد و از بسترهایی که در گذشته بود سوء استفاده می کرد و هر شش ماه یک بار ثبت سفارش خود را تغییر می داد.

وی ادامه داد: در همین پرونده (دباش) با بررسی متوجه شدیم که در سال ۱۳۹۷ در شعب یکی از بانک های استان ۵۰ مورد شکایت صریح مبنی بر عدم پرداخت تعهدات ارزی بوده است، اما علیرغم اینکه این، او همچنان ارز خارجی دریافت می کرد. این اتفاقات به این دلیل بود که سیستم نظارتی شفاف وجود نداشت. در مورد نظام قیمت گذاری در تولید هم همین مسائل را داریم چون نظارت بر عهده اتاق اصناف است. با این چالش ها در این دولت راهبرد حضور میدانی سازمان تعزیرات حکومتی را با تمرکز بر مراکز تولیدی در پیش گرفته ایم. رویکرد سازمان و شعب آن را از نشستن پشت میز و انتظار گزارش به مطالبات میدانی و مطالبه گری از نهادهایی که مسئول نظارت هستند تغییر دادیم.

وی با اشاره به در نظر گرفتن مجازات هایی برای تخلف از قیمت دبیرستان ها گفت: در حالی که والدین به دلیل حضور فرزندانشان در مدارس چندان گلایه ای از این موضوع نداشتند و همکاری نکردند اما با ورود سازمان تعزیرات این مدارس که اغلب در تهران هستند جریمه شدند.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو نیز ورود میدانی سازمان در حوزه احتکار بسیار موثر بود و در حالی که خودروساز مدعی بود به دلیل مشکل واردات قطعات نمی تواند خودرو را تامین کند اما زمانی که ما قاضی وارد میدان شد، دیدیم که خودروها بلافاصله به مردم تحویل داده شد. و مسئولیت این کار بر عهده سازمان دیگری است که بعضاً به وظیفه خود عمل نکرده است.

اصانلو خاطرنشان کرد: در خصوص برخورد با دانه های درشت و کسانی که قیمت گذار هستند و بر قیمت بازار تاثیر می گذارند، همین شب یلدا به یک آجیل فروشی معروف به دلیل گران فروشی حمله کردیم و تعدادی از شعب آن پلمب شد.

وی ادامه داد: شرکت در حوزه خودرو نیز بهمن خودرویی که خودروهای مونتاژی تولید می کرد، منجر به تشکیل پرونده و صدور حکم بدوی شد. البته مسائل حقوقی مطرح شد و در نهایت حکم بدوی محکومیت این شرکت خودروسازی قطعی شد و دادگاه تجدیدنظر نیز با تعدیل مجازات رای بدوی صادر کرد. محکومیت این شرکت به پرداخت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تایید شد که لازم الاجرا است.

وی با اشاره به تخلفات در حوزه امداد خودرو گفت: حالا چه کسانی باید وارد این موضوع شوند اعلام کرده ایم. اینکه گفته می شود بازار توسط خود بازار رصد می شود. این حرف اشتباهی است که به اقتصاد ما تعلق ندارد. راه درست نظارت بر اجرای صحیح قیمت گذاری کالاها و خدمات است. در حال حاضر، نظارت بر خدمات نادیده گرفته شده است. تمرکز اصلی گشت های ما باید روی موضوعاتی باشد که هیچکس سراغ آنها نمی رود و نظارتی بر آنها نیست و حقوق مردم ضایع می شود. مثل شرکت های بیمه و دفاتر پلیس +۱۰. سازمان تعزیرات حکومتی حق نظارت بر هر نوع ارائه خدمات را دارد.

وی گفت: در خصوص مدارس نیز همین موضوع مطرح شد و با مسائل قانونی ثابت کردیم که مجازات حق ورود به تخلفات در این زمینه را دارد. اینکه سازمانی موظف به ارائه خدمت است، نافی نظارت سازمان تعزیرات بر تخلفات و یا در زمینه حق الزحمه کارشناسان که یک طرفه است، نیست، اما گاهی برخی از کارشناسان رقمی بالاتر از مردم دریافت می کنند. اگرچه این تخلفی است که سازمان مربوطه باید به آن رسیدگی کند، اما اگر فردی از این فرد به سازمان تعزیرات شکایت کند، ما هم می توانیم وارد شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا