اخبار اقتصاد ایران

چای دبش پول ارز گرفته شده را پرداخت کرد | خاکروبه‌ها را زیر فرش پنهان نمی‌کنیم

وزیر اقتصاد با اشاره به بحث فساد دباش چای گفت: در این دولت هیچکس نمی گوید «آقای فلانی خط قرمز ماست، با او برخورد نکنید». جامعه باید بداند که دولت این بار نه می خواهد کیسه های خاک را زیر فرش پنهان کند، نه می خواهد فساد را بپوشاند و نه قرار است عده ای در حاشیه امن باشند.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، سید احسن خاندوزی در نشستی با حضور اعضای جبهه ایران اسلامی اظهار کرد: اگر مردم از موضوع کاهش قدرت خرید و حجم سفره خود نسبت به پنج به ۱۰ ناراضی هستند. سال‌ها پیش، دلیل آن این است که موضوع تولید و رشد اقتصادی در سال‌های اخیر ضعیف‌تر و ضعیف‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شرایط درآمد خانوار در سال ۱۳۸۹ بوده که بلافاصله پس از دور اول تحریم ها این توان کاهش یافت. در اواسط دهه ۹۰ که صادرات نفت افزایش یافت، درآمدها دوباره افزایش یافت. در سال ۱۳۹۶ باز هم با رشد منفی و تورم بالا مواجه بودیم که در سال های بعد نیز ادامه داشت. .

رشد اقتصادی شش ماهه امسال بیش از سال گذشته است

وزیر اقتصاد با اشاره به همگرایی خوب دولت و مجلس سیزدهم گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به چهار درصد رسید و در نیمه اول امسال بیشتر از سال قبل است.

خاندوزی با بیان اینکه برخی مغرضانه عنوان می کنند که رشد اقتصادی بی کیفیت است، افزود: سایر شاخص ها از جمله کاهش بیکاری در استان های کشور و افزایش سرمایه گذاری ها را بهبود بخشیده ایم. در حال حاضر سرمایه گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته است. الحمدلله قراردادهای خارجی با عربستان سعودی، کشورهای آسیایی، بریکس و امثال آن منعقد شده است.

آرامش در بازار مسکن حاکم است

وی تصریح کرد: رشد درآمد در اقتصاد ایران آرام آرام فعال شده است اما در عین حال موضوع گرانی مواد غذایی بر سر سفره های مردم آزاردهنده است و عمده نارضایتی ها به دلیل گرانی مرغ، گوشت و … است. سایر محصولاتی که به صورت روزانه توسط مردم استفاده می شود. بحث مسکن پارسال هم استرس زا بود و به ضعیفان فشار می آورد اما امسال الحمدلله آرامش در این بازار حاکم است. اما درآمد مردم همچنان مشکل است و دولت در تلاش است تا تورم را کنترل کند.

خاندوزی کنترل نرخ را یکی از اقدامات دولت سیزدهم دانست و گفت: تغییر نرخ ارز عامل تورم کوتاه مدت است و به محض جهش قیمت ارز سایر کالاها بلافاصله رشد می کنند. تلاش دولت و مجلس در سال ۱۴۰۲ این بود که با کنترل نوسانات ارز، سایر متغیرهای تورمی کشور را کنترل کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: نرخ تورم امسال چند درصد کمتر از سال ۱۴۰۱ است اما آرامش بازارها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. زمستان سال گذشته تلاطم در بازارها بسیار بیشتر بود و شاهد افزایش قیمت ارز، کالا و خدمات بودیم.

وی ضعف تامین مالی کشور را انقباض پولی دانست و گفت: نرخ وام دهی کشور در سال های گذشته بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. وقتی می خواهید نقدینگی بیش از ۲۵-۲۶ درصد افزایش پیدا نکند، این انقباض به سایر سطوح اقتصادی سرایت می کند. این یکی از دغدغه های مهم تولیدکنندگان کشور است.

پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد دادیم در بخش تسهیلات مسیری جداگانه برای بخش تولید کشور باز کنیم. نه برای کسانی که قیمت زمین و ارز و طلا را بالا می برند. پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان قطعا تورم زا نیست و در صورت اعلام این اتفاق بخش مهمی از گلایه های استان و شرکت ها و تولیدکنندگان کاهش می یابد.

وی همچنین به موضوع قاچاق کالا و موضوع دزدی دریایی اشاره کرد و گفت: در تمامی استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان درگیر این موضوع هستند. تغییراتی که در مدیریت این دپارتمان ایجاد شد باعث شد مسائلی مانند کالاهایی که مردم می توانند با آن محصول شنا و ملوان استفاده کنند به تاخیر بیفتد.

وزیر اقتصاد درباره موضوع خوراک گاز صنایع بزرگ و پتروشیمی ها گفت: دولت مصوبه خوبی در این زمینه داد که دوستان در حوزه صنعت از آن تشکر کردند و گفتند این روش محاسبه در این زمینه کمک می کند.

انحلال بانک های معوق دو تا سه سال ادامه دارد

خاندوزی با اشاره به انحلال بانک های نتراز در دولت سیزدهم گفت: امسال دو موسسه مالی را منحل می کنیم و تا پایان سال موسسه دیگری را تعیین می کنیم. تا دو سه سال دیگر این موضوع را بدون مقابله با بانک ها و موسسات مالی متخلف ادامه خواهیم داد. جامعه نیز انتظار همین رویکرد انقلابی را دارد. این اتفاق برای برخی از مؤسسات بانکی در سال ۱۴۰۳ رخ داد.

وی تصریح کرد: نباید نگران انحلال بانک های معوق مردم باشیم. مردم باید مطمئن باشند که هر اتفاقی برای موسسه مالی مانند موسسه نور بیفتد، پول آنها از بین نمی رود. در موضوع موسسه اعتباری نور به سپرده گذاران گفتیم که به بانک ملی مراجعه کنند و پولشان آنجاست. جریان شبکه‌های بین‌المللی و رسانه‌های متخاصم روی موضوع ترساندن مردم متمرکز بود، اما انشالله در سال‌های آینده موضوع بانک‌های غیرفعال حل خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع سهام عدالت نیز گفت: یکی از اتفاقات خوبی که افتاد این است که با بنیاد دولت و تلاش جامعه سهامداران انشالله بهمن در ماه عدالت انتخابات سهامداران برگزار و مجمع جدید تشکیل می شود. سود ۷۰ هزار تومانی در این دولت به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسید و برخی صنوف تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود گرفتند. اما هنر اصلی این است که مردم در انتخاب مدیران شرکت های استانی نقش آفرینی کنند.

فساد پشت پرده

خاندوزی درباره موضوع فساد دباش چای نیز گفت: حتما فسادی رخ داده است و هیچکس سعی در سرپوش گذاشتن بر این موضوع ندارد. به محض اطلاع از ماجرای فساد، واکنش و اقدام در اداره مربوطه صورت می گیرد. پرونده به قوه قضائیه ارجاع شده و انشالله قوه قضائیه رای قاطع صادر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای مردم مهم است که هیچکس نگوید آقای فلانی خط قرمز ماست، با او برخورد نکنید. جامعه باید بداند که دولت و مجلس این بار نه کیسه های خاک را زیر فرش پنهان می کنند، نه فساد را سرپوش می گذارند و نه عده ای در امان هستند.

خاندوزی گفت: برای مردم مهم است که آیا این فسادها در آینده ادامه خواهد داشت یا خیر. وی افزود: شرکت چای دباش ارزی را که برای واردات چای دریافت کرده است پرداخت کرده است و اموال مردم راه به جایی نبرده است. او به بانک مرکزی پول داد، ارز دریافت کرد و قرار بود با آن کالا و تجهیزات وارد کند، اما نیمی از آن را وارد کرد و نیمی دیگر را وارد نکرد. پولی را از کشور خارج نکرده است، ساختمان ها و ماشین آلات مربوط به آن نیز در اختیار قوه قضاییه است. اما به منظور جلوگیری از همان مقدار تخلفی که از فروردین امسال با ایجاد سامانه ای مقرر شد هر شرکتی که می خواهد تخصیص ارز دریافت کند در سامانه ثبت شود تا از میزان دریافتی آن در سال گذشته و دو سال قبل مطلع شود.

لزوم رفع دغدغه های اقتصادی مردم

بنابراین گزارش، در ابتدای این دیدار محمدحسین عظیمی – دبیرکل جبهه ایران اسلامی – مهمترین دغدغه فعلی مردم را وضعیت اقتصادی کشور دانست و گفت: با حل این مشکلات بسیاری از مشکلات کشور مشکلات حل خواهد شد. دولت قبل مشکلات زیادی برای این دولت گذاشت. اما باید مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد که مشت محکمی بر دهان یاوه گویان خواهد بود.

موسی احمدی – نماینده مردم کنگان در مجلس – نیز با اشاره به لزوم حل موضوع تالنج اظهار داشت: این موضوع در جلسه اخیر مجلس مطرح شد و قانون خوبی برای آن تصویب شد اما شد. در اجرا موفق نبود نتیجه تحصن مرزنشینان است. برای ملوانان سهمیه ای در نظر گرفته شده است اما همچنان به عنوان قاچاق در نظر گرفته شده و با آن برخورد می شود.

نماینده بابل: نتوانستیم به بانک ها و وزارت نفت برویم

همچنین مهدی سعادتی نماینده بابل نیز در این جلسه گفت: در سی سال گذشته دولت ها در دست کسانی بود که مسیرشان در جهت انقلاب الهی نبود اما در این دوره یک حکومت انقلابی به وجود آمد. قدرت. ما در سال های گذشته با بانک ها مخالفت نکردیم و نتوانستیم به وزارت نفت برویم. بانک ها در حال انجام امور بانکی هستند و در ۱۱ ماه گذشته مشکلاتی از نظر تسهیلات و سرمایه در گردش وجود داشته است.

سیدقانی نظری نماینده خلخال و کوثر نیز اظهار داشت: دولت سیزدهم در بحث نان خوب عمل کرد و انتظار داریم در یارانه های پنهان نیز این جدیت برقرار شود. در خصوص کنترل تورم نیز باید اقدامات مناسب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا