ترندهای روز

چرا آبله میمونی جهان را نگران کرده است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مقامات بهداشت جهانی نسبت به افزایش موارد عفونت Mpox (آبله میمون) در آفریقا ابراز نگرانی می کنند که صدها نفر را کشته، هزاران نفر را بیمار کرده و کشورهای آلوده قبلاً در برابر این ویروس مصون هستند.

موارد آبله (آبله میمون) در آفریقا امسال از ۱۵۰۰۰ فراتر رفته است و از تعداد کل موارد در سال ۲۰۲۳ فراتر رفته است. کانون شیوع در جمهوری دموکراتیک کنگو متمرکز شده است، جایی که آبله برای دهه ها بومی بوده است و اکنون تعداد بیماران به آن رسیده است. به بالاترین سطح خود رسید. کودکان به ویژه در معرض این بیماری بوده و تلفات زیادی را متحمل شده اند. ویروس آبله به کشورهای همسایه از جمله کنیا و ساحل عاج نیز سرایت کرده است که هرگز شیوعی را ثبت نکرده بودند.

ظهور یک سویه کشنده تر “آبله میمون”؛ تهدیدی جدی برای کودکان

(تصاویر) از پانگولین تا جوجه تیغی; غیر معمول ترین گوشت هایی که زندگی میلیون ها نفر به آن وابسته است!

مقامات بهداشتی می گویند که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا احتمالاً در این هفته وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام خواهند کرد. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین گفته است که کمیته ای برای بررسی اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با اهمیت بین المللی تشکیل خواهد داد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نیز هفته گذشته به پزشکان این کشور هشدار داد که مراقب علائم در مسافرانی باشند که از کشورهای دارای شیوع بیماری بازمی گردند.

کانون شیوع این بیماری در آفریقا است

این زنگ خطر بزرگی برای جهان است. ژان کاسیا، مدیر کل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما در آفریقا داریم جوانان را از دست می دهیم. این حادثه جدید نیاز به رویکرد جمعی و مشارکتی در مهار شیوع این بیماری را نشان می دهد.

شیوع های اخیر در کنگو، کشوری که این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ شناسایی شد، نگرانی های جدیدی را ایجاد کرده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا، در سال جاری ۱۳۸۰۰ مورد مشکوک و تایید شده آبله و ۴۵۰ مورد مرگ ثبت شده است که کودکان زیر ۱۵ سال ۶۸ درصد موارد و ۸۵ درصد مرگ و میرها را تشکیل می دهند.

رده یک و دسته دو ویروس آبله میمون

به نظر می‌رسد که بیشتر عفونت‌ها از طریق تماس با حیوانات آلوده و در داخل خانه منتقل می‌شوند، همان مسیرهای قرار گرفتن در معرض ویروس در مناطق بومی. اما شکل جدیدی از ویروس آبله به نام clade 1b در بخش‌های شرقی کنگو، از جمله در میان کارگران جنسی، پدیدار شده و به کنیا، رواندا و اوگاندا سرایت کرده است.

ویروس آبله میمون Clade 1 b باعث بیماری شدیدتر از ویروس آبله میمون clade 2 می شود که در سال ۲۰۲۲ در سطح جهان گسترش یافت. اما به نظر می رسد میزان مرگ و میر ناشی از این سویه جدید ویروس پایین است و کمتر از ۱ درصد از مبتلایان را می کشد.

ویروس آبله میمون clade 1 (که سویه جدید clade 1 b از آن مشتق شده است) کشنده تر است و میزان مرگ و میر آن در ایالت کنگو که شیوع شیوع آن در حدود ۵.۵ درصد است. البته به گفته کارشناسان، این میزان مرگ و میر بالاتر را می توان با شیوع نامتناسب این بیماری در میان کودکان آسیب پذیر در منطقه ای با سیستم بهداشتی ضعیف توضیح داد.

در حالی که شیوع جهانی آبله در سال ۲۰۲۲ عمدتاً ناشی از تماس جنسی مرد با مرد بود، در شیوع فعلی، مقامات بهداشتی در آفریقا در حال شناسایی شیوع ویروس از طریق رابطه جنسی دگرجنس گرا نیز هستند. ویروس آبله به طور موثر از طریق جنسی منتقل می شود.

این ویروس در آفریقا به روش‌هایی در حال گسترش است که معمولاً در کشورهای توسعه‌یافته دیده نمی‌شود، از جمله در داخل مراکز مراقبت بهداشتی که در آن کارکنان دسترسی کمتری به تجهیزات مراقبت شخصی دارند و بیمارانی را که در خانه‌های کوچکتر و پرجمعیت‌تر زندگی می‌کنند، درمان می‌کنند. آنها زندگی می کنند شیوع این بیماری در کمپ های آوارگان در مناطق درگیری نیز ثبت شده است.

از سوی دیگر، کشورهای آفریقایی متاثر از شیوع آبله یا آبله میمون، بر خلاف کشورهای غربی، به منابع فراوان واکسن و داروهای ضد ویروسی که به پایان شیوع بین المللی سال گذشته کمک کرد، دسترسی ندارند.

توزیع واکسن در کنگو و سایر کشورهای آفریقایی درگیر، که سیستم بهداشتی ضعیفی دارند، با مشکلات لجستیکی بسیاری مواجه است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید که با اجازه دادن به سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی برای خرید واکسن برای توزیع در این کشورها، اقداماتی را برای افزایش دسترسی به واکسن‌ها در کشورهای کم‌درآمد انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا