ترندهای روز

چرا آب لوله‌کشی بهتر از آب درون بطری است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

وقتی نوبت به تامین آب روزانه شما می رسد، به نظر می رسد ایمن ترین گزینه بطری های آبی باشد که خریداری می کنید، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که اینطور نیست. در واقع، آب لوله کشی می تواند گزینه بسیار مطمئن تری باشد.

به گفته محققان، آب بطری شده در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر معمولاً به اندازه آب لوله کشی تحت بررسی های دقیق کیفیت و ایمنی قرار نمی گیرد، به این معنی که بسیاری از مواد شیمیایی مضر ممکن است از بدنه خود بطری های پلاستیکی وارد آب شوند.

چرا آب لوله کشی بهتر از آب بطری است؟

تخمین زده می شود که بین ۱۰ تا ۷۸ درصد نمونه های آب بطری حاوی آلاینده هایی از جمله میکروپلاستیک ها و مواد مختلف دیگر از جمله فتالات ها (مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت پلاستیک ها دوام بیشتری دارند). آلودگی میکروپلاستیک با استرس اکسیداتیو، اختلال در تنظیم سیستم ایمنی و تغییرات در سطوح لیپید مرتبط است. در حالی که آستانه های ایمنی کوتاه مدت وجود دارد، اثرات بلندمدت این آلاینده ها تا حد زیادی ناشناخته است.

اتکا به آب بسته بندی هزینه های بهداشتی، مالی و زیست محیطی قابل توجهی دارد و استفاده گسترده از آن باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

محققان تاکید می کنند که آب لوله کشی گزینه سبزتری است. با خرید یک میلیون بطری آب در هر دقیقه در سراسر جهان، بطری های پلاستیکی آب در حال حاضر دومین آلاینده رایج در اقیانوس ها (پس از کیسه های پلاستیکی) هستند که ۱۲ درصد از کل زباله های پلاستیکی را تشکیل می دهند.

تعداد بسیار کمی از بطری‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند و بیشتر آنها در محل‌های دفن زباله یا زباله‌سوزها قرار می‌گیرند. ساخت بطری های پلاستیکی نیز مستلزم استفاده از مواد زیادی از جمله خود آب است، برای ساخت یک بطری پلاستیکی بین ۱۷ تا ۳۵ لیتر آب نیاز است.

البته محققان می گویند توصیه های آنها برای کشورهایی است که آب لوله کشی تمیز و آشامیدنی دارند. در غیر این صورت، اگر آب لوله کشی فاقد کنترل های لازم و فرآیند تصفیه مناسب باشد، احتمالاً آب لوله کشی همچنان گزینه بهتری برای نوشیدن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا