اخبار اقتصاد ایران

چرا آرژانتین در حال تجربه تورم ۲۰۰ درصدی است؟

آرژانتینی ها که مدت ها از افزایش تورم رنج می بردند، در ماه دسامبر (شهریور) در اولین ماه روی کار آمدن «خاویر مایلی» رئیس جمهور جدید با افزایش شدید قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو مواجه شدند و در حالی که وی شوک درمانی حامی بازار را برای احیای اقتصاد متلاشی شده آغاز کرد، ضربه […]

آرژانتینی ها که مدت ها از افزایش تورم رنج می بردند، در ماه دسامبر (شهریور) در ماه اول تحلیف رئیس جمهور جدید خاویر مایلی با افزایش شدید قیمت مواد غذایی، سوخت و دارو مواجه شد و با شروع شوک درمانی طرفدار بازار برای احیای اقتصاد آسیب دیده، ضربه شدیدی خورد.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، آژانس آمار دولتی INDEX روز پنجشنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در آرژانتین در ماه گذشته ۲۵.۵ درصد افزایش یافت و نرخ تورم سالانه را به ۲۱۱ درصد رساند. دولت و تحلیلگران اقتصادی انتظار داشتند که قیمت همه چیز از بنزین و گوشت گاو گرفته تا پوشک و دارو افزایش یابد، زیرا میلی تلاش می کند وضعیت اقتصادی فاجعه باری را که از سلف چپ چپ خود، آلبرتو فرناندز به ارث برده است، افزایش دهد. . رئیس جمهور قبلی بانک مرکزی آرژانتین را بدون هیچ ذخیره ای برای رئیس جمهور بعدی ترک کرد.
مایلی، یک اقتصاددان آزادیخواه جناح راست، بارها به شهروندان آرژانتینی گفته است که اگر اصلاحات پیشنهادی او در بازار آزاد اجرا نشود، وضعیت بدتر خواهد شد. به گفته وی، سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین علیرغم اینکه یک نیروگاه کشاورزی با ذخایر عظیم گاز طبیعی و لیتیوم است، به دلیل کنترل ارز و قیمت ها در تنگنا قرار دارد. او گفت که آرژانتینی ها باید برای شش ماه سخت آماده شوند، زیرا با کاهش هزینه های دولت، تورم شتاب می گیرد و کنترل ها از اقتصاد حذف می شود.
صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه طرح اقتصادی مایلی را تأیید کرد و موافقت کرد که به عنوان بخشی از بسته کمک مالی که در ابتدا برای سال ۲۰۱۸ در یک بحران مالی دیگر برنامه ریزی شده بود، ۴.۷ میلیارد دلار به آرژانتین بپردازد. پرداخت آن بسته کمکی سال گذشته پس از شکست دولت فرناندز متوقف شد.
اقتصاددانان هزینه های عمومی بیش از حد دولت فرناندز را دلیل افزایش ۱۶۱ درصدی نرخ تورم آرژانتین می دانند. اقتصاددانان می گویند که با افزایش بیش از حد چاپ پول در سال گذشته در طول همه گیری، سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد وقت، تلاش کرد تا با کمک های عمومی بیشتر و کاهش مالیات، به تثبیت حزب حاکم کمک کند، تصمیمی که در نهایت به تعدیل مالی دولت فعلی منجر شد. دردناک ترش کرد
دو روز پس از مراسم تحلیف، دولت مایلی نرخ رسمی ارز پرو در برابر دلار را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد و آن را به نرخ بازار سیاه مورد استفاده اکثر آرژانتینی ها نزدیک کرد. دولت او کنترل قیمت ها را لغو کرد و برنامه هایی را برای کاهش یارانه های گران قیمت انرژی و حمل و نقل اعلام کرد که به گفته اقتصاددانان قیمت ها را به طور مصنوعی پایین نگه داشته است. نیکلاس دوجوون، وزیر دارایی سابق آرژانتین، گفت: افزایش نرخ تورم در ماه دسامبر به دلیل کاهش ارزش پول ملی بود، اما در واقع کاهش ارزش به دلیل چاپ اسکناس و ابعاد چاپ پول است. انجام شده توسط دولت قبل بی سابقه بود.»
هوگو زاوالا، یک بازنشسته ۷۸ ساله، گفت که تنها انتخاب، اجرای سریع اقدامات حامی بازار است، حتی اگر در حال حاضر باعث درد بیشتر شود. زاوالا در حال سوار شدن بر اتوبوس در بوئنوس آیرس، جایی که مردم محلی می گویند به دلیل افزایش قیمت بنزین، ترافیک کمتری در خیابان ها وجود دارد، می گوید که او و همسرش که دیابت دارد، از افزایش قیمت دارو بیشترین ضربه را خورده اند. او اکنون در حال کاهش هزینه های شخصی از جمله تغییر برنامه تلفن همراه خود است.
او می گوید: «من چاره ای جز دعا ندارم و امیدوارم اوضاع بهتر شود. مارتین رودریگز، ۴۵ ساله، پدر سه فرزند، ماه گذشته پس از اینکه مایلی شروع به کاهش هزینه های عمومی از طریق اقدامات ریاضتی، از جمله لغو پروژه های خدمات عمومی و بستن نیمی از وزارتخانه های دولتی کرد، شغل خود را به عنوان نظافتچی در یک اداره دولتی از دست داد. او امروز یک نوع کروسان آرژانتینی معروف به مدیالونا را در خیابان می فروشد. او می گوید: «از زمانی که مایلی در انتخابات پیروز شد، همه چیز ۱۰۰ درصد بدتر شده است. من بیکارم و همه چیز خیلی گرون شده. زندگی کردن و رسیدن به آخر ماه بسیار سخت است.
Fausto Spotorno، اقتصاددان در Orlando J Ferreres & Asociados، یک شرکت مشاوره مستقر در بوئنوس آیرس، گفت که احتمالاً تورم در سه ماهه اول سال جاری در حدود ۲۰ درصد در ماه بالا باقی خواهد ماند. دولت امیدوار است تورم تا اواسط سال کاهش یابد تا از ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی بزرگ جلوگیری کند، زیرا اتحادیه‌های قدرتمند قبلاً اعتصاب سراسری را برای ۲۴ ژانویه فراخوان داده‌اند (۴). بهمن) اعلام کرده اند. اسپورنو می گوید: مایلی باید در ۶ ماهه امسال دستاورد موفقی از خود نشان دهد اگر دولت در خرداد ماه تورم و تورم ماهانه را کاهش دهد (تیر) تک رقمی خواهد بود، نتیجه بسیار خوبی خواهد بود. به گفته تحلیلگران، اگر تورم سرسختانه بالا بماند، حمایت از مایلی به سرعت کاهش خواهد یافت.
حفظ حمایت مردمی برای مایلی کلیدی است، زیرا ائتلاف او در کنگره در اقلیت است و فرماندار ندارد و موقعیت سیاسی قدرتمندی در سیستم فدرال آرژانتین دارد. مایلی ماه گذشته یک فرمان اجرایی ۳۶۶ ماده ای با تغییرات نظارتی گسترده صادر کرد، از جمله تغییراتی که پرداخت های سنگین به کارگران اخراج شده را کاهش می دهد. همچنین از جمله اصلاحات وی پایان دادن به مقرراتی بود که شهروندان را از اجاره املاک منصرف می کرد. او لایحه‌ای ۳۵۱ صفحه‌ای را به کنگره ارائه کرد که شامل بخشودگی مالیاتی برای تشویق آرژانتینی‌ها به بازگرداندن ده‌ها میلیارد دلار ذخیره‌شده در خارج از کشور و اقداماتی برای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی است.
“نیکلاس سالدیاس”، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست که تحولات آرژانتین را از نزدیک دنبال می کند، می گوید: “مایلی تغییرات عظیمی را در عرصه سیاست گذاری برای اقتصاد و سیاست آرژانتین در نظر گرفته است. این یک قمار بزرگ و خطرناک است. سرمایه سیاسی، به ویژه با توجه به تاثیر تورم، می تواند به سرعت
محو شده”.


اقدامات مایلی در حال حاضر با چالش‌های قانونی مواجه است و دادگاهی در ماه جاری علیه اصلاحات کارگری پس از مخالفت اتحادیه‌ها با آن‌ها رای داد. تحلیلگران سیاسی می گویند اعتصاب اخیر کنفدراسیون عمومی کار، ائتلافی از اتحادیه ها، می تواند موقعیت میلی را در زمان آرژانتینی ها تقویت کند که به طور فزاینده ای رهبران اتحادیه ها را به دنبال منافع خود به جای حمایت از کارگران متهم می کنند. با این حال، اگر مایلی در گرفتن تاییدیه برای اصلاحات خود مشکل داشته باشد، ممکن است دولت او تضعیف شود. آنچه دولت او می خواهد نشان دهد تعهد به مقررات زدایی است. اگر مایلی در این زمینه موفق نباشد به عنوان یک لیدر ضعیف محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا