اقتصاد جهان

چرا آنگولا از اوپک خارج شد؟

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، وزیر منابع طبیعی آنگولا با اشاره به قیمت نفت گفت: این کشور قصد داشت تولید نفت خود را بالای یک میلیون بشکه در روز نگه دارد و این دلیل اصلی خروج از اوپک بود.
دومین تولیدکننده بزرگ آفریقایی اوپک در پایان سال ۲۰۲۳ از این گروه خارج شد و بسیاری از ناظران سیاسی اوپک را شگفت زده کرد.
دیامانتینو آزدو، وزیر منابع طبیعی آنگولا گفت: اوپک دیگر با ارزش ها و منافع آنگولا همکاری نمی کند و کاهش سهمیه تولید، توانمندی ها و نیازهای واقعی این کشور را زیر سوال برده است. کشورمان را برای خروج از اوپک خارج کنیم.
در واقع، بر اساس آخرین توافق اوپک، سهمیه تولید آنگولا ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز تعیین شد که با ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز توافق شده در نوامبر برای سال جاری فاصله زیادی دارد.

این کاهش ۱۷۰۰۰۰ بشکه ای در روز در سهمیه تولید آنگولا با برنامه های این کشور برای افزایش تولید نفت پس از یک دهه کاهش تولید به دلیل عدم سرمایه گذاری در اکتشاف جدید در تضاد بود.
ده سال پیش، آنگولا ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد. تولید این کشور در سال گذشته به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید. اما آنگولا در ماه اکتبر ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز و در نوامبر ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز تولید کرد.
در همین حال شرکت Equinor نروژ از خرید سهام دو بلوک اکتشافی در این کشور غرب آفریقا خبر داد. این شرکت در حال حاضر یک سرمایه گذار عمده در نفت آنگولا است.
عقب نشینی آنگولا از اوپک در برابر پیشینه گزارش های مربوط به اختلافات مربوط به سهمیه تولید جدید در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت. محرک اصلی این اختلافات آنگولا و نیجریه بود. هر دو کشور از کاهش نرخ تولید ناراضی بودند زیرا می خواهند تولید نفت خود را افزایش دهند ، اما نمی خواهند آن را در سطح فعلی حفظ کنند یا حتی آن را کاهش دهند.
این اولین بار نیست که یکی از اعضای اوپک از این گروه خارج می شود و احتمالا آخرین بار نیز نخواهد بود. اگر یکی از اعضا به این نتیجه برسد که سیاست انرژی اش با اوپک در تضاد است، اوپک را ترک خواهد کرد، آنگولا.
انتهای پیام/۸۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا