ترندهای روز

چرا اختلال جهانی، ایران را دچار مشکل نکرد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (irtahlil.com):

از ساعات اولیه روز گذشته، اختلالات سایبری گسترده در جهان مشکلات زیادی را در فرودگاه ها، بیمارستان ها و بانک های کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند ایجاد کرده است. این اختلال به دلیل بروز رسانی معیوب از یک شرکت امنیت سایبری ایجاد شد و باعث شد هزاران رایانه ویندوزی در سراسر جهان با صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شوند.

چرا اختلال جهانی برای ایران مشکلی ایجاد نکرد؟

اختلال در خدمات شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از خدمات ابری استفاده می‌کنند، مانند برخی خطوط هوایی، راه‌آهن و بورس‌ها، به اختلال در سرویس‌های ابری ویندوز مربوط می‌شود و به دلیل اینکه استفاده از سرویس‌های ابری ویندوز در کشور ما رایج نیست. ایران از این مشکل رنج نبرده است.

این اختلال ناشی از دو مشکل بود: مشکل اول در دسترس نبودن برخی از سرویس های میزبانی مایکروسافت (Microsoft Azure) و مشکل دوم وجود مشکل در به روز رسانی نرم افزار امنیتی فالکون (محصول شرکت Crowd Streak) که بر روی ویندوز است. کلاینت ها و سرورها منجر به یک صفحه آبی می شوند. به نظر می رسد نرم افزار امنیتی فالکون در برخی ماشین های مجازی در زیرساخت مایکروسافت آژور استفاده شده است و کارشناسان یکی از دلایل توقف مایکروسافت ۳۶۵ را همین موضوع می دانند.

سرور ابری مجموعه ای از سرورهای فیزیکی قدرتمند است که به صورت موازی و متحد با هم کار می کنند و به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند و به دلیل همپوشانی عیوب یکدیگر، کاربران آن افت حجم کاری را تجربه نمی کنند.

از نظر سیستم عامل، سرورهای ابری را می توان به دو دسته تقسیم کرد: سرور ابری لینوکس و سرور ابری ویندوز. هیچ کدام از این دو سیستم عامل بر دیگری برتری ندارند. بلکه به دلیل ویژگی ها، برنامه ها و برنامه هایی که می توان روی آنها نصب کرد، متفاوت هستند.

Windows Cloud Server یک پلتفرم همه کاره و قدرتمند برای میزبانی طیف گسترده ای از برنامه ها و خدمات است. این سرور انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان بی‌نظیری را برای سازمان‌هایی که به دنبال استفاده از قدرت ویندوز مایکروسافت هستند، ارائه می‌دهد.

دلیل مصون ماندن ایران از این اختلال، عدم استفاده از این سرویس ابری است که آن هم به دلیل تحریم ها بوده است. این سرویس در بالاترین سطح ارائه می شود و مقرون به صرفه، انعطاف پذیر و دارای ابزارهای مختلف پشتیبانی است که متاسفانه به دلیل تحریم ها فضای کسب و کار دیجیتال ایران از آن محروم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا