فناوری

چرا اسکار روی نام «دی کاپریو» خط قرمز کشید؟

کریستوفر نولان با اوپنهایمر یک قدم به کسب جایزه اسکار نزدیک شد. همانطور که انتظار می رفت، «اپنهایمر» با بیشترین نامزدی در صدر قرار گرفت. یک نتیجه طبیعی برای فیلمی که بیش از هر فیلم دیگری در فصل جوایز مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین؛ جدیدترین ساخته کریستوفر نولان از همان روزهای اول اکران خود را به عنوان فیلم برگزیده سال نشان داد و رقابت آن با فیلم باربی فقط در گیشه معنا داشت و قابل پیش بینی بود که آکادمی از این کار منصرف شود. به بازار فیلمی که بیشترین خدمت را به صنعت می دهد. مد نخواهد بود. اعتراضات به حذف فیلم «باربی» از فمینیسم زرد فراتر رفت و هیلاری کلینتون بدترین واکنش را نشان داد و به موفقیت این فیلم در گیشه اشاره کرد.

این اعتراضات در حالی رخ داد که «باربی» برای هشت بار نامزد اسکار شده است، یکی از ۱۰ فیلم نامزد بهترین فیلم است و بیشترین توجه ممکن را برای یک فیلم معمولی به خود اختصاص داده است. آکادمی به دلیل عدم توجه به کارگردان و بازیگر زن فیلم متهم به ضد زن بودن است.

اعتراضات در مورد اینکه چرا مارگوت رابی نامزد بهترین بازیگر زن و گرتا گرویگ نامزد بهترین کارگردانی نشد، با اتهامات معمول زن ستیزی مواجه شده است. رویکرد آکادمی در توجه به فیلم هایی که منتقدان به آن توجه داشته اند امسال در عرصه سینما و کارگردانی مشهود است.

هر ۵ کارگردانی که نامزد اسکار شده اند، فیلم هایشان مورد استقبال منتقدان قرار گرفته است. از جمله جاستین تریر برای «آناتومی یک سقوط» که توجه اسکار به دلیل نامزد نشدن از سوی فرانسه، حاشیه هایی را در فرانسه به همراه داشته است.

حضور کریستوفر نولان (اپنهایمر)، مارتین اسکورسیزی (قاتلان ماه کامل)، یورگوس لانتیموس (بیچارگان) و جاناتان گلیزر (منطقه مورد علاقه) در فهرست کارگردانان در واقع نتیجه منطقی شانس منتقدان فیلم است. و تعجب آور نیست. اصلا این اتفاق افتاد

اقامت کردن دی کاپریو

در گزارشی که ورایتی پس از اعلام نامزدهای اسکار منتشر کرد، حذف لئوناردو دی کاپریو در فیلم قاتلان ماه کامل یکی از شگفتی های اسکارسال محسوب می شود.

نام‌های زیر نامزد بهترین بازیگر مرد هستند: بردلی کوپر (استاد)، کلمن دومینگو (رئال)، پل جیاماتی (بازماندگان)، کیلیان مورفی (اپنهایمر) و جفری رایت (قصه‌های آمریکایی). کلمن دومینگو دی کاپریو نامزد دریافت جایزه شد، اما این اتفاق نیفتاد. اتفاقی که برخی معتقدند محصول قضاوت شخصیت است دی کاپریو در فیلم اسکورسیزی است نه کیفیت بازی او. شخصیت ارنست بورکهارت باعث اجرا شد دی کاپریو را نادیده بگیرید

دهمین نامزدی اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی برای دهمین بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. کارگردانی که معمولاً حدود ۵ دهه است که مورد غفلت اسکار قرار گرفته و تنها یک بار و آن هم برای یکی از کارهای متوسطش (Departed) این جایزه را برده است. سالی که اسکورسیزی راننده تاکسی شد، جان جی آویلدسن برای راکی ​​برنده اسکار شد.

در آغاز دهه ۸۰ اسکورسیزی با «گاو خشمگین» نیز نامزد اسکار شد، اما رابرت ردفورد برای «مردم معمولی» این جایزه را دریافت کرد. پس از آن ۷ بار دیگر این اتفاق افتاد و حالا نوبت به دهمین نامزدی بهترین کارگردانی رسیده است. اگر اسکورسیزی ۸۱ ساله برنده جایزه بهترین کارگردانی امسال شود، مسن ترین کارگردانی خواهد شد که برنده اسکار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا