ترندهای روز

چرا بزرگ‌ترین میمون انسان‌نمای دنیا منقرض شد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دلیل انقراض میمون غول پیکر باستانی در یک راز تاریخی پنهان شده بود. اکنون، دانشمندان می دانند که چرا بزرگترین گونه نخستی های شناخته شده از روی زمین ناپدید شد.

Gigantopithecus، بزرگترین پستاندارانی که تاکنون روی زمین زندگی کرده است، احتمالاً حدود سه متر قد و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. این میمون غول پیکر هزاران سال در جنگل های سرسبز جنوب شرقی آسیا زندگی می کرد. اما امروزه تنها چند هزار دندان، چهار استخوان فک و یک معمای بزرگ برای دانشمندان باقی مانده است: چگونه این بزرگترین گونه میمون در جهان منقرض شد؟

در مطالعه ای که در ۱۰ ژانویه در مجله Nature منتشر شد، محققان توضیح جدیدی در مورد علت انقراض Gigantopithecus یا به اختصار “Giganto” ارائه کردند. این مطالعه نشان می دهد که طی هزاران سال، فصول مرطوب و خشک محلی تشدید شد و پوشش گیاهی که خانه جنگلی پستانداران غول پیکر را تشکیل می داد تغییر کرد.

در چنین شرایطی، گیگانت ها دیگر نمی توانستند غذای مغذی مناسب و کافی برای تقویت بدن غول پیکر خود بیابند. این گونه در سازگاری با محیط کند بود و بهای آن را پرداخت. آنها ناپدید شدند، در حالی که بستگان کوچکتر آنها، اورانگوتان ها، که امروزه به ۹۰ کیلوگرم وزن دارند، با شرایط جدید سازگار شدند.

فرضیه جدید دانشمندان زاویه دید جدیدی از علت انقراض غول پیکر ارائه می دهد. میمون های بزرگ نتوانستند زنده بمانند زیرا جنگل های انبوه با مناظر بازتر و آب و هوای خشک جایگزین شده بودند. علاوه بر این، محققان استدلال می کنند که انقراض زودتر از تغییر اکوسیستم و مدت ها قبل از کاهش درختان رخ داده است.

کایرا وستاوی، زمین شناس از دانشگاه مک کواری استرالیا و یکی از نویسندگان این مطالعه به نقل از ساینتیفیک امریکن، می گوید که در زمان انقراض Giganto، پوشش گیاهی جنگل هنوز بسیار غنی بود، بنابراین جنگل زدایی تنها علت نبود. از این نوع انقراض بخش بزرگی از تقصیر انقراض بر عهده خود غول پیکر بود.

وستاوی و همکارانش ابتدا سعی کردند زمان دقیق ناپدید شدن گیگانتو از صحنه تاریخ را تعیین کنند. محققان از تکنیک های بسیاری استفاده کردند. آنها با استفاده از چهار روش برای تعیین تاریخ رسوبات و دو روش برای تاریخ گذاری فسیل ها، دندان های غول پیکر کشف شده در ۱۱ غار در چین را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که این گونه بین ۲۹۵۰۰۰ تا ۲۱۵۰۰۰ سال پیش منقرض شده است. با شناسایی زمان دقیق انقراض، محققان به یک خط زمانی مشخص برای ادامه تحقیقات رسیدند. وستاوی گفت که بدون تاریخ‌گذاری دقیق شواهد، صحت سرنخ‌ها تایید نمی‌شود.

وستاوی و تیمش با یافتن زمان دقیق “پنجره انقراض” تصویری دقیق از زیستگاه غول پیکر قبل از انقراض و در طول سال های انقراض به دست آوردند. محققان ذرات گرده موجود در غارها را مطالعه و طبقه بندی کردند. آیا این ذرات نمایانگر درختان، درختچه‌ها یا گونه‌های گیاهی مانند سرخس هستند که اغلب پس از اختلال در اکوسیستم ظاهر می‌شوند؟ آنها همچنین به طور مستقیم دندان های فسیل شده را با بررسی الگوهای سایش میکروسکوپی برای نشانه هایی از تغذیه Giganto تجزیه و تحلیل کردند.

Westaway می گوید: «در طول دوره انقراض، ما شاهد خراش ها و حفره های بسیار بیشتری روی دندان ها هستیم. شواهد نشان می دهد که غول ها بیشتر از غذاهای فیبری مانند شاخه ها و پوست درختان تغذیه می کنند. با توجه به استدلال محققان، این نشان می دهد که غول ها در ابتدای انتقال آب و هوا به میوه های نرم تر و مغذی تر دسترسی نداشتند.

در حالی که اورانگوتان ها می توانستند از بالای درختان علوفه بجویند و به علوفه بیشتری دسترسی داشته باشند، عموزاده های غول پیکرشان آنقدر بزرگ بودند که به راحتی تاب بخورند و از میان درختان بالا بروند، در عوض غذای خود را روی زمین پیدا کنند. این به قیمت بقای گونه ها تمام شد. وستاوی می‌گوید که Giganto در سازگاری کند بود، نمی‌توانست خود را با شرایط جدید تطبیق دهد، فقط همین روال را ادامه داد، و این روش اصلاً کارساز نبود.

گیگانتو به دلیل انقراض مرموزش مورد توجه قرار گرفت، اما به گفته محققان، انعطاف پذیری اورانگوتان ها در شرایط متغیر به همان اندازه جالب است. آنها می افزایند که غول بودن با قیمتی همراه است و بزرگترین نخستیایی که تا به حال روی زمین راه رفته است این قیمت را به طور کامل پرداخت کرده است. درک علت انقراض این حیوان ممکن است به دانشمندان کمک کند تا از انقراض پسرعموهای کوچکترشان به دلیل تغییرات ناشی از فعالیت های انسانی جلوگیری کنند.

وستاوی می گوید: «حل معمای انقراض غول پیکر نقطه شروع خوبی برای درک اینکه چرا گونه های خاص و آسیب پذیر منقرض می شوند، است. ما حتی می توانیم بفهمیم که چرا گونه های خاص انعطاف پذیرتر هستند. ما باید بفهمیم که چرا پستانداران منقرض می شوند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا