اخبار اقتصاد ایران

چرا بنزین نباید گران شود؟

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: افزایش تدریجی قیمت بنزین باید در برنامه سوم توسعه اجرا می شد اما مجلس هفتم آن را لغو کرد. عباس کاظمی درباره ضرورت اجرای افزایش تدریجی قیمت بنزین اظهار داشت […]

مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: افزایش تدریجی قیمت بنزین باید در برنامه سوم توسعه اجرا می شد اما مجلس هفتم آن را لغو کرد.
عباس کاظمی درباره لزوم اجرای افزایش پلکانی قیمت بنزین گفت: به نظر من در خصوص حامل های انرژی و افزایش پلکانی قیمت باید برنامه سوم توسعه اجرا می شد اما مجلس هفتم آن را لغو کرد، اگر آن طرح اجرا می شد، آن را لغو کرد. ما در گذشته از بنزین استفاده می کردیم، نکات خوبی را به دنبال خواهد داشت، اما در حال حاضر حتی اگر اجرا شود، روی روند مصرف تاثیر گذاشته است.
نخواهد داشت.
وی افزود: تنها اثر افزایش قیمت بنزین افزایش تورم است و دولت از درآمد حاصل از آن در هزینه های جاری استفاده می کند و سرمایه گذاری نمی کند. در نتیجه، در حالی که تورم را بالا می برد، هیچ اتفاقی نمی افتد.
مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: با افزایش تدریجی قیمت در شرایط فعلی موافق نیستم اما اگر برنامه سوم در ۲۰ سال گذشته اجرا می شد به نتایج خوبی می رسیدیم. دارد.
وی خاطرنشان کرد: کاری که اکنون باید انجام شود این است که روی بحث بهینه سازی و کم مصرف بودن خودروها و تنوع بخشی به سوخت کار شود، زیرا در حال حاضر ظرفیت استفاده از سوخت CNG و LPG یا استفاده از گاز نفت در خودروهای سواری را داریم. افزایش قیمت بنزین لزوماً منجر به کاهش مصرف نخواهد شد.
وی یادآور شد: حتی در صورت رایگان شدن CNG باز هم مردم از بنزین استفاده می کنند، بنابراین راه حل این است که به جای جاده، ناوگان ریلی، مسافری و باری را تقویت کنیم. باید با ریل سفر کنند، سوخت متنوع شود، خودروهای برقی وارد چرخه حمل و نقل شوند و موتور خودروها در جهت کم مصرف تنظیم و تولید شوند. به عبارت دیگر سیاست غیرقیمتی موثرتر و کارآمدتر از قیمت است، ضمن اینکه باعث ایجاد اشتغال در جامعه نیز می شود و این امر اثر غیر تورمی دارد. وقتی پول در جامعه افزایش می یابد فقط تورم افزایش می یابد و تاثیری در کاهش مصرف ندارد. نتیجه این است که سیاست غیر قیمتی در حمل و نقل و قیمت گذاری باید رعایت شود زیرا تأثیر بیشتری دارد.
کاظمی یادآور شد: اگر ۲۰ سال پیش قیمت ها را به تدریج افزایش می دادند، منطقی بود. برای تنظیم اقتصاد خود استفاده می کرد، اما با شرایط اقتصادی، رکود و تورم، افزایش قیمت محصولات و حامل های انرژی تاثیری در کاهش مصرف ندارد و تنها باعث افزایش تورم می شود زیرا به یکباره چند صد تن پول وارد جامعه می شود. که باعث افزایش تورم می شود و تغییری در مصرف ایجاد نمی شود. او نمی دهد.
به گزارش ایلانا؛ وی با اشاره به واقعی شدن قیمت بنزین، گفت: قیمت واقعی بنزین در کشور ما بسیار بالا است، اما نمی توان این کار را کرد، زیرا امکان پذیر نیست، زیرا قیمت واقعی بنزین در شرایط اقتصادی واقعی است. این شرایط را نمی توان یک شبه تغییر داد.
و اصلاح قیمت در حال حاضر منطقی نیست چون نتیجه آن کاهش مصرف نخواهد بود، باید به طور مستمر سیاست غیر قیمتی را دنبال کنیم تا اثر داشته باشیم. در غیر این صورت فقط تورم افزایش می یابد که اتفاقات بدتری را در پی خواهد داشت. علاوه بر این باید شرایط را در نظر بگیریم، اقتصاد کشور ما اقتصاد پویایی نیست که بتواند افزایش قیمت حامل ها را تحمل کند، هرچند اگر اجرا می شد شرایط مساعدتری داشتیم، اما شکست خوردیم و اکنون تنها ما راه یک سیاست غیر قیمتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا