ترندهای روز

چرا بن‌سلمان به خرید اف‌ـ۱۶ علاقه ندارد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

عربستان سعودی به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده جدید برای ناوگان هوایی خود است و شرکت آمریکایی بوئینگ امیدوار است که F-15X ریاض را به پیشنهاد بریتانیا و فرانسه ایران تحلیل کند. به گزارش میدل ایست نیوز، عربستان سعودی به دنبال خرید جنگنده های جدید برای ناوگان هوایی خود است و شرکت آمریکایی بوئینگ امیدوار است که ریاض با شکست دادن پیشنهادات رقابتی جنگنده ها و جنگنده های یوروفایتر تایفون بریتانیا، F-15EX Eagle II را ایران تحلیل کند. جت ها فرانسه رافال چند منظوره را ترجیح می دهد.

چرا بن سلمان علاقه ای به خرید F-16 ندارد؟

به گزارش فوربس، این رقابت سه جانبه یادآور این واقعیت عجیب است که عربستان سعودی هرگز F-16 را دریافت نکرده است. غول هوانوردی آمریکایی بوئینگ به تجربه چندین دهه ریاض در استفاده از F-15 اشاره می کند که عربستان سعودی نزدیک به ۲۳۰ جنگنده از این نوع دارد.

سابقه تاریخی

در دهه ۱۹۷۰، زمانی که عربستان سعودی به دنبال خرید اولین F-15 برای جایگزینی ۴۴ جنگنده قدیمی لایتنینگ بریتانیا بود، اصرار داشت که نسخه پایین‌تری از این هواپیما را نمی‌پذیرد.

با این حال، اسرائیل به شدت با این قرارداد مخالفت کرد و عربستان سعودی در واکنش به این توافق هشدار داد که در صورت عدم تصویب این قرارداد در واکنش به فشار اسرائیل، جت های میراژ اف-۱ را از فرانسه خریداری خواهد کرد.

اسرائیل نگران بود که عربستان سعودی این جنگنده را در اختیار داشته باشد، اما واشنگتن نمی خواست توافقی را که ممکن بود به بریتانیا یا فرانسه واگذار شود، از دست بدهد.

وزارت خارجه آمریکا بر این باور بود که بهترین راه حل ارائه جنگنده های F-16 به ریاض به عنوان جایگزین است.

واشنگتن معتقد بود که متقاعد کردن حامیان اسرائیل در کنگره برای ارائه F-16 به عربستان سعودی آسان تر است.

در یادداشتی در ماه مه ۱۹۷۷ از زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی، آمده بود که وزارت امور خارجه بر این باور است که «به دلیل قابلیت‌ها و پیچیدگی‌های گسترده، دریافت تأییدیه کنگره برای F-15 تقریباً غیرممکن است».

طبق این یادداشت، این وزارتخانه در نظر گرفته است که “اف-۱۶ سبک وزن، اگرچه هنوز بسیار بحث برانگیز است، اما ممکن است شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشد.”

در حالی که معاون وزیر دفاع آمریکا در سال ۱۹۷۶ هواپیمای اف ۱۶ را به ریاض توصیه کرد، به وزیر دفاع عربستان گفت: اگر اف ۱۵ می خواهید، ایران تحلیل با شماست.

ریاض قاطعانه معتقد بود که F-15 مناسب ترین جنگنده برای اطمینان از برتری هوایی است که ریاض در آن زمان به دنبال آن بود.

برژینسکی در یادداشت خود پذیرش F-16 به جای F-15 را بعید دانسته است.

در این سند به نقل از برژینسکی آمده است: «آنها یک جنگنده پدافند هوایی می خواهند و به طور مستقل تشخیص داده اند که F-15 دو موتوره بهتر نیازهای آنها را برآورده می کند».

در نهایت، با وجود مخالفت ها و تردیدهای قابل توجه در مورد فروش، پس از اعمال محدودیت های قابل توجه عربستان سعودی برای استفاده اسرائیل از این جنگنده های پیشرفته به هر شکل ممکن، کنگره با ۵۴ رای موافق در مقابل ۴۴ رای مخالف، فروش را تایید کرد. تهدید کردن، پذیرفته شد.

اما این محدودیت‌ها مانند عدم استقرار در پایگاه هوایی تبوک در شمال شرق عربستان سعودی به‌طور جدی رعایت و اجرا نشده است.

عربستان سعودی مدتی بعد به فکر خرید F-16 برای جایگزینی F-5 های قدیمی خود افتاد.

در سال ۱۹۹۷، یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای خرید ۱۰۲ فروند F-16 مطرح شد، اما بلافاصله پس از مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که خشم ریاض را برانگیخت، لغو شد.

در سال ۲۰۱۰، سعودی ها که اکنون به F-15 عادت کرده اند، قراردادی ۶۰ میلیارد دلاری برای ۸۴ F-15SA امضا کردند که بر ترجیح آنها برای این جنگنده تأکید کرد.

در حالی که تل آویو نسبت به فروش F-15SA ملاحظاتی داشت، اما به شدت با آنها مخالفت نکرد و شاید ریاض مسلح را نسبت به دهه های گذشته کمتر تهدید کننده یا دشمن و شاید حتی سنگری علیه ایران می دانست.

عربستان سعودی در حال حاضر به دنبال مشارکت کامل در پروژه نسل ششم جنگنده است و امیدوار است تا سال ۲۰۴۰ چنین جنگنده پیشرفته ای داشته باشد.

اگر عربستان سعودی مجوز خرید F-35 را به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر با ایالات متحده دریافت نکند، F-15 احتمالاً برای چندین سال دیگر جنگنده اصلی نیروی هوایی سلطنتی سعودی باقی خواهد ماند.

برتری کیفی رژیم صهیونیستی

F-15 یک هواپیمای دو موتوره است که توانایی پرواز با سرعت و ارتفاع بسیار بالا را دارد و توانایی حمل سلاح بیشتری دارد. F-16 یک جنگنده تک موتوره است که قدرت کمتری دارد اما قابلیت مانور بیشتری دارد.

عربستان سعودی معتقد است که F-15 ها با نیازهای آن سازگارتر هستند و برتری هوایی و طیف وسیعی از قابلیت های تهاجمی و دفاعی را برای آن فراهم می کنند.

در ماه فوریه، معاون اجرایی بوئینگ گفت که خرید احتمالی F-15X توسط عربستان سعودی “یکی از بزرگترین معاملاتی است که در حال حاضر درباره آن صحبت می کنیم.”

عربستان سعودی از زمانی که برای اولین بار این هواپیما را در اواخر دهه ۱۹۷۰ دنبال کرد، علاقه زیادی به F-15 نشان داده است.

این شرکت حداقل ۲۳۰ جنگنده F-15 در دهه های بعد خریداری کرده است که شامل حداقل ۸۳ فروند F-15، ۶۳ F-15، ۶۶ F-15 و ۲۰ F-15 می شود. دی عقاب ها

تنها جنگنده دیگری که در آن دوره توسط عربستان سعودی سفارش داده شد ۷۲ تایفون یوروفایتر و ۱۲۰ فروند پاناویا تورنادو بود که احتمالاً آنها را به تدریج از بین خواهد برد.

ریاض هرگز از هواپیماهای فرانسوی رافال یا میراژ استفاده نکرده است. اما این گزارش خاطرنشان می کند که بعید نیست که عربستان سعودی مانند قطر، جت های تایفون و رافال را برای تنوع بخشیدن به زرادخانه خود خریداری کند.

رژیم صهیونیستی تنها طرفی در خاورمیانه است که بیش از دو نوع جنگنده نسل چهارم آمریکایی دارد و برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ جنگنده های F-15 و در سال ۱۹۸۰ به F-16 دست یافت.

اسرائیل همچنین تنها منطقه ای در خاورمیانه است که F-35، تنها جت جنگنده نسل پنجم صادر شده توسط ایالات متحده را دریافت کرده است.

ایران قبل از انقلاب ۱۶۰ فروند F-16 سفارش داد و امیدوار بود که پس از خرید این ناوگان گران قیمت، نهایتاً ۳۰۰ فروند از آنها را خریداری کند.

ایران تنها کشور دیگری بود که این هواپیما را دریافت کرد، اما در نهایت قبل از انقلاب ۱۹۷۹ حتی یک F-16 دریافت نکرد. بنابراین اسرائیل قبل از انقلاب به ۵۵ فروند جنگنده اف ۱۶ دست یافت که در اصل برای ایران در نظر گرفته شده بود.

ترکیه که برای اولین بار F-16 را در سال ۱۹۸۷ خریداری کرد، سومین ناوگان بزرگ F-16 جهان را اداره می کند و اخیراً ۴۰ جنگنده Block 70 F-16 جدید سفارش داده است.

واشنگتن پس از دریافت سامانه های موشکی اس-۴۰۰ روسیه در سال ۲۰۱۹، آنکارا را از خرید اف-۳۵ منع کرد.

ترکیه از آن زمان به دنبال تنوع بخشیدن به ناوگان جنگنده خود با جت های تایفون است، زیرا مقامات منطق اتکای بیش از حد به یک نوع جنگنده را با استناد به جت های جنگنده آمریکایی زیر سوال می برند.

مصر مورد جالبی است و شاید نمونه خوبی از آنچه عربستان سعودی در نهایت نمی خواست اتفاق بیفتد. پس از توافق صلح با اسرائیل در سال ۱۹۷۹، این کشور مجاز به خرید تجهیزات نظامی آمریکایی از جمله اف ۱۶ شد.

در اوایل سال ۱۹۸۰، دولت جیمی کارتر اصولاً موافقت کرد که F-15 را به مصر نیز بفروشد.

با این حال، مخالفت اسرائیل به این معنا بود که در حالی که مصر بیش از ۲۰۰ فروند F-16 خریداری کرده بود، نمی توانست F-15 خریداری کند.

علاوه بر این، F-16 های موجود در مصر فاقد موشک های هوا به هوای دوربرد IM-120 بودند، به این معنی که توانایی دفاع هوایی آنها محدود بود.

گزارش فوربس به نقل از یک تحلیلگر نظامی می افزاید که اف-۱۶های مصر اخیراً اساساً “هواپیماهای غیرنظامی” توصیف شده اند.

در اواخر دهه ۱۹۹۰، ایالات متحده با فروش ۸۰ بلاک ۶۰ اف-۱۶ امارات موافقت کرد و به دنبال آن نسخه پیشرفته تر وایبر، معامله ای بی سابقه در آن زمان بود.

علاوه بر اف ۱۶، امارات متحده عربی از نسل چهارم جنگنده های چند منظوره فرانسوی میراژ ۲۰۰۰ استفاده می کند.

واشنگتن در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد فروش F-15 به ابوظبی را داد، زیرا انگلیس و فرانسه مانند امروز در حال رقابت برای متقاعد کردن امارات برای فروش جت های یوروفایتر و رافال خود بودند.

امارات متحده عربی به جای خرید یک جنگنده آمریکایی دیگر، در دسامبر ۲۰۲۱ پس از توقف مذاکرات خرید تاریخی F-35، ۸۰ جت رافال اف-۴ سفارش داد.

گزارش فوربس می گوید که اکنون ممکن است تغییر کند، به ویژه پس از اینکه گفته می شود اسرائیل به زودی ۷۵ فروند F-35 را مستقر خواهد کرد، به این معنی که هر گونه فروش F-15 به هر کشوری در خاورمیانه برتری کیفی نظامی اسرائیل را افزایش می دهد. ضعیف نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا