ترندهای روز

چرا به دیگران کمک می‌کنیم؟ انگیزه کمک کردن را در مغز بجوییم یا در آموزه‌های دینی و تربیتی؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس مذاهب مختلف، مطالعه کتب مقدس و سایر منابع در دوران کودکی ما را به انجام کارهای نیک تشویق می کند. اما طبق یک مطالعه جدید، از خودگذشتگی و تمایل ما به انجام کارهای خوب توسط ناحیه خاصی از مغز ما کنترل می شود.

آیا این نوع تربیت، اعتقادات مذهبی و اخلاقی یا میل به خوب بودن است که باعث می شود به دیگران کمک کنیم؟ بر اساس نتایج مطالعه محققان انگلیسی که در مجله معتبر «نیچر» منتشر شد، بررسی تعدادی از بیماران مبتلا به آسیب مغزی نشان داد که از خودگذشتگی و تمایل ما به انجام کارهای خوب توسط ناحیه خاصی در مغز کنترل می شود.

آنها مطالعه خود را با این عنوان منتشر کردند: “قشر پیش فرونتال شکمی داخلی انسان برای انگیزه اجتماعی ضروری است.”

ایران تحلیل بین تلاش یا دریافت پاداش؟

انسان ها روزانه بین تلاش برای انجام کاری، مانند رفتن به باشگاه یا دریافت جایزه، مانند ماندن در خانه، ایران تحلیل می کنند. بر اساس این مطالعه، تلاش همیشه خوشایند نیست: “وقتی دو عمل پاداش یکسانی را ارائه می دهند، اما در عین حال به سطوح مختلف تلاش نیاز دارند، افراد تمایل دارند کاری را ایران تحلیل کنند که به تلاش کمتری نیاز دارد.”

عدم تمایل به تلاش پیامدهای مهمی بر رفتارهای روزمره دارد و یکی از علائم آن مربوط به «بی‌تفاوتی» به‌عنوان یک وضعیت بالینی است که با کاهش انگیزه و ایجاد اختلالات روانی و عصبی متعدد مرتبط است. بنابراین، درک مکانیسم‌های عصبی مؤثر مرتبط با تلاش یا تمایل به دریافت منافع در انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب ضروری است.

محققان این تحقیق معتقدند: “رفتارهای اجتماعی مطلوب برای مقابله با چالش های جهانی ضروری است. با این حال، کمک به دیگران اغلب نیازمند تلاش است و بسیاری از افراد تمایلی به تلاش ندارند. بنابراین درک اینکه مغز ما چگونه این تصمیمات خیرخواهانه را پردازش می کند بسیار مهم است. مهم.”

پروفسور پاتریشیا لاک‌وود، عصب‌شناس اجتماعی در دانشگاه‌های بیرمنگام و آکسفورد، می‌نویسد: «درک این که کدام بخش‌های مغز تصمیم به کمک می‌گیرند برای درک اینکه چگونه افراد ممکن است بتوانند با چالش‌های بزرگ جهانی مانند تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های عفونی و بین‌المللی مقابله کنند، مهم است. درگیری ها انگیزه دارند.”

او و همکارانش برای اولین بار نشان دادند که حوزه ای به نام «vmPFC» نقش مهمی در تشویق مردم به «رفتارهای مطلوب اجتماعی» دارد. مطالعه این حوزه برای یافتن رویکردهای جدید برای درمان اختلالات مرتبط با تعاملات اجتماعی نیز حیاتی است.

روش و نتیجه مطالعه

در این مطالعه، محققان قشر جلوی پیشانی شکمی داخلی/vmPFC را به عنوان ناحیه‌ای از مغز که برای تصمیم‌گیری و عملکردهای اجرایی حیاتی است، بررسی کردند. در حالی که مطالعات قبلی ارتباط این ناحیه را با تصمیم گیری در مورد تلاش و پاداش نشان داده اند، اما لزوم وجود این ناحیه از مغز را در انجام این وظایف مشخص نکرده اند.

این مطالعه بر روی سه گروه انجام شد. ۲۵ بیمار با آسیب مغزی در قشر جلوی مغز داخلی شکمی، ۱۵ بیمار با آسیب در سایر قسمت های مغز و ۴۰ شرکت کننده سالم.

شرکت کنندگان با شرکت در یک آزمون تصمیم گرفتند که برای دریافت پاداش (پول) برای خود یا فرد ناشناس دیگر، چقدر مایل به تلاش فیزیکی (فشار دادن یک دستگاه) هستند. این آزمایش به محققان اجازه داد تا اثر پاداش یا تلاش را بر این قسمت از مغز جدا کنند.

نتایج این مطالعه به وضوح نشان داد که این قسمت بالای مغز در انگیزه کمک به دیگران ضروری است. بیمارانی که در این ناحیه مغز آسیب دیده بودند، تمایل کمتری به کمک به دیگران داشتند و حتی پس از تصمیم به کمک، تلاش فیزیکی کمتری انجام دادند و در مقایسه با گروه دیگر پول کمتری برای کمک به دیگران دریافت کردند.

در مرحله بعد، محققان از تکنیک نقشه برداری علائم ضایعه برای شناسایی مناطق نزدیک به این منطقه استفاده کردند و به طور شگفت انگیزی دریافتند که آسیب به یک منطقه فرعی نزدیک اما متفاوت، تمایل افراد را برای کمک افزایش می دهد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا