ورزشی

چرا تفسیر سیاسی رسانه‌های غربی از درخشش اسپانسرهای چینی در جام‌ ملت‌های اروپا مضحک است؟

در بین ۱۳ حامی رسمی جام ملت های اروپای آلمان، پنج شرکت چینی از جمله «هایسنس»، «آلیپای»، «ویوو»، «علی اکسپرس» و «بی وی» حضور دارند.دی». این تحول نشان دهنده گسترش نفوذ شرکت های چینی در خارج از آن کشور است. این در حالی است که برخی رسانه های غربی این موضوع را بخشی از «استراتژی ژئوپلیتیک پکن» دانسته و یوفا را به دلیل « برتری دادن منافع اقتصادی بر اهداف سیاسی و اجتماعی» مورد انتقاد قرار داده اند.

اما اگر قرار باشد بر اساس همین منطق عمل کنیم، آیا می توان پخش مسابقات جام ملت های اروپا در چین را امتداد نفوذ سیاسی اروپا در چین دانست؟ این گونه تفاسیر سیاسی اساساً پوچ است.

نگاه ایدئولوژیک به حضور برندهای چینی به عنوان اسپانسر جام ملت های اروپا نه تنها غرور بلکه عدم اعتماد به نفس برخی رسانه ها را نشان داده است. جام ملت‌های اروپا یک رویداد ورزشی تاثیرگذار در جهان است. شرکت های چینی که به دنبال همکاری عمیق با این رویداد ورزشی هستند، آن را بستری ارزشمند و ورودی به بازار اروپا می دانند و امیدوارند از طریق این رویداد ورزشی بتوانند تبلیغات و آشنایی بیشتر اروپایی ها با خود را انجام دهند. این شرکت‌های چینی از جمله شرکت‌های چندملیتی توسعه‌یافته، خوش‌نام و با فناوری بالا هستند.

از سوی دیگر حضور این شرکت های چینی به عنوان حامیان مالی جام ملت های اروپا واقعا به تسهیل برگزاری این رویداد ورزشی کمک شایانی کرده است. به عنوان مثال، شرکت BV آلمانی آماده سازی خودروهای رسمی جام ملت های اروپا را بر عهده گرفته است، در حالی که تلفن همراه Vivo X100 برند رسمی تلفن همراه تجاری این رویداد است و شرکت هایسنس نیز پشتیبانی فنی از دستیار تصویری را ارائه می کند. داور (VAR) و همچنین پلتفرم تصویر هوش مصنوعی و فناوری «جبران حرکت». (MEMC) و Alipay همچنین خدمات پرداخت تلفن همراه را ارائه می دهد. می توان گفت این نوع همکاری هم برای برگزارکننده و هم برای این برندهای چینی سودمند و برد-برد است.

در واقع، جام ملت‌های اروپا از همان ابتدا به روی حامیان مالی جهانی باز بوده است. در ابتدا شرکت های آمریکایی و اروپایی حامی اصلی بودند و بعد از آن شرکت های ژاپنی و کره ای و حالا شرکت های چینی به این صف پیوستند که اساساً نتیجه جهانی شدن اقتصاد است. همچنین شایان ذکر است که شرکت های چینی در بومی سازی محصولات در اروپا عملکرد خوبی دارند. برای مثال کارخانه BV Companyدی A در مجارستان و Hisense در اروپا نزدیک به ۱۰ هزار کارمند، پنج پایگاه تولیدی و ۶ مرکز تحقیق و توسعه دارد.

بازی های ورزشی نوعی فعالیت بدون مرز است و نباید تحت تاثیر تفکرات ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک قرار گیرد. جام ملت‌های اروپا در چین مورد استقبال قرار می‌گیرد، در حالی که هرگز بحث استراتژیک یا ژئوپلیتیکی علیه آن در چین وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا