اخبار اقتصاد ایران

چرا حال بورس پریشان است؟ | رکود عمیق بازار سرمایه و دود شدن سرمایه های مردم

به گفته کارشناسان، سیاست های انقباضی که در راس آن افزایش نرخ سود است، یکی از ۳ عاملی است که این روزها باعث رکود عمیق بازار سرمایه شده است، به طوری که شاخص کل با افت ۱۰ درصدی مواجه شده است. ماه گذشته .

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، بازار سرمایه این روزها وضعیت آشفته ای را تجربه می کند. سقوط مداوم شاخص کل از ابتدا اردیبهشت یک ماهه تا امروز و خروج مداوم پول از این بازار باعث رکود بی سابقه ای در بازار سرمایه شده است.

لازم به ذکر است نزدیک به ۴۰ روز است که رنگ شمع های اندیکاتور کل قرمز است و اکثر سهام بازار در محدوده های منفی معامله می شوند. شایان ذکر است در روزهای اخیر بسیاری از سهام بنیادی بازار درگیر صف های فروش بودند که این موضوع باعث سردرگمی بسیاری از فعالان بازار و سرمایه گذاران شده است.

لازم به ذکر است که از روز سوم اردیبهشت از این ماه تا به امروز شاخص کل بازار سرمایه ۱۰ درصد افت را تجربه کرده است. این در حالی است که افت قیمت در سهام های مختلف گاهی به ۳۰ درصد نیز رسیده است.

پایین بودن ارزش معاملات حکایت از وضعیت نابسامان این روزهای بورس دارد

یکی از نکاتی که همیشه می تواند به عنوان یک دماسنج عمل کند و وضعیت بازار سرمایه را منعکس کند، مقایسه ارزش معاملات بازار در دوره های مختلف و مقایسه آن با یکدیگر است. به عنوان مثال همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، دقیقاً از روزی که شاخص کل بازار سرمایه روند نزولی خود را آغاز کرد، ارزش معاملات با کاهش محسوسی مواجه شده است.

لازم به ذکر است ارزش معاملات در بازار سرمایه که در روزهای ابتدایی سال جدید اعدادی فراتر از ۷ هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده بود، اکنون به زیر ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که به وضوح حکایت از خروج پول از این بازار دارد. بازار و یکی از دلایلی که اجازه نمی دهد نقاط مثبت بازار باقی بماند.

چرا بورس سقوط کرد؟

۱- اولین نکته ای که کارشناسان معتقدند این روزها بر بورس تاثیر بسزایی دارد، سیاست های انقباضی پولی و بانکی به ویژه افزایش نرخ سود بانکی است. طبیعتا زمانی که نرخ سود بانکی یا به عبارتی سود بدون ریسک به ۳۰ درصد می رسد و حتی طبق برخی اخبار (که به طور رسمی تایید نمی شود) در واقع کف p تا E بازار حدود ۳ تحویل است.

لازم به ذکر است در چنین شرایطی که میانگین p تا E در بازار حدود ۷-۶ واحد است، طبیعتاً بازار سرمایه در مقابل یکی از رقبای خود که بازار پول است جذابیت خود را از دست می دهد و این امر باعث خروج پول از بازار می شود. بازار سرمایه.

لازم به ذکر است مقصد پول هایی که در این ماه از بازار سرمایه خارج شده است، بازار آزاد پول و همچنین سپرده های بلند مدت بانکی است.

۲- نکته دیگری که از سوی برخی کارشناسان مطرح می شود، عرضه اوراق دولتی در بورس است که منجر به فشار فروش توسط صندوق ها برای خرید این اوراق می شود. البته آمارها نشان می دهد از ۳۵ هزار میلیارد اوراق منتشر شده توسط بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون تنها حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن فروخته شده است که نشان دهنده عمق رکود در بورس است.

به طور کلی اوراق منتشر شده یا توسط صندوق ها خریداری می شود یا توسط بانک ها. به نظر می رسد موج خروج پول از صندوق های بورسی یکی از عواملی است که اجازه خرید اوراق به این صندوق ها را نداده است. از سوی دیگر سیاست های کنترلی بانک مرکزی بر ترازنامه بانک ها دست و پای بانک ها را برای خرید این اوراق بسته است به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ۲ اوراق از کل اوراق به فروش رسیده است. از ۳۵ اوراق قرضه منتشر شده

۳- یکی دیگر از دلایلی که به عنوان یکی از دلایل اساسی افت بازار ذکر می شود، کاهش حاشیه سود شرکت های بازار سرمایه است. بر اساس آمارهای رسمی و همچنین بررسی ها، میانگین سود شرکت های بورسی از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده است که از جذابیت این بازار نیز کاسته است. کارشناسان علت این امر را عمدتاً مربوط به افزایش هزینه های تولید متاثر از سیاست های مالی دولت و به ویژه افزایش نرخ سود (که باعث افزایش هزینه تامین سرمایه شرکت ها می شود) می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا