ترندهای روز

چرا خروس نماد فرانسه است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یورو نیوز: از سال ۱۹۰۹ که تیم ملی فوتبال فرانسه اولین بازی خود را مقابل بلژیک انجام داد تا امروز که در چارچوب جام ملت های اروپا ۲۰۲۴ بازی می کند، خروس به عنوان نماد روی پیراهن بازیکنانش حک شده است. از این کشور، اما این نماد داستان بسیار قدیمی تری دارد.

نقش خروس که امروزه به عنوان نماد ملی نه تنها بر روی پیراهن بازیکنان فوتبال، بلکه در سایر ورزش‌های فرانسه مانند هندبال، والیبال و راگبی دیده می‌شود، از دیرباز بر روی سکه‌ها، تمبرها، سر مهر قرار می‌گرفت. در ساختمان ها و بسیاری از اشیاء دیگر.

به نظر می رسد این پرنده اهلی مغرور و جنگ طلب از جامعه و فرهنگ فرانسه جدایی ناپذیر است، به طوری که حتی صدای فاخته نیز برای فرانسوی ها شادی میهنی است.

چگونه خروس نماد فرانسه شد؟

برای درک چگونگی تبدیل شدن خروس به نماد فرانسه، باید به دوران باستان بازگردیم، زمانی که رومی ها به گول ها، اجداد فرانسویان امروزی، «خروس» می گفتند.

در واقع، کلمه لاتین “gallus” که توسط رومی ها استفاده می شد به معنای خروس و مردم “گل” یا فرانسوی ها بود. شاعران رومی ضمن بازی با این دو واژه در قالب آرایه ادبی «جناس»، از پیوند خروس ها با ساکنان سرزمین گل ها به هر نحوی لذت می بردند.

مورخان دریافته‌اند که شخصیت‌های بزرگ تاریخی رومی مانند جولیوس سزار، گل‌ها را با خروس‌ها مقایسه می‌کنند، اما نمی‌توان گفت که رومی‌ها این مقایسه را از روی تمسخر یا تحسین انجام می‌دادند. اما هر چه بود، خود فرانسوی ها این تشبیه را به فال نیک گرفتند و غرور، افتخار و شجاعت نمادین خروس را به خود نسبت دادند.

مشهورترین داستان تاریخی درباره نماد خروس فرانسوی ها مربوط به زمانی است که ورسنجتوریکس، فرمانده گول ها در نبرد با رومیان در سال ۵۲ قبل از میلاد، خروس جنگی را نزد ژولیوس سزار فرستاد تا او را از غرور آگاه کند. و ماهیت جنگنده فرانسوی ها. اما ژولیوس سزار در پاسخ، همان خروس را به آشپزانش داد تا غذای معروف «خروس در شراب» را بپزند و سپس فرمانده گل ها را دعوت کرد که همان خروس را برای شام بخورند.

پس از فتح روم

در قرون وسطی دشمنان فرانسوی ها از جمله ایتالیایی ها و انگلیسی ها از نام خروس برای تحقیر آنها استفاده می کردند و پادشاهان فرانسه را به دلیل غرور و جنگ طلبی بی دلیل به خروس های جنگی تشبیه می کردند.

در دوره رنسانس، برخی از ادبا به اشتباه معتقد بودند که خروس قبل از فتح کشورشان توسط رومیان، نماد گل بوده است، اما امروزه می دانیم که اینطور نیست. پیش از آن گل سوسن نماد پادشاهان فرانسه بود و رومی ها بودند که نماد خروس را به گل ها نسبت می دادند.

اگرچه پس از فتح رومیان، نیلوفر نماد پادشاهان فرانسه باقی ماند، اما آنها تصویر خود را همراه با تصویر خروس بر روی سکه های خود حک کردند.

نفرت ناپلئون از خروس

در انقلاب فرانسه در اواخر قرن هجدهم، خروس به عنوان «نماد هوشیاری» روی سکه ها یا مهر ظاهر شد و این نماد در ۹ آوریل ۱۷۹۱ در قانون انقلاب ثبت شد.

اما در اوایل قرن نوزدهم، ناپلئون بناپارت که به شدت از این نماد متنفر بود، عقاب را جایگزین آن کرد. ناپلئون اول در توجیه این اقدام گفت: خروس هیچ قدرتی ندارد و نمی تواند تصویر کشور امپراتوری مانند فرانسه باشد.

اما این توالی نمادها دیری نپایید و پس از ناپلئون، در زمان سلطنت شاه لویی فیلیپ، خروس دوباره ظاهر شد و تصویر آن بر روی دکمه های لباس گارد ملی قرار گرفت.

آیا خروس نماد رسمی فرانسه است؟

در طول جمهوری های متوالی فرانسه از قرن نوزدهم تا امروز که جمهوری پنجم بر سر کار آمده است، تصویر خروس بر روی سکه ها، تمبرها و ساختمان های خاص مثلاً روی سر در کاخ الیزه قرار گرفته است.

اما امروز دیگر خروس نشان رسمی جمهوری فرانسه نیست و «ماریان» جای آن را گرفته است. ماریان نوعی انسان گرایی است که در قالب نقاشی و مجسمه ساخته می شود و در واقع تجسم آزادی و خرد در مواجهه با یکی از الهه های رومی به نام بانوی آزادی است.

خروس فرانسوی چه ارزش هایی را بیان می کند؟

با وجود داده های تاریخی کشف شده، ارتباط فرانسه با نماد خروس هنوز نامشخص است. از یک سو نمادی تمسخر آمیز است، زیرا این پرنده بی پرواز را می توان پر سر و صدا، مغرور، جنگ طلب و بدخلق دانست. از این منظر، نماد شناسی خروس در مقایسه با سایر حیوانات باشکوه تر مانند عقاب یا شیر، ضعیف و بی خاصیت تلقی می شود.

با این حال، خروس از دیدگاه دیگری دارای ویژگی های عالی است: او شجاع و شجاع است. خروس با این صفات در کنار برخی از خدایان اساطیر رومی مانند تیر دیده می شود. خروس همچنین یک نماد مسیحی است زیرا به نمایندگی از مسیح، بانگ می زند تا بازگشت خداوند را اعلام کند.

این حیوان همچنین نشان دهنده شخصیت پیتر، یکی از حواریون مسیح است.

شاید به همین دلایل بود که پادشاهان فرانسه در این حیوان نمادی در خور قدرت خود دیدند.

چه کسانی خروس را به عنوان نشان خود افق میهن کرده اند؟

خروس جسور، با یک پنجه بلند شده، بر روی پرچم رسمی والونیا، بخش فرانسوی زبان بلژیک، ظاهر می شود. تصویر این پرنده بر روی نشان برخی از شهرهای فرانسه مانند ورسای، سن تروپه یا ژوا آن ژوس نیز حک شده است.

از سال ۱۹۵۱، خروس بر روی نشان رسمی شهرداران فرانسوی ظاهر شده است. همچنین آن را روی پیراهن ها و آرم های فدراسیون های مختلف ورزشی و کمیته ملی المپیک فرانسه می بینیم.

همچنین نماد یا فال بازی های جام جهانی ۱۹۹۸ که در فرانسه برگزار شد و منجر به قهرمانی تیم ملی این کشور شد، خروسی به نام فوتیکس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا