ترندهای روز

چرا خرید تتر برای ایرانی‌ها آب و نان نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

فرارو: خرید جاه طلبانه تتر سودا بخشی از سرمایه گذاران ایرانی و جایگزینی برای دلار کاغذی است، اما اتفاقات هفته های اخیر قیمت مهم ترین استیبل کوین در حوزه ارزهای دیجیتال را کاهش داده است.

احتمال بلوکه شدن دارایی های تتر ایرانیان از دو هفته پیش سر و صدا به پا کرده است و نرخ تتر به طرز باورنکردنی از دلار آزاد عقب است. احتمال بلوکه شدن دارایی‌های تتر ایرانی‌ها ارتباط مستقیمی با شیطنت آمریکایی‌ها دارد، اما از سوی دیگر شناسایی نشدن صرافی‌های ایرانی بخشی دیگر از موانع سرمایه‌گذاران ایرانی برای خرید تتر است. قیمت تتر در صرافی های ایران از شش سال پیش تاکنون به دلیل تعاملات بازار ارز ۸۱۸ درصد جهش داشته است، اما در این بین کسانی که پول خود را به طلا، سکه و مسکن تبدیل کرده اند باید رضایت بیشتری داشته باشند.

موانع خرید تتر در ایران چیست؟

خرید تتر و سایر ارزهای دیجیتال در ایران با سه چالش عمده از دیدگاه فعالان بازار و سرمایه گذاران مواجه است. اولین مورد، سقف واریز و به اصطلاح حد واریز به کیف است. دوم محدودیت های برداشت ارزهای دیجیتال و سومین مانع عدم قطعیت قوانین در این زمینه است.

خرید تتر و سایر گزینه های ارز دیجیتال همچنان مشمول محدودیت ۲۵ میلیونی به کیف پول دیجیتال سرمایه گذاران است. به طوری که هر ۲۴ ساعت فقط امکان واریز چنین مبلغی به کیف پول وجود دارد و سرمایه گذار که می خواهد در یک روز پول بیشتری وارد بازار کند باید ساعت ۱۲ شب منتظر بماند. اگر از ارجاع سرمایه گذاران ایرانی به پلتفرم های خارجی و ترفندهای خاص این بخش چشم پوشی کنیم، محدودیت ۷۲ ساعته برداشت ارز رمزنگاری شده دومین چالش مهم در این زمینه است.

البته محدودیت ۷۲ ساعته برای برداشت ارز رمزنگاری شده یکی از راهکارهای پلیس فتا برای جلوگیری از پولشویی و مواردی از این قبیل است. در نهایت، به رسمیت نشناختن صرافی های ایرانی یا پلتفرم های خرید و فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال داخلی سومین عاملی است که تا تصمیم نهایی به اعتماد سرمایه گذاران ایرانی لطمه می زند.

چگونه تتر از طلا، سکه، املاک و بازار سهام عقب افتاد

خرید تتر تقریباً شش سال پیش در صرافی های ایران شکل جدی تری به خود گرفت. از آن زمان تاکنون به لطف اتفاقات بازار ارز و اتفاقات ناخوشایندی که در این حوزه رخ داده، قیمت تتر در صرافی های ایران با جهش خیره کننده ۸۱۸ درصدی مواجه شده است.

قیمت تتر، علیرغم اینکه مهمترین ارز دیجیتال استیبل کوین است، همیشه در اوایل نزدیک به یک دلار است خرداد در سال ۱۳۹۶ در مبادلات ایران نزدیک به شش هزار و ۳۵۰ تومان بوده است. با گذشت شش سال، قیمت تتر در مبادلات ایران به ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. اتفاقی که نشان می دهد بازدهی تتر برای سرمایه گذاران ایرانی دقیقا ۸۱۸ درصد است.

با همه این حرف ها، تتر در این مدت از طلا، سکه، املاک و حتی بازار سهام عقب مانده است. در ابتدای سال ۱۳۹۶ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۹۶ هزار تومان ثبت شده بود، اما اکنون شاهد قیمت سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار هستیم. جهشی تقریباً ۱۶۰۰ درصدی.

چرا خرید تتر برای ایرانی ها نان و کره نیست

خرید تتر به دلیل مسدود شدن احتمالی دارایی های تتر ایرانیان وارد فاز جدیدی شده است که از دو هفته پیش جدی تر شده است.

در این مدت قیمت سکه از دو میلیون و ۱۵۴ هزار تومان به بیش از ۴۱ میلیون افزایش یافته است. رشد ۱۸۰۰ درصدی سکه حتی از طلا نیز خیره کننده تر است و این رقم برای سرمایه گذاران در بازارهای مسکن شهری مانند تهران به طور متوسط ​​به ۱۱۴۶ درصد می رسد. چرا که بر اساس آمارهای رسمی که بانک مرکزی کشور در اختیار مردم قرار داده است، در این مدت میانگین قیمت مسکن در تهران از متری شش میلیون و ۵۱۰ هزار تومان به بیش از ۸۱ میلیون تومان در هر متر رسیده است.

شاخص بورس تهران این روزها حال و روز خوبی ندارد، اما باید بدانید که از شش سال پیش سرمایه گذاری در بورس تهران حتی بهتر از طلا، سکه و املاک بوده است و شاخص بورس تهران رشد کرده است. دو هزار از شش سال پیش. درصدی مواجه شده است.

آیا خرید تتر برای سرمایه گذاران ایرانی مشکل ساز خواهد شد؟

خرید تتر به دلیل مسدود شدن احتمالی دارایی های تتر ایرانیان وارد فاز جدیدی شده است که از دو هفته پیش جدی تر شده است. همه چیز با اعلام برنامه های جدید بنیاد تتر و داستان نظارت بر تراکنش های USDT آغاز شد. بنیاد Late Tether اردیبهشت امسال اعلام کرد که با کمک سایت Chainalysis آماده اجرای دور جدیدی از سختگیری های قانونی و نظارتی است. سایت Chainalysis در زمینه تجزیه و تحلیل داده های شبکه های بلاک چین فعال است. مدیران این سایت نشان داده اند که در حین فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال مشتاق همکاری با موسسات مالی و موسسات دولتی هستند و هدفشان جلب اعتماد آنها و افزایش رضایت آنهاست.

Chinalysis چندین ابزار مفید را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. چیزی شبیه به ابزار Know Your Transaction که برای شناسایی تراکنش ها استفاده می شود. خدمات Chainalysis رایگان نیستند و برای نشان دادن قدرت خود هر چند وقت یکبار گزارشی منتشر می کنند که در آن به پولشویی، تجزیه و تحلیل بزرگترین کیف پول ها و ردیابی نقل و انتقالات غیرقانونی مشمول تحریم های بین المللی می پردازد.

درست پس از این اتفاقات، تتر احترام و نزدیکی قبلی خود را در مبادلات ایرانی از دست داده است. باور نمی کنید قیمت تتر برای اولین بار در سال های اخیر از نرخ دلار آزاد عقب افتاده است. هم اکنون قیمت تتر در صرافی های ایران کمی بیش از ۵۸ هزار تومان است، اما در مراجعه به دلالان در میدان فردیسی ارقام بالاتری برای قیمت دلار آزاد اعلام می شود.

کاهش قیمت تتر که با ماجرای مسدود شدن احتمالی دارایی‌های تتر ایرانیان آغاز شد، مربوط به تلاش برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است. آمریکایی ها با تهدید و ارعاب شرکت های خارجی را مجبور به همراهی با آنها می کنند و اجازه همکاری با کشورهایی مانند کره شمالی و ایران را در مسائل مالی نمی دهند.

صرافی های ارز دیجیتال می توانند با نظارت بر IP کاربران و سپس شناسایی آدرس متعلق به صرافی، استفاده غیرمجاز کاربران از خدمات خود را طبق قوانین بین المللی قضاوت کنند. اتفاقی که رسما به ضرر کاربران ایرانی است و می تواند احتمال مسدود شدن دارایی های ایرانیان را تقویت کند.

مقایسه عملکرد تتر با سکه، طلا، املاک و مستغلات و بازار سهام
انواع سرمایه گذاری خرداد ۱۳۹۷ خرداد ۱۴۰۳ بهره وری
قرقاول شش هزار و ۳۵۰ تومان ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان ۸۱۸ درصد
سکه دو میلیون و ۱۵۴ هزار تومان ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۱۸۰۰ درصد
طلا ۱۹۶ هزار تومان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۱۶۰۰ درصد
مسکن شش میلیون و ۵۱۰ هزار تومان ۸۱ میلیون تومان هزار و ۱۴۶ درصد
شاخص سهام ۹۵ یک دو میلیون و ۸۶ واحد دو هزار و ۹۵ درصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا