ترندهای روز

چرا خفاش‌های میوه‌خوار دیابت نمی‌گیرند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

انسان ها تنها پستاندارانی نیستند که عاشق شکر هستند. خفاش های میوه خوار این گونه هستند و روزانه تا دو برابر وزن بدن خود میوه های شیرین مصرف می کنند.

اگر این خفاش ها انسان بودند با این میزان مصرف قند به دیابت مبتلا می شدند. با این حال آنها به طرز عجیبی در برابر این بیماری مصون هستند و با همان رژیم غذایی پر قند خود به زندگی ادامه می دهند.

در انسان، زمانی که بدن نتواند قند را به طور موثر جذب و مصرف کند، سطح گلوکز در خون بالا می رود و این می تواند منجر به دیابت شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، دیابت نهمین عامل مرگ و میر در سال ۲۰۱۹ بود.

دیابت همچنین یکی از پرهزینه ترین بیماری های مزمن در جهان است. بر اساس آخرین آمار، ایالات متحده به تنهایی ۴۱۲.۹ میلیارد دلار در هزینه های مستقیم پزشکی و هزینه های غیرمستقیم مربوط به دیابت در سال ۲۰۲۲ هزینه خواهد کرد.

اکنون تیمی از زیست‌شناسان و مهندسان زیستی به دنبال این بودند که چه چیزی باعث می‌شود خفاش‌های میوه‌ای بتوانند با مضرات مصرف زیاد قند مقابله کنند. دانشمندان در این مطالعه از فناوری جدیدی استفاده کرده‌اند که می‌تواند سلول‌ها را تجزیه و تحلیل کند و دستورالعمل‌های متابولیکی پنهان در هر کدام را استخراج کند.

برای درک چگونگی تکامل بدن خفاش‌های میوه‌خوار برای مصرف این همه قند، محققان به تفاوت‌های ژنتیکی و سلولی بین این خفاش‌ها و خفاش‌های حشره‌خوار، به‌ویژه ژن‌ها، بررسی کردند. دیابت، یعنی پانکراس و کلیه.

نتایج نشان داد که خفاش های میوه جامائیکا نسبت به خفاش های قهوه ای بزرگ سلول های تولید کننده انسولین و هورمون گلوکاگون بیشتری دارند.

این دو ماده در بروز دیابت نقش حیاتی دارند. در واقع لوزالمعده با ترشح هورمون هایی مانند انسولین (که قند خون شما را کاهش می دهد) و گلوکاگون (که قند خون شما را افزایش می دهد) قند خون و اشتها را تنظیم می کند.

در عین حال خفاش های میوه در سلول های لوزالمعده خود یک تنظیم کننده دارند دیآنها تنظیم کننده ای دارند که سیگنال شروع تولید انسولین و گلوکاگون را ارسال می کند. این دو هورمون با هم کار می کنند تا سطح قند خون را متعادل نگه دارند، حتی زمانی که خفاش های میوه ای مقادیر زیادی قند می خورند و به این حیوانات کمک می کنند از دیابت جلوگیری کنند.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. دانشمندان دریافتند که همه این حیوانات نیز در خدمت رژیم غذایی آنها هستند. سلول‌های کلیه این خفاش‌ها با رژیم غذایی مبتنی بر میوه تنظیم می‌شوند، به طوری که ادرار آنها رقیق می‌شود تا مقدار زیادی آب میوه را از جریان خون خارج کند، در حالی که مقدار کمی نمک موجود در میوه را حفظ می‌کند. .

دانشمندان می گویند از آنجایی که درمان دیابت عمدتا بر روی حیوانات آزمایشگاهی سنتی مانند موش استوار است، دانشمندان می گویند تمرکز بر نحوه مدیریت قند در پستاندارانی مانند خفاش های میوه (که نزدیک به ۲۰۰ گونه از آنها در طبیعت وجود دارد) می تواند رویکردهای جدیدی را برای درمان دیابت شناسایی کند. کمک.

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی “Nature Communications” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا