ورزشی

چرا در اصفهان با ورود زنان به ورزشگاه مخالفت می شود؟

دربی پایتخت بدون توجه به اتفاقات حاشیه ای و یک بازی خسته کننده، روز پنجشنبه به پایان رسید، با موضوع بسیار مهمی همراه بود؛ که برای اولین بار بعد از تقریبا ۴۰ سال زنان توانستند به ورزشگاه بروند و این بازی حساس را از نزدیک تماشا کنند. سابقه حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فوتبال وجود داشته است اما هرگز در این مدت این موضوع شامل دربی کنونی نشده است. طلسمی که روز پنج شنبه شکسته شد تا مشخص شود مقاومت هایی که در این راستا انجام شده و پیش از این نیز انجام شده است، غیر از گرانی برای فوتبال ایران، چیز خاصی به همراه نداشته است.

این بار حتی جایگاه بانوان استقلال و پرسپولیس به صورت جداگانه مورد توجه قرار گرفت تا دوباره مشخص شود در صورت تمایل امکان حضور تماشاگران زن در سایر نقاط ورزشگاه وجود دارد. علاوه بر این نباید از این نکته غافل شد که برخلاف بازی های اخیر که تعداد کمی از بانوان اجازه حضور داشتند، این بار کمی بیشتر شد تا بانوان علاقه مند بیشتری بتوانند این بازی را از نزدیک تماشا کنند. از روز گذشته پخش تعدادی از تصاویر زنان به ویژه افراد مسن با استقبال مواجه شد و فضا به سمتی رفت که می توان آرام آرام چنین رویه ای را به حضور خانوادگی در ورزشگاه کشاند.

اما علاوه بر این مورد، پست اینستاگرام جانی اینفانتینو که بلافاصله پس از بازی منتشر شد، بازتاب بین المللی هم داشت. او با به تصویر کشیدن تماشاگران زن پرسپولیس و استقلال نوشت که این نتیجه صحبت هایش با ابراهیم رئیسی در نیویورک بوده و امیدوار است از این پس تعداد تماشاگران زن در ورزشگاه های ایران بیشتر شود. اگرچه نباید تمام اعتبار را به رئیس فیفا داد، اما واقعیت این است که اگر سخت گیری های آنها نبود، از ابتدای فصل، امید چندانی به باز شدن درها به روی تماشاگران زن برای لیگ وجود نداشت. بازی ها. فیفا با دو نامه سخت گیرانه از مسئولان فوتبال ایران خواست این موضوع را از فصل جاری لیگ برتر عادی کنند تا بانوان در بازی های لیگ برتر ایران به ورزشگاه بروند.

اما خوبی این بخش، تعمیم این شرط به سایر شهرهای ایران بود. به طوری که به جز تهران، چند شهر دیگر که تیم لیگ برتری داشتند نیز پای خود را به روی تماشاگران زن باز کردند تا بتوانند در این رویداد جذاب حضور داشته باشند. اما از همان روز اول تا کنون و علیرغم اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده اند این اتفاق در همه شهرها می افتد، دو شهری که تیم لیگ برتری دارند و اتفاقا جزو شهرهای بزرگ ایران هستند، از این داستان حذف شده است. یکی تبریز و دیگری اصفهان.

اما خوبی این بخش، تعمیم این شرط به سایر شهرهای ایران بود. به طوری که غیر از تهران چند شهر دیگر که بهترین تیم لیگ را داشتند نیز پای خود را به روی تماشاگران زن باز کردند.

اگرچه بانوان نتوانسته اند آزادانه برای تماشای این بازی وارد ورزشگاه های این دو شهر شوند و اگر هم اتفاق افتاده، انتخابی و در قالب لیگ قهرمانان آسیا بوده است، اما به نظر می رسد از این پس مردم تبریز سختگیری های لازم را در این راستا انجام داده است. حداقل این خبری است که ایسنا منعکس کرده و نوشته زنان تبریزی قرار است از این پس به ورزشگاه بروند. در بخشی از خبر مذکور در این زمینه آمده است: مهدی تاج روز گذشته برای رفع موانع حضور بانوان در ورزشگاه های تبریز به دیدار حجت الاسلام آل هاشم نماینده و فقیه استان آذربایجان شرقی رفت. ” در این جلسه رئیس فدراسیون فوتبال با تشریح مشکلات ناشی از عدم حضور بانوان در ورزشگاه ها برای فوتبال، خواستار مساعدت حجت الاسلام آل هاشم برای رفع این مشکل شد. در همین راستا مقرر شد زیرساخت های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه یادگار امام تبریز فراهم شود تا هواداران خانم تراکتور از نزدیک شاهد بازی تیم محبوب خود باشند. یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال با تایید این خبر گفت: قرار است سه ورودی مجزا برای رفت و آمد بانوان در ورزشگاه یادگار امام تعبیه شود تا به زودی تبریز شاهد حضور هواداران زن در استادیوم های فوتبال باشد.

حالا که تبریزی قرار است پای تماشاگران زن را باز کند، این سوال پیش می آید که در اصفهان چه اتفاقی افتاده که با وجود داشتن تیم مدعی، ورود بانوان به ورزشگاه ممنوع است؟ این موضوع در حالی به معضلی جدید برای فوتبال ایران تبدیل می شود که تعدادی از ستاره های باشگاه سپاهان به صورت رسمی خواهان حضور تماشاگران زن در بازی های این تیم شده اند. یکی دو سالی است که اصفهان نگاه دیگری به این ماجرا دارد.

یکی دو سال پیش بود که محمدتقی رهبر، از اعضای جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان، در گفت و گوهایی که خبرآنلاین منتشر کرد، در این زمینه اظهارات خبری کرد. وی گفت: نمی توانیم به سادگی این مجوز را در خصوص ورود بانوان به ورزشگاه صادر کنیم، به هر حال مردانی که فوتبال بازی می کنند باید به گونه ای پوشش داده شوند که از نظر اسلام از چشم زنان دور بماند. البته از آنجایی که نهی از منکر نباید دلیلی بر بیزاری مردم از دین باشد، می توان اقداماتی را انجام داد که زنان به ورزشگاه بروند و دچار گناه نشوند.

اگرچه به نظر می رسید پس از تسهیل ورود بانوان به ورزشگاه های شهرهای دیگر ایران، مسئولان اصفهانی راه را برای ورود بانوان به ورزشگاه هموار کردند تا نشاط را به این قشر تزریق کنند، اما اظهارات جدید مسئولان این مجموعه شهر نشان می دهد که اینطور نیست. همین چندی پیش بود که محمدرضا جنشاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در گفت و گو با ایسنا، نظر خود را درباره ورود بانوان به ورزشگاه به صراحت اینگونه بیان کرد: «ما در آنجا نظرات شخصی داریم. آیا برخی از قوانین و یک سری واقعیت ها زیر سوال است و در نهایت باید بپذیریم که برخی از صحنه ها در ورزش هنجارهای لازم را ندارد و شرایط حضور زنان به دلیل احترامی که برای زنان و آنها قائل هستیم مهم است. ما برابری جنسیتی را قبول نداریم و از عدالت جنسیتی پیروی می کنیم که حکم می کند حضور زنان در ورزشگاه تحت شرایط خاصی انجام شود این ورزشگاه باید راه اختصاصی برای ورود زنان داشته باشد هرکسی که به ورزشگاه رفته است یک بار بداند چه الفاظی به کار می رود و خانم ها نباید از این جمعیت عبور کنند و از فلان جا وارد شوند، همچنین دسترسی برای بی احترامی به آنها وجود نداشته باشد، برای تردد آنها نیز فکری شود. اولین سوالی که از مسئولان منطقه پرسیدیم این بود که خانمی که می خواهد با ماشینش به ورزشگاه بیاید ماشینش را کجا پارک کند؟ آیا می تواند مثل آقایان دو خیابان پایین تر پارک کند و از میان این جمعیت به سمت استادیوم برود؟ بنابراین باید برای آنها پارکینگ اختصاصی تعبیه شود. ما قبول نداریم که دختران ما به عنوان نوامیس ما در معرض شرایط خاصی قرار بگیرند.

در حالی که اصفهان از نظر حضور بانوان در ورزشگاه به تافته ای جدا تبدیل شده است، نگرانی هایی که در گفتگوی اخیر به آن اشاره شد تا حدود زیادی قابل حل است و می توان همان کاری را که در ورزشگاه آزادی انجام شد، انجام داد. تمامی تماشاگران از مکانی جداگانه با اتوبوس به ورودی ورزشگاه منتقل شدند. برای حل این نگرانی ها رفتار کرد. البته اگر دلیل اصلی همان باشد که ذکر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا