اخبار بورس

چرا دست بازار سرمایه به ریسمان ناجی‌اش نمی‌رسد؟

گزارش فاجعه بار و قابل پیش بینی شرکت ها در فصل مجامع؛

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه درباره چشم اندازی که می تواند در بلندمدت برای بازار سرمایه در نظر گرفته شود، صحبت می کند. اخبار بورس وی گفت: ریزش بازار سرمایه ربطی به امروز و دیروز ندارد و بازار مدتی است که با این وضعیت دست و پنجه نرم می کند. با توجه به اینکه در دولت جدید و پس از پیروزی آقای مدشکیان در ۲۵ تیرماه، نه شخص رئیس جمهور و نه اطرافیان وی صحبتی از بازار سرمایه نکردند، این موضوع به عاملی تبدیل شده است که بازار در دولت جدید به عنوان دولت، دولت را بی اهمیت جلوه می دهد. .

الیاس کردی گفت: ببه نظر می رسد دولت جدید تا الان باید بحث بازار سرمایه را مطرح کند. در دولت قبل بازار پس از ۱۷ سال با بی تفاوتی و شرایط نامساعد زیادی مواجه شد اردیبهشت ۱۴۰۱ هیچ رویداد مثبتی در بازار مشاهده نکردیم. این عامل باعث شد که بازار سرمایه به کما برود، ارزش معاملات کاهش یابد، حجم معاملات کاهش یابد و به تدریج کاهش یابد.
وی افزود: این عوامل باعث شده است که امروز شاهد کاهش ارزش معاملات از حدود ۱۲ میلیارد تومان به ۳ میلیارد تومان باشیم که در بهترین حالت نیز این ارقام بیانگر است چهار برابر شدن ارزش معاملات و تعداد شرکت کنندگان در بازار از حدود ۵۰۰۰۰۰ به کمتر از ۱۰۰۰۰۰ کاهش یافته است.

سکوی پرتاب شاخص بازار سرمایه آماده است

الیاس کردی گفت: بازار سرمایه پر از امید به دولت جدید و مواضع آن است; بازار می توانست در هفته های اخیر شرایط مطلوب تری داشته باشد. اگر اخبار مثبتی مانند افزایش قیمت دلار نیمایی، لغو تصویب نرخ عرضه پتروشیمی، افزایش تعرفه هایی مانند اصلاح تعرفه اوره (در صورت عدم مواجهه با مقاومت در جدید) را خلاصه کنیم. یک). دولت) و افزایش قیمت خودرو مانند افزایش ۵۲ درصدی قیمت ایران خودرو. این امر می تواند به عنوان پایه و آینده خوبی برای بازار سرمایه تلقی شود.

وی ادامه داد: بازار سرمایه فقط منتظر نظر و دستور تیم اقتصادی دولت جدید است. اگر تیم اقتصادی نسبت به بازار سرمایه و اقتصاد ایران همسو باشد و بازار احساس کند اقتصاد در حال خروج از رکود است (با فرض اینکه بازار سرمایه بازتابی از کل اقتصاد باشد)، می تواند واکنش خوبی نشان دهد.

بازار در وضعیت بنیادی عالی قرار دارد

الیاس کردی گفت: بازار سرمایه برای رشد آماده است. قیمت دلار به سقف حدود ۵۷ هزار تومان رسید و در حال حاضر حدود ۵۸ هزار تومان است و همچنین به نظر می رسد نرخ سود بانکی در ماه های آینده افزایشی نداشته باشد؛ برخی از تعرفه ها نیز بازنگری شده است، مانند تعرفه اوره و تعرفه خوراک پتروشیمی. شرایط بنیادی استثنایی در بازار وجود دارد و دلیل عدم پاسخگویی بازار به این شرایط مهمترین سوالی است که در حال حاضر می توان مطرح کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اعتماد یک روزه ایجاد نمی شود بلکه یک روزه از بین می رود و متاسفانه اعتماد به بازار سرمایه از بین رفته است. بازار مشتاق شنیدن نظر دولت جدید است و می تواند شرایط خود را بهبود بخشد. البته شرایط بازار سرمایه باید باثبات باشد، قوانین تغییر نکند و تعرفه ها و مجوزها در جهت بهبود بازار باشد تا پس از مدتی بازار سرمایه بر این شرایط باثبات تکیه کند و مثبت نشان دهد. واکنش، اما قبل از آن چنین رویدادی رخ نخواهد داد

وی در خصوص گزارشات شرکت ها در فصل مجامع افزود: متاسفانه گزارش های شرکت ها فاجعه بار و البته قابل پیش بینی بود. دیرفتارهایی صورت گرفت که علیه اقتصاد، تولید و صنعت بود و نتیجه آن وضعیت بهتری نداشت.! این قیمت ها برای بازار سرمایه قابل انتظار بود و جای تعجب نداشت.

بازار سرمایه در تفکر امید آینده

الیاس کردی گفت: بازار سرمایه در تولید و سودآوری رو به کاهش است، شرکت ها با شرایط نامناسبی مواجه هستند و … تعطیلی به دلیل مشکلات برق در تابستان و گاز را در زمستان پیش بینی کرد. آنچه در شرایط فعلی مهم است این است که آیا بازار می تواند به آینده صنایع و کشور امیدوار باشد؟

خطاب به دولت چهاردهم: موانع رشد ۴۰ درصدی بازار سرمایه چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: لغو تعیین قیمت، ارز تک نرخی، ثبات قوانین و کاهش نرخ سود از موانع مهم رشد بازار شناخته می شود. تولید در کشور صرفه اقتصادی ندارد، در حال حاضر تولیدکننده تصمیم می گیرد پول خود را در بانک ها یا سرمایه گذاری هایی با نرخ سود متفاوت سرمایه گذاری کند و از این طریق سود دولتی را به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین مسائل، داشتن تقویم اقتصادی و تصمیم نگرفتن در شب است که مشکلاتی مانند قیمت های تکلیفی، هزینه های تامین مالی شرکت ها، نرخ سود، بی ثباتی قوانین و عدم تغییر سود وجود دارد. نرخ در بازار؛ اگر دولت چهاردهم این مشکلات را حل کند، بازار سرمایه می تواند ۳۰ یا ۴۰ درصد رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا