ترندهای روز

چرا راز داشتن یک زندگی شاداب و سالم «خواب خوب» است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگرچه دلایل دقیق نیاز انسان به خواب هنوز به طور کامل شناخته نشده است، کارشناسان خواب معتقدند که مزایای بی شماری برای استراحت مداوم شبانه وجود دارد.

همانطور که خوردن غذای مغذی، نوشیدن مایعات برای هیدراته نگه داشتن بدن و ورزش منظم برای سلامتی ضروری هستند، خواب با کیفیت کافی نیز بخش مهمی از سلامت کلی انسان است.

در طول خواب، بدن چندین فرآیند ترمیم و بازسازی را انجام می دهد که تقریباً بر تمام سلول های بدن تأثیر می گذارد.

در نتیجه، خواب خوب شبانه یا کم خوابی می تواند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی آسیب وارد کند.

بیشتر بزرگسالان باید حداقل هفت ساعت در شبانه روز بخوابند.

در ادامه به ۸ فایده خواب برای سلامتی اشاره می کنیم.

خلق و خوی بهتر

خواب نقش مهمی در بازیابی بدن و افزایش سطح انرژی دارد. بنابراین بیدار شدن پس از یک استراحت خوب می تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خوی افراد داشته باشد.

از سوی دیگر افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی هستند. کمبود خواب مزمن می تواند منجر به اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری شود.

ایجاد یک برنامه خواب منظم می تواند به کاهش این علائم و بهبود سلامت کلی کمک کند.

قلب سالم

خواب با کیفیت به سلامت قلب کمک می کند. در طول خواب، ضربان قلب کاهش می یابد و فشار خون کاهش می یابد. این بدان معناست که در طول خواب، قلب و سیستم عروقی قادر به استراحت هستند.

در نتیجه، خواب ناکافی یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی ناخواسته است.

کمبود خواب باعث می شود فشار خون برای مدت طولانی بالا بماند و خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و نارسایی قلبی را افزایش دهد.

قند خون را تنظیم کرد

خواب همچنین بر رابطه بدن با هورمون انسولین تأثیر می گذارد. انسولین به قند خون یا گلوکز کمک می کند تا وارد سلول های بدن شود. از آنجایی که سلول ها از گلوکز به عنوان انرژی استفاده می کنند، هفت ساعت خواب یا بیشتر در هر شب به تنظیم قند خون در بدن کمک می کند.

بزرگسالانی که کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. بدون خواب کافی، مقاومت بدن در برابر انسولین افزایش می‌یابد، زیرا سلول‌ها قادر به استفاده صحیح از انسولین نیستند و منجر به ورود قند بیش از حد به جریان خون می‌شود.

بهبود عملکرد ذهنی

اعتقاد بر این است که خواب به حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند. نظریه «پلاستی مغز» در مورد اینکه چرا انسان ها به خواب نیاز دارند توضیح می دهد که خواب برای رشد، سازماندهی مجدد، بازسازی و ایجاد ارتباطات عصبی جدید ضروری است.

این ارتباطات در مغز به افراد کمک می کند تا اطلاعات جدید را بیاموزند و در طول خواب خاطره سازی کنند. به عبارت دیگر، خواب خوب شبانه می تواند منجر به مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری بهتر شود.

کمبود خواب بر تفکر صحیح، شکل گیری خاطرات، ظرفیت یادگیری و عملکرد کلی بدن در طول روز تأثیر منفی دارد.

فقط یک هفته خواب ناکافی تفکر را کند می کند.

خوابیدن کمتر از پنج ساعت در روز به مدت یک هفته نیز توجه شما را کاهش می دهد. افرادی که کم خواب هستند در فعالیت هایی که نیاز به واکنش سریع و انجام چند کار دارند، مانند رانندگی ضعیف عمل می کنند.

خواب ناکافی نیز بر قضاوت شما تأثیر می گذارد. کمتر از پنج ساعت خواب شبانه با رفتارهای پرخطر همراه است. افراد کم خواب بیشتر در معرض خطر تصمیم گیری های نادرست هستند زیرا فقط می توانند روی نتیجه دلخواه خود تمرکز کنند و به عواقب آن فکر نکنند.

سیستم ایمنی بازسازی شده

تئوری های ترمیمی خواب نشان می دهد که خواب باعث ترمیم و بازسازی بدن می شود و باعث می شود افراد در صبح احساس شادابی کنند.

در طول خواب، بدن هورمون های رشد لازم برای رشد در کودکان و نوجوانان را تولید می کند. همین هورمون های رشد، بافت ها و سلول ها را در بدن افراد در هر سنی ترمیم می کنند.

علاوه بر این، سیتوکین هایی که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند، در طول خواب تولید می شوند.

کمبود خواب می تواند پاسخ ایمنی بدن به عفونت ها را تضعیف کند.

به طور خلاصه، کمبود خواب مزمن می تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت های رایج مانند سرماخوردگی کند و خواب ناکافی طولانی مدت می تواند خطر نقص ایمنی را افزایش دهد.

تسکین استرس

خواب کافی هر شب می تواند به مدیریت استرس کمک کند. وقتی افراد سرحال از خواب بیدار می شوند، از عوامل استرس زا ناشی از کمبود خواب مانند عملکرد ضعیف، مشکل در تفکر و بی حالی اجتناب می کنند.

خواب باکیفیت همچنین می تواند اضطراب، افسردگی و سایر فشارهای مربوط به سلامت روان را کاهش دهد.

بهبود عملکرد ورزشی

از آنجایی که تولید هورمون های رشد در زمان استراحت به اوج خود می رسد، خواب مناسب نقش مهمی در ریکاوری ورزشی دارد.

این هورمون های رشد برای ترمیم بافت های بدن ضروری هستند و احتمالا به رشد ماهیچه ها کمک می کنند. بیشتر ورزشکاران برای ترمیم بدن و جلوگیری از عوارض تمرین بیش از حد به هشت ساعت خواب در شب نیاز دارند.

بدون خواب، ورزشکاران در معرض خطر کاهش عملکرد، خستگی و نوسانات خلقی هستند. انجام فعالیت های ورزشی با خواب کمتر نیز خطر آسیب را افزایش می دهد.

این خطر زمانی افزایش می یابد که مدت زمان خواب ورزشکار کاهش یابد و مدت زمان تمرین افزایش یابد.

وزن سالم را حفظ کنید

خواب با کیفیت، همراه با ورزش، مدیریت استرس و افق میهن یک رژیم غذایی سالم، نقش مهمی در حفظ وزن سالم دارد.

در طول خواب، بدن به طور طبیعی بیشتر هورمون سرکوب کننده اشتها به نام لپتین تولید می کند، در حالی که تولید هورمون محرک اشتها به نام گرلین را کاهش می دهد.

با این حال، زمانی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، سطح گرلین افزایش می یابد. به عبارت دیگر، کمبود خواب می تواند منجر به احساس گرسنگی بیشتر شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا