ترندهای روز

چرا زوج‌های بین نژادی در اینترنت چین پرطرفدار هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

لورا دنگ یک وبلاگ نویس زیبایی است. وقتی سه سال پیش چند عکس از اولین کریسمس خود با دوست پسر انگلیسی اش در لندن را در Xiahangshu، یک برنامه چینی مشابه اینستاگرام، آپلود کرد، انتظار نداشت که این عکس ها تا این حد مورد استقبال قرار گیرد.

این عکس ها شامل یک سلفی از او و دوست پسرش، هدایای پیچیده شده، یک درخت کریسمس و یک میز شام کریسمس بود. این عکس ها بیشتر از عکس های مد و آرایش او محبوبیت داشتند و صدها فالوور جدید به حساب کاربری او اضافه کردند.

از آن زمان این وبلاگ نویس ۲۹ ساله استراتژی خود را در شبکه مجازی تغییر داد و بیشتر به روابط و تفاوت های فرهنگی خود پرداخت. تعداد فالوورهای خانم دنگ از هزار نفر به هشت هزار نفر رسید. خانم دنگ شغل تمام وقت بازاریابی دارد اما به دلیل حجم مخاطبانش توانسته قراردادهای تبلیغاتی زیادی ببندد. درآمد او از این تبلیغات بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ یوان است. (۴۰۰ تا ۹۸۰۰ دلار.)

بعد از اینکه تعداد فالوورهای خانم دنگ به ۱۰۰۰۰۰ نفر رسید، آژانس های ویژه اینفلوئنسرها به سراغ او آمدند. اکنون چهار نفر در صفحه او کارهای مختلفی از جمله ویرایش ویدئو، مدیریت تبلیغات و برنامه ریزی استراتژی برای جذب مخاطب انجام می دهند.

خانم دنگ و دوست پسرش، چارلز توماس، در میان صدها، اگر نگوییم هزاران زوج نژادی هستند که در اینترنت چین بسیار محبوب شده اند. در بیشتر موارد، فرد خارجی در رابطه یک مرد سفیدپوست است. بیشتر دنبال کنندگان این صفحات زنانی هستند که در مناطق ثروتمند چین زندگی می کنند.

به عنوان مثال، حساب TJandKeller توسط یک زن از شانگهای و همسر آمریکایی اش اداره می شود. این حساب ۳.۸ میلیون دنبال کننده در Doyin جذب کرده است، اپلیکیشنی شبیه به TikTok در چین. به گفته شرکت تجزیه و تحلیل داده ها Chan Mama، ۶۰ درصد از این فالوورها را زنان بین ۱۸ تا ۳۰ سال تشکیل می دهند.

تخیل و نارضایتی

در ماه می، خانم دنگ نامزدی خود را با آقای توماس اعلام کرد. بسیاری از فالوورها از صمیم قلب به آنها تبریک گفتند. یکی از آنها نوشت: من مدتهاست داستان شما را دنبال می کنم، روز بزرگ شما را شاهد خواهیم بود.

لی چن، محقق مطالعات رسانه ای در دانشگاه آی اند ام وست تگزاس، می گوید: برای بسیاری از زنان جوان، تماشای عاشقانه های بین نژادی در رسانه های اجتماعی مانند خواندن یک رمان عاشقانه دیجیتال است. این صفحات مجازی به تخیلات آنها در مورد ازدواج واقعیت می بخشد و در عین حال نشان می دهد که در زندگی واقعی خود خوشحال و ناراضی نیستند.

چین هنوز یک جامعه مردسالار است. انتظار می رود که زنان بیشتر مسئولیت های خانه و مراقبت از کودک را بر عهده بگیرند. تبعیض جنسیتی در محیط کار رایج است. پس از جنبش اول ماه مه، هیچ تغییری در قوانین و مقررات تبعیض آمیز ایجاد نشد.

اگرچه دولت به دلیل نرخ پایین زاد و ولد در جامعه می خواهد زنان را به ازدواج و بچه دار شدن تشویق کند، بسیاری از زنان جوان از نقش های جنسیتی سنتی اجتناب می کنند. در سال ۲۰۲۳ جمعیت چین برای دومین بار به ۱.۴۰۹ میلیارد نفر خواهد رسید که نسبت به سال قبل ۲.۸ میلیون نفر کاهش داشته است.

بسیاری از دنبال کنندگان این صفحات مجازی فکر می کنند که حقوق برابر در رابطه با یک مرد سفید پوست بیشتر است. اگرچه این تصور ممکن است همیشه درست نباشد.

یکی از پیروان و طرفداران خانم دنگ نوشت: مردان غربی بیشتر از مردان چینی مراقبت از خانواده خود را در اولویت قرار می دهند.

کوان هوانگ، دانشیار مطالعات رسانه ای در دانشگاه گرونینگن هلند، موافق است که این روند می تواند نشانه ای از گسترش گرایش های فمینیستی در چین، به ویژه در میان طبقات متوسط ​​و بالا باشد. اما او خاطرنشان می کند که اینفلوئنسرهایی که مجردی را در بین زنان ترویج می کنند نیز محبوبیت پیدا می کنند.

افتخاری برای چین

محتوای تولید شده توسط زوج های بین نژادی در بین مخاطبان بسیار محبوب است. از جمله ویدئوهایی که نشان می‌دهد غربی‌ها در حال چشیدن غذاهای چینی، آواز خواندن آهنگ به زبان ماندارین، بازدید از مناطق توریستی چین یا دیدن پیشرفت‌های تکنولوژیکی چین هستند.

ویدیویی از آقای توماس در حال قدم زدن در میدان لستر لندن با لباس سنتی چینی یکی از محبوب ترین ویدیوهای خانم دنگ در شیاهنگشو بود.

این نوع محتوا می تواند بسیار شبیه به محتوای تولید شده توسط ولاگرهای طرفدار چین باشد. این ولاگرها زندگی روزمره خود را در چین نشان می دهند و حمایت خود را از سیاست های دولت چین، از جمله در مورد مسائل بحث برانگیز مانند مسئله منطقه سین کیانگ، نشان می دهند. با این حال، زوج های بین نژادی به ندرت سیاسی می شوند.

خانم دنگ یک دهه است که در بریتانیا زندگی می کند. او می گوید طبیعی است که بخواهد فرهنگ خود را به شریک زندگی و خانواده اش معرفی کند. من دوست دارم بهترین جنبه های چین را به آنها نشان دهم.» او می افزاید که تصور غربی ها از چین تحت تأثیر گزارش های منفی رسانه های این کشور است.

دکتر هوانگ این رفتار را نوعی «ناسیونالیسم فرهنگی» می‌نامد و می‌گوید از اینکه فرهنگ چین در دنیای تحت سلطه غرب نادیده گرفته می‌شود، رنجش عمیقی وجود دارد. به عنوان مثال، برند لوکس فرانسوی، کریستین دیور، به دلیل استفاده از طرح اسب در دامن خود باعث خشم کاربران چینی شد زیرا آنها آن را یک لباس سنتی چینی متعلق به سلسله سونگ (بین سال های ۹۶۰ تا ۱۲۷۹) می دانستند. اکنون به عنوان طرح این برند به بازار عرضه می شود. بازگشته است

شی جین پینگ، رهبر چین برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ مفهوم «اتکاء به خود فرهنگی» را مطرح کرد. او در سال ۲۰۱۶ گفت که مردم چین باید به فرهنگ هزاران ساله خود افتخار کنند. این موضوع پس از قرار گرفتن در گزارش مجمع حزب کمونیست در سال ۲۰۲۲ به یکی از اهداف کلیدی دولت چین تبدیل شد. این موضوعی بود که سومین دوره رهبری آقای شی را رقم زد که در نوع خود بی سابقه بود. چین به دلیل تنش فزاینده در روابطش با غرب در سال های اخیر، درون نگرتر شده است.

دکتر چن می گوید اینترنت چین به شدت سانسور شده است. به همین دلیل اعتقاد بر این است که زوج های بین نژادی به نوعی با سیاست های کلی دولت سازگار هستند. او می گوید: این تأثیرگذاران ممکن است خودشان انگیزه ناسیونالیستی نداشته باشند، اما از فضای حاکم منحرف می شوند.

اما ناسیونالیسم می تواند مانند یک شمشیر دولبه باشد.

وندی که نمی خواهد نام خانوادگی خود را بیان کند، با نامزد فرانسوی خود در اروپا زندگی می کند. او ۲۰۰۰۰ دنبال کننده در Xiahangshu دارد. او هنگام ارسال محتوا از هشتگ هایی مانند «زوج بین نژادی» یا «عاشقان بین نژادی» استفاده نمی کند. پست هایی که او با نامزدش به اشتراک می گذارد بیشترین بازدید را دارد.

در عین حال پیام های زیادی با محتوای نژادپرستانه و نفرت انگیز دریافت می کند. برخی از آنها او را “غربی” یا جاسوس خطاب می کنند. به دلیل این حملات، او تاکنون سه بار حساب کاربری خود را بسته است.

این زن ۲۸ ساله قبلاً چندین پیشنهاد از برندهای مختلف برای همکاری دریافت کرده است، اما او نسبت به محتوای حمایت شده از برند که واقعیت جعلی را نشان می دهد احساس خوبی ندارد: “آنها می خواهند محتوای شما تا حد امکان عاشقانه و رمانتیک باشد.”

او می‌گوید: «این نوع محتوا با دلیل اصلی که من آن را به اشتراک می‌گذاشتم مغایرت دارد و بر روابط من با نامزدم تأثیر منفی می‌گذارد. او از امسال تمام قراردادهایش را فسخ کرده است.

“من فقط می خواهم صادق باشم و لحظات خوب زندگی ام را ثبت کنم.”

خانم دنگ متهم به استفاده از احساسات ملی گرایانه برای تبلیغ خود شده است. اما او اصرار دارد که چیزی از سیاست نمی داند و محتوایش بر اساس زندگی شخصی و احساساتش است.

او می گوید: «مردم دوست دارند چینی ها را ببینند که فرهنگ خود را به مردم دیگر نشان می دهند. من به کسانی که می گویند من سیاست های دولت را تبلیغ می کنم کاری ندارم. تا زمانی که از اشتراک گذاری محتوا لذت ببرم، به این کار ادامه خواهم داد.»

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا