اخبار اقتصاد ایران

چرا سیاست‌های کالابرگ و ارز ترجیحی به تقویت قدرت خرید مصرف‌کننده منجر نشد؟

دولت یارانه قابل توجهی را در هر دو بخش عرضه و تقاضا اختصاص می دهد. اما همچنان آمارها نشان می دهد که اعطای این یارانه ها قدرت خرید خانوارهای کم درآمد را افزایش نمی دهد. سیاستگذار در ابتدای زنجیره به دنبال تثبیت قیمت این کالاها با اختصاص منابع قابل توجه ارز ارزان به کالاهای اساسی است.

ایران تحلیل به نقل از دنیای اقتصاد; همچنین در انتهای زنجیره با ارائه برچسب الکترونیکی محصولات (یارانه دوبله) به دنبال حمایت از مصرف کنندگان است. بار مالی این دو سیاست به قدری در بودجه افزایش می یابد که کسری تامین این منابع در بودجه به موتور روشن تورم تبدیل می شود. بسیاری از گزارش های تحقیقاتی نشان می دهد که بخش قابل توجهی از این یارانه دوبله (ابتدا و انتهای زنجیره) به دهک های پردرآمد تعلق می گیرد. اما موج تورمی این یارانه ها عمدتا دامنگیر خانوارهای کم درآمد می شود. با این حال راه حمایت از دهک های کم درآمد از طریق مهار تورم و رشد اقتصادی پایدار است و نه پمپاژ یارانه های تورمی.

طی سال های گذشته سیاست پرداخت ارز ترجیحی در ابتدا و تخصیص صورتحساب الکترونیکی در انتهای زنجیره با هدف حفظ قدرت خرید مردم و کاهش قیمت کالاهای اساسی اتخاذ شده است. این دو سیاست باعث می شود بخش قابل توجهی از منابع ارزی صرف ثابت ماندن قیمت ارز ترجیحی و افزایش میزان یارانه شود.

در حالی که به نظر می رسد دهک های کم درآمد کمترین سود را از این اقدامات دارند و این یارانه ها بیشتر به دهک های پردرآمد ضربه می زند. در همین راستا رئیس مرکز پژوهش های مجلس در آخرین اظهارات خود از کسری ۳.۷ میلیارد دلاری منابع ارزی خبر داد و منبع این کسری را صندوق توسعه یا ذخایر ارزی بانک مرکزی عنوان کرد.

پرداخت ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی، سیاستی است که در سال‌های گذشته با هدف حفظ رفاه خانوار در برابر تورم و نوسانات نرخ ارز اتخاذ شده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رویکرد بر خلاف هدف مورد نظر، موجب شده است آسیب به اقتصاد ایران واردات داشته است یکی از نکاتی که کارشناسان همواره در خصوص سیاست تخصیص ارز ترجیحی به آن اشاره می کنند، فشاری است که اجرای این سیاست بر ذخایر ارزی کشور وارد می کند.

در همین راستا بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس در نشستی تخصصی که گزارش آن ۱۷ بود. بهمن ۱۴۰۲ در سایت این مرکز منتشر شده است، در خصوص حذف نرخ ترجیحی ارز و تاثیر آن بر واردات کشور، گفت: با بازگشت ارز ترجیحی وابستگی به واردات اقلام اساسی ۲۰ درصد افزایش یافته است. در سال جاری معادل ۲.۳ میلیون تن بوده است.»

بر اساس پیش بینی، کشور در حال حاضر با کسری ارزی ۳.۷ میلیارد دلاری مواجه است. وی تاکید کرده است که این کسری باید با مانده ۲۲ درصدی صندوق توسعه یا ذخایر بانک مرکزی تامین شود. نگهداری با اشاره به اینکه کشور در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی است، عدم افزایش ذخایر ارزی را خلع سلاح کشور دانست و تاکید کرد: در شرایطی هستیم که ذخایر ارزی افزایش تنی نداشته است. اما شاهد کاهش آن هستیم.» در چنین شرایطی از فرصت های اندکی برای افزایش تاب آوری، پیشرفت و توسعه سرمایه ها و زیرساخت های کشور به عنوان منابع صندوق توسعه برای جبران کسری های ناشی از سیاست های بانک مرکزی استفاده می شود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران
کارشناسان عموما بر این باورند که حفظ ذخایر ارزی کشور برای سال آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. نژداری در این خصوص و در خصوص تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر نظم جهانی و ایران گفت: اگر در آینده ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، باید آماده باشیم که فشارهای تحریمی ما افزایش یابد و شوک وارد شود. به بازار دارایی

وی گفت: در راستای توافق اوکراین و روسیه اقداماتی را انجام خواهد داد و البته با حضور ترامپ در کاخ سفید، تمرکز آمریکا بر مهار چین و در نتیجه خرید نفت ایران از این طریق خواهد بود. کشور کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر امکان همکاری و مشارکت ایران و روسیه در مسائل اقتصادی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

توزیع کالا؛ پرداخت مجدد یارانه
یکی از نکات مهم دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، اتخاذ همزمان سیاست ارزی ترجیحی در ابتدای زنجیره و تخصیص کالاهای الکترونیکی در انتهای زنجیره است، یعنی در شرایطی که کشور قرار دارد. مواجه با منابع محدود به عبارت دیگر، در شرایطی که بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور صرف تامین ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی می شود، تخصیص منابع برای توزیع کالا به نوعی یارانه «دوبرابر شدن در اقتصاد ایران» تلقی می شود. .

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، تهیه فهرست کالاهای الکترونیکی ۵ دهه اول ۱۴۵ هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی خواهد داشت. این مستقل از نکاتی است که اخیراً برای شارژ اعتبار کالابرگ در نظر گرفته شده است. محاسبات نشان می دهد افزایش اعتبار فهرست کالاهای الکترونیکی به ۲۲۰ هزار تومان تنها برای سه ماه در قالب طرح دهه فجر ۱۸ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت خواهد داشت.

دو گزینه در برابر سیاست گذار
در چنین شرایطی مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود تاکید کرده است که در صورت اصرار بر ادامه سیاست تخصیص ارز ترجیحی بر خلاف قوانین بالادستی، حداقل کاهش اقلام و میزان ارز ترجیحی تخصیصی ضروری است. به آنها در محدوده ۸ تا ۱۰ میلیارد یورو در چارچوب یک برنامه. سیاست های صنعتی در حوزه کشاورزی و افزایش تدریجی نرخ ترجیحی برای جلوگیری از شوک درمانی در آینده باید در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر، مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ مصوب کرد که دولت مجاز است تا سقف ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد مصرفی پزشکی برای تخصیص، فروش، ترخیص یا معاوضه هزینه کند. منابع ارزی حاصل از صادرات نفت گاز و میعانات گازی با نرخ ترجیحی.

این نشان می دهد که سیاست گذار دو راه برای سازماندهی وضعیت فعلی دارد. یا باید نرخ ارز ترجیحی را به نرخ های تعادلی نزدیک کند یا تعداد اقلامی را که مشمول مبادله ترجیحی هستند کاهش دهد. در غیر این صورت همانطور که گزارش های کارشناسی هشدار می دهند، در شرایطی که بیشترین نیاز به ذخایر ارزی کشور وجود دارد، احتمال آسیب دیدن آن وجود خواهد داشت.

باید تاکید کرد؛ در سال آینده که احتمالاً سیاستگذار در تأمین منابع ارزی با مشکل مواجه خواهد شد، باید سیاست ها به گونه ای تنظیم شود که از هدر رفت این منابع جلوگیری شود. تحقیقات بسیاری در گذشته نشان می دهد که کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کنند، متناسب با سایر کالاها با افزایش قیمت مواجه بوده و بخش قابل توجهی از این ارز ارزان یا مورد سوء استفاده برخی واردکنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته و یا در سبد کالا قرار گرفته است. از دهک های پرمصرف .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا