طلا و ارز

چرا شکاف قیمت ارز رسمی و غیررسمی در حال کاهش است؟







عوامل مختلفی از جمله درگیری های منطقه ای و انتخابات ریاست جمهوری بر نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تأثیر گذاشته است.





به گزارش افق میهن،

با افزایش قیمت اسکناس خارجی در معاملات مراکز مبادلاتی و در مقابل کاهش نرخ در معاملات بازار آزاد، شکاف بازارهای ارز کشور کاهش یافت. در روزهای اخیر محاسبه شده است که این شکاف کمتر از ۲۰ درصد است. تحلیلگران اقتصادی این مشکل را در ارتباط با کاهش رانت ارز و تخصیص هدفمندتر ارزهای رسمی می دانند.

شکاف بین بازارهای ارز کشور کاهش یافت. به نظر می رسد بازارساز به طور جدی درصدد کاهش رانت در بازار است. آمارها نشان می دهد در چند ماه گذشته نرخ ارز شاخص های ارزی به ویژه نرخ دلار روند افزایشی را در معاملات مرکز مبادلات طلا و ارز ثبت کرده است. در اکثر روزهای بازار امسال، نرخ دلار مرکز مبادلات ارزی با نرخ اندکی افزایش یافت. البته در برخی از روزهای معاملاتی نیز مشاهده شد که شاخص مذکور افزایش قیمت قابل توجهی را به ثبت رساند. اما در مجموع نتیجه این افزایش قیمت های ریز و درشت باعث افزایش ۱۳ درصدی قیمت دلار در معاملات رسمی شده است.

از سوی دیگر نرخ دلار در معاملات بازار آزاد سال گذشته حدود ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان بود و در سال جاری نیز افزایش قیمت قابل توجهی را به ثبت رساند. اما با حذف ریسک های سیاسی در چند روز اخیر از بازار، در کانال های قیمتی ۵۸ و ۵۹ هزار تومان معامله شد. در نتیجه، این شاخص نه تنها نتوانست بازدهی مثبتی را ثبت کند، بلکه رشد منفی را نیز تجربه کرد. علل مختلفی بر نوسانات نرخ ارز در معاملات آزاد تأثیر گذاشته است که از مهمترین آنها می توان به مسائل مربوط به درگیری های منطقه ای و انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. در وسط فروردین پس از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ریسک های سیاسی بازار افزایش یافت و قیمت شاخص های ارزی روند صعودی قابل توجهی را آغاز کرد. با این حال، پس از پایان این درگیری ها، فشارهای بازار کاهش یافت و نرخ بهره به سطح قبلی خود بازگشت.

تداوم وضعیت دوقطبی بین گروه های تندرو و معتدل حاضر در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت الشعاع قرار داد اما با پیروزی جبهه اعتدال این مخاطرات نیز از بازار حذف شد. به طور کلی فضای فعلی بازار به شدت تحت تاثیر ریسک های سیاسی نیست و به همین دلیل است که نرخ شاخص های ارز آزاد نیز در وضعیت رشد منفی قرار دارد. اما از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز در معاملات رسمی مستقیماً توسط بدنه بازارساز بانک مرکزی ایجاد شد و می توان گفت سیاست این نهاد کاهش رانت موجود در بازار است. وجود اختلاف قابل توجه بین بازارهای رسمی و غیر رسمی می تواند جریان ارزی کشور را در مسیری اشتباه قرار دهد. اگر این فاصله بیشتر باشد، افرادی که می توانند اسکناس و حواله رسمی را از بانک مرکزی دریافت کنند، می توانند با فروش ارزهای خریداری شده به قیمت رسمی در بازار غیررسمی سود قابل توجهی داشته باشند. این سود حتی بیش از فعالیت اقتصادی مورد نظر است.

در نتیجه بخشی از ذخایر ارزی کشور صرف فعالیت های انتفاعی می شود، اما با کاهش شکاف مذکور، سود حاصل از فعالیت های سفته بازی نیز کاهش می یابد و ارزهای رسمی تخصیصی صرف فعالیت های خاصی می شود. همانطور که گفته شد، نرخ ارز در بازار غیررسمی در ماه‌های اخیر دستخوش نوسانات متعددی بوده است. در آن زمان که دلار در بازار آزاد حدود ۶۷ هزار تومان معامله می شد، دیفرانسیل ارزی کشور به حدود ۵۴ درصد رسیده بود. اما کاهش دما در بازار آزاد و رشد مستمر بازار رسمی باعث شد این شکاف بازار در چند روز اخیر به زیر ۲۰ درصد برسد. به طور دقیق تر، تفاوت نرخ اسکناس دلار در بازارهای مقایسه ۱۹.۵۶ درصد محاسبه شد.

تقاضای جدیدی وارد بازار می شود؟

نماد داده پارس









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا