ترندهای روز

چرا صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شویم؟

آیا تا به حال ساعت زنگ دار خود را طوری تنظیم کرده اید که صبح از خواب بیدار شوید، اما به جای اینکه در اولین زنگ ساعت از خواب بیدار شوید، آن را برای ۱۵ دقیقه دیگر و سپس دوباره برای ۱۵ دقیقه دیگر و به همین ترتیب قبل از بلند شدن از رختخواب تنظیم کنید؟ رختخواب، شما زمان بیشتری را صرف چرت زدن می کنید.

این روش نامنظم برای بیدار کردن زنگ هشدار شروع بدی را برای روز ایجاد می کند.

دکتر براندون پیترز، متخصص مغز و اعصاب هشدار می دهد که به تعویق افتادن از رختخواب رضایت بخش است، اما کیفیت خواب را کاهش می دهد، زیرا آخرین مرحله خواب که به عنوان خواب حرکت سریع چشم (REM) شناخته می شود، برای پردازش حافظه و تفکر خلاق مهم است. بسیار مهم است.

اختلالات خواب، مانند تغییر زمان خواب و بیداری یا «اینرسی خواب»، بیدار شدن با زنگ هشدار و به طور ناخودآگاه چرت زدن و به تعویق انداختن زنگ هشدار را غیرممکن می کند. با این حال، به گفته دکتر کتی گلدشتاین، متخصص خواب در مرکز اختلالات خواب میشیگان، افراد کم خواب اغلب برای بیدار شدن به چند زنگ هشدار نیاز دارند.

تغییر و نامنظم بودن ساعت خواب و بیدار شدن، بیدار شدن در ساعت معین را دشوار می کند. خواب برای سلامت کلی بسیار مهم است و لازم است به اندازه کافی و آنچه نیاز دارید بخوابید، نه فقط به اندازه ای که فکر می کنید لازم و کافی است. بیشتر بزرگسالان به حدود هفت تا نه ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند، اما تعیین میزان خواب نیاز به زمان دارد.

گلدشتاین برای پیدا کردن زمانی که هر فرد برای خواب کافی نیاز دارد او به دانش‌آموزان توصیه می‌کند که از تعطیلات تابستانی استفاده کنند تا بفهمند پس از چند هفته به طور طبیعی چند ساعت می‌خوابند. بقیه افراد در طول تعطیلات طولانی پاسخ درست را خواهند یافت.

دکتر آلیشیا راث، پزشک بالینی در مرکز اختلالات خواب کلینیک کلیولند، می گوید برخی از افراد شبگرد هستند و نمی توانند صبح ها با زنگ هشدار از خواب بیدار شوند. البته به گفته او راه هایی برای تغییر عادات وجود دارد.

چند توصیه برای بیدار شدن در صبح

راث می گوید، اگر مجبور باشید ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شوید و ساعت ۶ صبح زنگ ساعت شما به صدا درآید، به جای اینکه تا ساعت ۷ از رختخواب بلند شوید، یک ساعت خواب بی کیفیت خواهید داشت.

راث توصیه می کند با ساعت های زنگ دار مختلف آزمایش کنید، مانند ساعتی که با چراغ کار می کند یا زنگ هشداری که شما را مجبور می کند از رختخواب بلند شوید تا آن را خاموش کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در صبح می تواند به تغییر ساعت بیولوژیکی بدن کمک کند و به ویژه برای حیوانات شب زنده اهمیت دارد.

افرادی که «کم خواب» هستند، اغلب برای بیدار شدن به چندین زنگ هشدار نیاز دارند. به گزارش ایندیپندنت، گلدشتاین همچنین توصیه می کند هر روز در ساعت خاصی از خواب بیدار شوید و به رختخواب بروید. تغییر و نامنظم بودن ساعت خواب و بیدار شدن، بیدار شدن در ساعت معین را دشوار می کند.

وی تاکید می کند: برای تغییر ساعت بیولوژیکی، هر چند روز یک بار زمان خواب را به ۳۰ دقیقه یا یک ساعت زودتر تغییر دهید، از نورهای شدید و نورهای شدید پرهیز کنید. زمان استفاده از صفحه نمایش را به چهار ساعت قبل از خواب محدود کنید.

همچنین، اگر قبل از زنگ ساعت از خواب بیدار شدید، سعی کنید دوباره بخوابید، اما اگر بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه همچنان بیدار هستید، به ساعت نگاه کنید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در آن ساعت از روز بیدار شوید یا خیر.

گلدشتاین تاکید می کند که اگرچه رعایت نکات بهداشتی خواب بسیار مفید است و خواب را بهبود می بخشد، اما ساعت بیولوژیکی افراد متفاوت است و بر این اساس، خواب همه باید بهینه و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا