طلا و ارز

چرا قیمت دلار رشد کرد؟ / روند صعودی دلار با رویکرد بانک مرکزی تایید شد

به گزارش ایران تحلیل، شکسته شدن سقف قیمت دلار و افزایش بیش از هزار تومانی این اسکناس در سومین روز هفته جاری در حالی رخ داد که پیش بینی می شد دولت قصد دارد بازار ارز را از طریق سه ماهه حراج مدیریت کند. سکه ها و سکه های بدون تاریخ و در پایان برای جمع آوری نقدینگی. سال باید تدابیری اتخاذ کند تا از جهش قیمت دلار به کریدور بالاتر جلوگیری کند.

در حراج روز یکشنبه نه تنها سکه بدون تاریخ عرضه نشد و حراج به تاریخ دیگری موکول شد، بلکه برآورد قیمت ربع سکه حراج شده ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان نشان می دهد که ربع سکه ۹۴ دلار ارزش دارد. تا ۹۵۰۰۰ تومان عرضه شد.

لازم به ذکر است در ۱۱ ماهه امسال ۲۶ تن و ۵۳۸ کیلو شمش طلا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار در گمرکات کشور ترخیص شد که برخی رسانه ها با استناد به این رقم از اقدام بانک مرکزی حمایت کردند. در خصوص حراج ربع سکه گفت: این اقدام با هدف انباشت نقدینگی، کاهش پایه پولی و کنترل تورم از طریق افزایش عرضه سکه، به کاهش حباب سکه نیز کمک می کند. اقدامی که ظاهرا برای افزایش قیمت دلار مورد استفاده قرار گرفته است! لازم به ذکر است پیش از این نیز اشاره شد که حراج سکه های عرضه شده از محل اندوخته بانک مرکزی نیست.

مطابقت بانک مرکزی با قیمت بازار مهر تایید رشد یک چهارمی قیمت سکه و دلار بود

در همین رابطه سعید مشکات، کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش تقاضا برای ربع سکه در روزهای پایانی سال به دلیل مازاد نقدینگی به ایران تحلیل گفت: معمولا در شب عید مازاد نقدینگی وجود دارد. تقاضا برای ربع سکه همیشه در این زمان از سال بالا است. بانک مرکزی با هدف جلوگیری از تورم ربع سکه اقدام به فروش ربع سکه کرده است تا گران نشود و قیمت دلار را بالا نبرد. اما از آن زمان به بعد بانک مرکزی اساساً به اصطلاح قیمت بازار را دنبال کرده است مهر تایید قیمت روز ربع سکه و دلار افزایش یافت!»

افزایش قیمت دلار به دلیل افزایش تقاضای فصلی است

وی با تاکید بر اینکه فروش ربع سکه یک دلاری حدود ۹۵ هزار تومان تاثیر روانی بر بازار داشت، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کنیم که معمولا در روزهای پایانی سال تقاضا کاهش می یابد. بازار ارز برای سفرهای خارجی بالاست و این مشکل هر ساله رخ می دهد. تکرار می شود؛ اما التهاب این موضوع معمولا نصف است اسفند و در این مدت بازار نسبتاً آرام خواهد بود.»

اگر بانک مرکزی شمش طلا را با دلار ارزان خریداری کرد، نوسان دارد

یکی از مشکلات مربوط به حراج شمش طلا بانک مرکزی این است که این شمش ها با نیم دلار قیمت ۴۰ هزار تومان وارد کشور شده و سپس به ربع سکه تبدیل شده و به قیمت ۹۴ هزار تومان به مردم عرضه می شود. آیا دولت تزلزل دارد و از این اقدام برای جبران کسری بودجه استفاده خواهد کرد؟

مشکات در پاسخ به این سوال که: «در این زمینه مدرک قطعی وجود ندارد، اما شبهه وجود دارد.» «دلار مرکز مبادلات ارزی حدود ۴۳ هزار تومان است و مشخص نیست بانک مرکزی با نیم دلار معامله کرده است یا خیر. یا با آن دلار بازار آزاد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بانک مرکزی واقعاً شمش طلا را با دلار ارزان خریداری کرده است، یعنی خود بانک مرکزی به عنوان یک نوسان ساز وارد بازار شده است. بازار.”

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

وی با پیش بینی توسعه کوتاه مدت قیمت دلار گفت: اگر قیمت دلار بعد از عید بالای ۶۰ هزار تومان تثبیت نشود در محدوده قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان است اما در صورت تثبیت بالای ۶۰ هزار تومان. وارد راهروی ۷۰ می شود و به ۸۰ می رسد. هزار تومان هم رشد می کند.

برای گزارش های بیشتر به صفحه طلا و ارز مراجعه کنید.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا