اقتصاد جهان

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از CNN، به نظر می رسد این روزها همه در حال خرید طلا هستند، از بانک های مرکزی سراسر جهان گرفته تا مصرف کنندگان کاستکو.

قیمت طلا نسبت به میانگین سال گذشته ۱۶.۵ درصد افزایش داشته است.

سرمایه گذارانی که انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش دهد، عامل اصلی افزایش قیمت طلا هستند. اما عوامل دیگری نیز نقش دارند، از جمله خرید طلا توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان، از جمله چین، برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا.

بانک های مرکزی طلا را به عنوان یک دارایی ذخیره بلندمدت و یک پوشش امن در مواقع بحران های اقتصادی و بین المللی می دانند.

طلا یک سرمایه گذاری مقاوم است. زمانی که نرخ بهره کاهش می یابد، قیمت طلا افزایش می یابد و تمایل به خرید در مقایسه با اوراق قرضه افزایش می یابد. سرمایه گذاران همچنین از طلا به عنوان محافظ در برابر تورم یاد می کنند و معتقدند که طلا با افزایش قیمت ها ارزش خود را حفظ می کند.

بانک مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه متوالی طلا خرید و ذخایر خود را ۱۶۰۰۰۰ اونس افزایش داد. ذخایر طلای این بانک در حال حاضر ۷۲.۷۴ میلیون اونس تروی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی طلا را می‌خرند تا در زمان‌های بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، از دلار دور شوند.

تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس می گویند که سرمایه گذاران چینی به دلیل کاهش ارزش دارایی و قیمت سهام در سال های اخیر به طلا به عنوان دارایی جایگزین روی آورده اند.

سایر بانک های مرکزی از جمله هند و ترکیه در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. رشد تولید ناخالص داخلی هند یکی از عوامل محرک این خریدها بود.

نشانه خرید طلای زیاد چیست؟

سطح بالای خرید طلا توسط بانک های مرکزی نشانه از بین رفتن وابستگی به دلار است. تحقیقات نشان می دهد که تمایل به دلار در میان بانک های مرکزی که به دنبال کاهش وابستگی اقتصادی خود به ایالات متحده هستند از بین رفته است.

بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کرد کشورهایی که متحد آمریکا نیستند طلا می خرند تا از دلار دور شوند و آسیب پذیری خود را در برابر تحریم ها کاهش دهند.

این گزارش می گوید که خرید طلا توسط بانک های مرکزی دلیل اصلی افزایش قیمت این فلز گرانبها از سال ۲۰۲۲ بوده است. بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر میانگین سالانه یک دهه گذشته طلا خریداری کردند.

تحلیلگران همچنین معتقدند که افزایش قیمت نفت تهدیدی برای اقتصاد آمریکا است. افزایش قیمت نفت به ترس از تورم و افزایش قیمت طلا دامن می زند.

درک عمومی از طلا

افزایش قیمت طلا نشان می دهد که سرمایه گذاران انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهد، اما مطمئن نیستند که آیا تورم بالا بدون سقوط اقتصاد ایالات متحده در رکود رخ می دهد یا خیر.

برخی معتقدند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو دلیل اصلی افزایش قیمت طلا است. کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در بیانیه‌ای در تاریخ ۳ آوریل گفت که تورم در این کشور هنوز با هدف دو درصدی بانک مرکزی فاصله دارد و نرخ‌های بهره در سال جاری برای متعادل کردن اقتصاد کاهش خواهد یافت.

اکنون ۵۱ درصد از سرمایه گذاران انتظار دارند که نرخ بهره در ماه ژوئن کاهش یابد. اما داده های اقتصادی اخیر آمریکا نشان می دهد که این زمان بندی به تعویق افتاده است.

شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو، برای سال منتهی به فوریه ۲.۵ درصد افزایش یافت. شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه، بدون مواد غذایی و انرژی، ۰.۳ درصد افزایش یافت.

دلیل اصلی افزایش فعلی قیمت طلا چیست؟

برخی از سرمایه گذاران در جستجوی افزایش قیمت این فلز گرانبها، شمش های طلای بالا را خریداری می کنند که می تواند قیمت طلا را افزایش دهد. خریداران معمولاً میزان ذخایر طلای خود را به صورت عمومی افشا می کنند.

به عنوان مثال، Costco شروع به فروش شمش های طلا در ماه اوت و سکه های نقره در ژانویه کرد. این شرکت در حال حاضر ۲۰۰ میلیون دلار طلا و نقره در ماه می فروشد. طبق گزارش ها، این شرکت در تابستان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار شمش طلا فروخت.

علاوه بر این، باید توجه داشت که طلا همیشه یک سرمایه گذاری قابل اعتماد در زمان بی ثباتی سیاسی بوده است. امسال در بیش از ۶۰ کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد که مردم برای رای دادن به آنجا خواهند رفت. تشدید بی ثباتی های ژئوپلیتیکی و اقتصادی ارزش ثابت این فلز گرانبها را افزایش می دهد.

انتهای پیام/۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا