ترندهای روز

چرا نام بیشتر بچه‌های این محله غلامرضاست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگر تختی هنوز در میان ما بود امروز ۹۲ ساله می شد. جهان پهلوان در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد. او در خانه ای که هنوز آجر به آجر پابرجاست شاهد حجاری یکی از بزرگترین و پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ ایران بود.

تختی اگرچه در خانی آباد در همان محله ای که پدربزرگش حاج قلی بر تخت بلندی می نشست و با یخ فروشی امرار معاش حلال خانواده اش را تامین می کرد، به دنیا آمد، اما پس از قهرمانی در المپیک، خانه ای در محله باغ فردوس خرید. به افتخار حضور مرحوم تختی، خیابانی که منزل ایشان در آن قرار داشت، خیابان تختی نامگذاری شد. هرچند چند سالی است که این خیابان به خیابان استاد جلیل شهناز تغییر نام داده است، اما اهالی محله فردوس باغ هنوز خیابان محل زندگی جهان پهلوان را به نام خیابان تختی می شناسند.

سید عباس صالحی پژوهشگر تاریخ شمیران در این باره می گوید: خانه تختی یکی از آن خانه های اصیل شمیران بود که حوضی داشت که از آب قنات باغ فردوس پر می شد و جلوه خاصی به حیاط می داد. زمانی که آقاتختی اولین طلای المپیک را به دست آورد، مرحوم احمد اصغری که از لوطی های معروف شمیران بود، دست به کار شد تا برای مرحوم تختی خانه ای در این منطقه پیدا کند و این خانه زیبا را پیدا کرد. او برای خرید یک آپارتمان دراز کرد و همسایه ما در شمیران شد. او در این خانه با مادر، برادران و خواهرانش زندگی کرد و چنان تأثیری بر جوانان شمیرانی گذاشت که کشتی اولین ورزش و مورد علاقه این جوانان شد. مدت زمان طولانی.

چرا نام اکثر بچه های این محله غلامرضا است؟

وقتی ساکنان یک محله عاشق تختی شدند

امروز در خیابان استاد جلیل شهناز فعلی یا خیابان تختی سابق در محله فردوس باغ هیچ نشانی از خانه تختی نیست. آپارتمان ها جای آن خانه تمیزی را گرفته اند که آب زلال قنات فردوس باغ در آن جاری بوده است. با وجود این، خاطرات همسایگی با تختی هنوز در ذهن مردم شمیران زنده است. صالحی می گوید: محبوبیت تختی به قدری بود که وقتی قهرمان جهان شد، جوانان شمیرانی در خیابان ولیعصر برای او طاق درست کردند و به گرمی از او استقبال کردند و جوانان شمیرانی با تماشای کشتی های او به این ورزش علاقه مند شدند و در نهایت جوانان شمیرانی به این ورزش علاقه مند شدند. باشگاه‌های کشتی پر از استعدادهای جوان بود، خاطره کمک‌های مرحوم تختی به خانواده‌های نیازمند این منطقه نیز بسیار زیاد است، اما جالب است بدانید که هرگاه مشکلی بین طوایف مختلف شمیران وجود داشت، آن مرحوم تختی بود. که بزرگان آن طوایف را جمع کرد و میان آنها آشتی برقرار کرد».

صالحی می افزاید: جالب است بدانید که پس از استقرار تختی در باغ فردوس، بسیاری از افرادی که شیفته این پهلوان نام آور شده بودند، نام فرزندان خود را غلامرضا گذاشتند تا جایی که تعداد کودکانی که نام آنها غلامرضا بود در باغ فردوس به طرز محسوسی افزایش یافت. محله در آن سالها.»

چرا نام اکثر بچه های این محله غلامرضا است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا