ترندهای روز

چرا نباید جوجه‌تیغی را کشت و خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این فقط گورکن ها نیستند که می توانند جوجه تیغی را باز کنند و بخورند، بلکه گاهی اوقات شکارچیان غیرقانونی نیز چنین می کنند.

یک شکارچی متخلف به تازگی در فرانسه به دلیل شکار جوجه تیغی برای پختن و خوردن به زندان محکوم شده است. این مرد که در شبکه های اجتماعی مدعی شده بود که چگونه جوجه تیغی بپزد، روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ دستگیر و به شش ماه حبس تعزیری و ۶۹۰۰ یورو جریمه محکوم شد.

حالا او باید این جریمه را به دلیل شکار نزدیک به ۴۰۰ جوجه تیغی اروپایی به سازمان های غیردولتی بپردازد.

اما چرا شکار جوجه تیغی ممنوع است؟ جدا از طعم این پستاندار کوچک آسیب پذیر (که ما آن را امتحان نکرده ایم) و صرف نظر از ارزش غذایی احتمالی آن، آیا این حیوان را می کشیم و می خوریم؟

پاسخ قطعاً «نه» است، به چند دلیل. این پاسخ منفی به این دلیل نیست که آنها چهره بامزه ای دارند که جلب توجه می کند و نه به این دلیل است که آنها باید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند که در فرانسه رایج و غیرقانونی است. دلیل آن حتی این نیست که تیغ های آنها به خوبی هضم نمی شود. مهمترین عامل برای محافظت از جوجه تیغی ها نقش مهمی است که آنها در اکوسیستم دارند.

نجات این پستاندار خاص و خاردار تقریباً برای اکوسیستم حیاتی است. به عنوان شکارچی حشرات و بی مهرگان کوچک، این رکاب ها به تنظیم جمعیت آفاتی مانند حلزون ها، کرم ها و آفات حشرات کمک می کنند. از بین رفتن جوجه تیغی ها یا حتی کاهش تعداد آنها می تواند عواقب جدی برای کشاورزی داشته باشد و نیاز به استفاده از آفت کش های شیمیایی مضر برای محیط زیست را افزایش دهد.

جوجه تیغی های اروپایی از سال ۱۹۸۱ به عنوان حیوانات حفاظت شده در بسیاری از کشورهای قاره سبز مانند فرانسه تحت حمایت دولت هستند. بر اساس قوانین، شکار، نگهداری یا کشتن آنها غیرقانونی و اکیدا ممنوع است.

این حیوانات بی ضرر و آسیب پذیر با نرخ تولید مثل پایین برای بقای خود نیاز به محافظت دارند. تهدیدهای عمده برای آنها شامل از دست دادن زیستگاه، ماشین های چمن زنی، برخورد وسایل نقلیه، استفاده از آفت کش ها، کاهش جمعیت حشرات و تغییرات آب و هوایی است که خواب زمستانی آنها را مختل می کند.

شکار جوجه تیغی در گذشته از روی ناچاری و امروزه به عنوان یک سنت به ویژه در میان جوامع عشایری رایج بوده و هست. اما گفته می شود طعم آن ارزش ریسک را ندارد و طبخ آن نیز سخت است. بنابراین اگرچه گاهی اوقات جوجه تیغی توسط انسان خورده می شود، اما خوردن آنها ایده خوبی نیست.

یکی دیگر از دلایل مهم نخوردن این پستاندار مسائل بهداشتی است. جوجه تیغی ناقل بسیاری از بیماری ها از جمله سالمونلا و عفونت های باکتریایی مختلف است که می تواند به انسان منتقل شود.

به همه این دلایل، باور نمی شود که شما تمایلی به خوردن جوجه تیغی داشته باشید.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا