ترندهای روز

چرا نباید قبل از خواب از تلفن همراه استفاده کرد و چگونه می‌توان این عادت را ترک کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

با وجود هشدارهایی در مورد استفاده بیش از حد از صفحه نمایش در شب، بسیاری از مردم هنوز قبل از رفتن به رختخواب از تلفن خود استفاده می کنند.

لیزا استراوس، روانشناس و متخصص درمان شناختی رفتاری برای اختلالات خواب می گوید: میلیون ها دلیل وجود دارد که صفحه نمایش ها باعث ایجاد مشکل در خواب افراد می شوند.

وی ادامه می دهد: مغز نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید می شناسد که باعث سرکوب تولید ملاتونین می شود که خواب عمیق را به تاخیر می اندازد.

خواب ناکافی با پیامدهای منفی سلامتی مرتبط است. یک مطالعه اخیر نشان داد که اختلالات خواب در دهه ۳۰ و ۴۰ حتی ممکن است با مشکلات حافظه و تفکر در آینده مرتبط باشد.

تحقیقات نشان داده است که تلفن های هوشمند ریتم شبانه روزی خواب افراد و همچنین عملکرد بسیاری از هورمون ها را مختل می کنند.

ملیسا میلاناک، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای جنوبی که در سلامت خواب تخصص دارد، می‌گوید که مغز افراد قبل از خواب باید استراحت کند تا خواب عمیقی داشته باشد که می‌تواند ترمیم اندام را تسهیل کند.

میلانک ادامه می دهد: «نمی توان یک تابه را از فر بیرون آورد و درست در یخچال گذاشت. ابتدا باید خنک شود، مغز ما همان ریتم را دارد و اول باید بگذاریم آرام شود و بعد به خواب عمیق برویم.

الگوریتم‌هایی که توسط سازندگان رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و مواردی از این قبیل طراحی شده‌اند، در بسیاری از موارد، کاربران شبکه‌های اجتماعی را مجبور می‌کنند زمان بیشتری را نسبت به آنچه که قصد دارند به صورت آنلاین سپری کنند. میلاناک می‌گوید: «بسیاری از ما ناگهان از خواب بیدار می‌شویم و متوجه می‌شویم که سی دقیقه است که می‌خواهیم بخوابیم و هنوز مشغول گوشی‌های هوشمند خود هستیم.

همچنین مطالعات نشان می دهد که این چرخه می تواند بر سلامت روحی و جسمی افراد تأثیر منفی بگذارد.

اشتراوس می گوید بیشتر افرادی که به سراغ او می آیند و با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، افراد میانسال هستند. در عین حال بسیاری از تحقیقات علمی در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی بر وضعیت نوجوانان و جوانان متمرکز است.

چگونه این عادت را ترک کنیم؟

محققان می گویند برخی اصلاحات رفتاری، مانند خواندن یک کتاب فیزیکی قبل از خواب، می تواند مفید باشد. میلاناک به افراد پیشنهاد می کند کارهایی مانند دوش آب گرم، گوش دادن به پادکست، تهیه ناهار برای روز بعد و گذراندن وقت با خانواده قبل از خواب انجام دهند.

او می افزاید: «لیستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید اما هرگز برای آن ها وقت ندارید، تهیه کنید. بدون استفاده از تلفن همراه، فهرستی از کارهایی را که باید روز بعد انجام دهید، در یک دفترچه یادداشت تهیه کنید تا ذهنتان منظم‌تر شود و هنگام خواب در حمام، هجوم افکار شما را آشفته نکند.

کارشناسان توصیه می کنند در اتاق دیگری فعالیت هایی انجام دهید تا تخت خواب با خواب همراه باشد. اما اگر پناهگاه خصوصی دیگری در خانه وجود نداشته باشد. علاوه بر این، ایجاد یک محیط کوچک مجزا برای بیدار شدن و خوابیدن توصیه می شود.

این می تواند به معنای نشستن در طرف دیگر تخت برای خواندن باشد، یا حتی فقط بچرخید و پاهای خود را روی تخت قرار دهید. در نهایت گوشی خود را در اتاق دیگری یا کمی دورتر از تخت قرار دهید تا به راحتی نتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

میلاناک ادامه می دهد: «کنترل محیطی می تواند بهتر از اراده کار کند، به خصوص زمانی که خسته هستیم.

سایر نکات خواب عبارتند از: تنظیم زمان خواب زودهنگام، داشتن یک برنامه خواب ثابت و مطلوب، و آرام کردن اتاق خواب.

اما اگر فکر می کنید که این پیشنهادات کمی زیاده روی کرده و اجرای آن سخت است، راه هایی برای کاهش آسیب وجود دارد که می توان به قرار دادن گوشی در حالت شب یا کاهش روشنایی صفحه نمایش موبایل اشاره کرد. علاوه بر این، گوشی را می توان دور از صورت و در یک زاویه مورب نگه داشت تا قدرت نور را به حداقل برساند.

قرار دادن گوشی در حالت پرواز یا حالت «مزاحم نشوید» می‌تواند پیام‌ها و اعلان‌های وسوسه‌انگیز را به حداقل برساند تا افراد بتوانند خواب بهتری داشته باشند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا