اقتصاد جهان

چرا کریپتو ریخت؟/ بیت کوین در آستانه سقوط به زیر 50هزار دلار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، چندین سال از ظهور ارزهای دیجیتال می گذرد و بر اساس داده های پلتفرم های ارزهای دیجیتال در کشور، حدود ۲۲ درصد از مردم ایران دارای ارزهای دیجیتال و حدود ۲۹ درصد از مردم ایران از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. . به عبارت دیگر بیش از ۲۰ میلیون نفر در کشور حداقل یک بار در این بازار سرمایه گذاری کرده اند.

به طور کلی، بازار کریپتو به یک اکوسیستم دیجیتال گسترده اشاره دارد که در آن انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال معامله می شود. این بازار از چندین بخش تشکیل شده و توسط فناوری بلاک چین پشتیبانی می شود. جنبه های کلیدی بازار کریپتو شامل ارزهای دیجیتال، کیف پول، صرافی ها، فناوری بلاک چین، استخراج، دیفای، پیشنهادات اولیه سکه (ICO)، استیبل کوین ها و قراردادهای هوشمند است.

لازم به ذکر است که ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و لایت کوین (LTC) شهرت بیشتری دارند و ارزش بازاری بالاتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارند.

بیت کوین در آستانه از دست دادن کف ۵۰۰۰۰ دلاری است

بررسی وضعیت بازار ارزهای رمزپایه نشان می دهد که سلطان این بازار یعنی بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته افت رکوردشکنی را تجربه کرده و به نزدیک به ۵۰ هزار دلار رسیده است. البته قیمت بیت کوین در مقایسه با ۷۳۰۰۰ دلاری که چند ماه پیش ثبت شده بود، اکنون ۳۰ درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که سایر ارزهای رمزنگاری شده در بازار کریپتو وضعیت جالب تری نسبت به بیت کوین ندارند و به عنوان مثال ملکه بازار کریپتو یعنی اتریوم در مقایسه با سقف ۴۰۸۰ دلاری خود افت ۴۸ درصدی را تجربه کرده است.

شایان ذکر است که اکثر آلتکوین ها و ارزهای دیجیتال در چند ماه گذشته عملکرد بسیار بدتری نسبت به بیت کوین داشته اند و افت شدیدتری را تجربه کرده اند.

ریسک فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است

یکی دیگر از مواردی که در مورد بازار ارزهای دیجیتال باید به آن اشاره کرد، سابقه چنین افت هایی است. به عنوان مثال، بررسی روند بلندمدت بیت کوین به وضوح نشان می دهد که این ارز دیجیتال طی ۴۸ ساعت به طور تاریخی ۵۰ درصد سقوط کرده است.

سقوط شدید و بی سابقه بازار کریپتو امروز بهانه ای شد تا بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که ریسک فعالیت در چنین بازاری بسیار زیاد است و در این بازار و در برخی ارزهای رمزنگاری افزایش، افت و افت شدید وجود دارد. نقاط منفی این سکه بازار هستند.

چرا بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد؟

اساساً، بازار کریپتو به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن و نوسانات شدید، همیشه در معرض افت ناگهانی است. این نوسانات می تواند به دلایل زیادی مانند فروش زیاد توسط نهنگ ها (سرمایه گذاران بزرگ)، تغییر در عرضه و تقاضا یا اخبار منفی رخ دهد.

تحلیلگران بر این باورند که نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی احتمالی و داده‌های ضعیف اقتصادی در ایالات متحده باعث شده است که سرمایه‌گذاران در این بازارها به سمت صندوق‌های امن‌تر روی بیاورند. اگرچه بازارهای ارز مجازی در سال جاری به دنبال تصویب صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تقویت شده است. هدف از این تبلیغ ردیابی قیمت نقدی بیت کوین و اتریوم بود. با این حال، به نظر می رسد خوش بینی فعالان اقتصادی نسبت به کاهش نرخ توسط فدرال رزرو که یکی از دلایل رشد بازار ارزهای دیجیتال در چند ماه اخیر بود، کم رنگ شده و دلیل اصلی کاهش آن در بازار آمار نه چندان خوبی از اقتصاد آمریکاست که احتمال سقوط آن وجود دارد و نرخ بهره را جابجا می کند.

شکست فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره دلیل اصلی سقوط پادشاه ارزهای دیجیتال است.

بیل آکمن، میلیاردر مشهور آمریکایی و سرمایه گذار برجسته در توییتی نوشت: فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بسیار کند عمل کرد و اکنون نیز همین کار را برای کاهش نرخ بهره انجام می دهد.

علاوه بر موضع انقباضی مقامات پولی ژاپن، تصمیمات فدرال رزرو نیز بسیاری را شگفت زده کرده است. در حالی که بسیاری بر این باور بودند که نرخ بهره در ماه سپتامبر کاهش خواهد یافت، جروم پاول اظهارات مبهمی در مورد آینده نرخ بهره ارائه کرد. اگرچه کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر قطعی است، اما این اظهارات باعث نگرانی سرمایه گذاران شده است.

افزایش نرخ بهره در ژاپن یکی دیگر از دلایل کاهش بازار ارزهای دیجیتال است

یکی دیگر از دلایل کاهش بازار کریپتو و سهام جهانی مربوط به سیاست جدید بانک مرکزی ژاپن است. هفته گذشته بانک مرکزی ژاپن به طور غیرمنتظره ای نرخ بهره را به ۰.۲۵ درصد افزایش داد و تصمیم جدیدی برای کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه اعلام کرد. این سیاست انقباضی باعث شد تا شاخص نیکی ۲۲۵ بورس این کشور دومین افت شدید تاریخ خود را تجربه کند. این بدترین عملکرد شاخص بورس آمریکا از سال ۱۹۸۷ تاکنون است.
علاوه بر موضع انقباضی مقامات پولی ژاپن، تصمیمات فدرال رزرو نیز بسیاری را شگفت زده کرده است. در حالی که بسیاری بر این باور بودند که نرخ بهره در ماه سپتامبر کاهش خواهد یافت، جروم پاول اظهارات مبهمی در مورد آینده نرخ بهره ارائه کرد. اگرچه کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر قطعی است، اما این اظهارات باعث نگرانی سرمایه گذاران شده است.

به طور کلی، تغییرات در اقتصاد جهانی، مانند بحران های مالی، تغییرات نرخ بهره یا مشکلات اقتصادی در کشورهای بزرگ، می تواند تأثیرات گسترده ای بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. نهنگ ها می توانند با انجام معاملات بزرگ بر بازار تأثیر بگذارند. خرید و فروش بزرگ توسط این سرمایه گذاران می تواند منجر به نوسانات شدید قیمت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا