اخبار بورس

چرا گاز برخی صنایع در زمستان قطع می شود؟

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در گفتگو با ایران تحلیل پاسخ داد:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامبا شروع فصل سرما اولین و ساده ترین راه حل یعنی تعطیلی گاز صنعتی مطرح شد و برخی شرکت ها به دلیل تعطیلی گاز تولید خود را کاهش داده اند. در گفتگو با محمد اسماعیل کفایتی رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به این سوال پاسخ داد در کشوری که بر منابع عظیم گاز تکیه دارد، چرا گاز برخی از صنایع قطع شده است؟

سرانه مصرف انرژی در کشور رو به افزایش است

محمد اسماعیل کفایتیرئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز درباره تعطیلی برخی شرکت ها و صنایع در ایران به دلیل قطعی گاز به دلیل سرمای هوا، مصارف خانگی و… گفت: این مشکل ابعاد مختلفی دارد و فقط بحث سرمایه نیست. . ما کشور بسیار پرمصرفی هستیم و متاسفانه شدت انرژی ما بسیار بالاست و علیرغم اینکه در فرهنگ ما به ویژه از منظر دینی بر اسراف نکردن و پرهیز از افراط و تفریط و بهینه سازی برنامه ها تاکید شده است تا بتوانیم این انرژی را مهار کنیم، اما همچنان هر سال سرانه مصرف انرژی در کشور افزایش می یابد. به همین دلیل راه حل های مختلفی ارائه می شود. از آنجایی که سرمایه وارد و توسعه می دهیم تا در صورت امکان واردات از ترکمنستان جزء راهکارهای پیشنهادی برای این منظور باشد. این در حالی است که به نظر من همه اینها اشتباه است و اصل داستان باید اصلاح شود. زیرا ما در حال بحث بین نسلی در مورد منابع فسیلی هستیم. ما نفت، گاز و غیره داریم و در مورد محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل چنین موردی داریم. به طوری که شدت مصرف آنها نیز برای ما زیاد است. بنابراین من معتقدم راه حل این مشکل فقط در سرمایه و توسعه میادین و مخازن گاز و نفت و غیره نیست.. البته هیچ ایرادی در این مورد وجود ندارد. اما بیایید فرض کنیم مقدار نامحدودی گاز تولید می کنیم. در این صورت باید توجه داشت که این جنبه را نباید به مصرف نسبت داد، بلکه باید به عنوان یک ارزش در نظر گرفت.

مصرف بهینه انرژی راه حل معقول تری است

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در خصوص افزایش مصرف گاز خانگی تصریح کرد: وقتی صحبت از گاز به میان می‌آید، سهم بسیار بالایی و حتی گاهی بالای ۹۰ درصد از مصرف داخلی را شاهد هستیم که نشان می‌دهد استفاده بهینه از آن نمی‌شود. بنابراین معتقدم اگر بازار سرمایه ما بر انرژی و مدیریت مصرف متمرکز شود و مردم به مزایای مصرف بهینه انرژی پی ببرند، این موضوع منفعت زیادی برای کشور خواهد داشت. به طوری که سرمایه گذاری ها به زنجیره ارزش سرازیر شود و ما بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم و گاز را به محصولات پتروشیمی تبدیل کنیم و محصولات پتروشیمی بالادستی را به محصولات پایین دستی پتروشیمی تبدیل کنیم و صادرات و نتیجه آن سرمایه گذاری برای نسل های بعدی باشد. انجام دهید. اما Aسرمایه گذاری ها را به سمت مصرف گاز یا بنزین یا گازوئیل یا نفت گرمایش و امثال اینها سوق دهیم، هر چند با این اقدامات بتوانیم برای خودمان ثروت خلق کنیم. اما در کل کار درستی نیست. ضمن اینکه محیط زیست کشور نیز آسیب می بیند و شرایط محیطی نامطلوب می شود و این مشکل نیز به نوبه خود شرایط نامساعدی را ایجاد می کند و می توان چنین راهکارهایی را به گونه ای برنامه ریزی کرد که قطعی گاز و غیره رخ ندهد. اما راه حل اصلی این است مردم، کارخانجات و صنایع کشورمان باید فرهنگ مصرف بهینه را بیابند و این محصول ارزشمند را به صنایع مختلف بیاورید و از آن استفاده کنید. متأسفانه این منابع مورد استفاده بهینه صنعت قرار نمی گیرد و بیشتر این سوخت ارزان به هدر می رود.

بدون شک تعطیلی صنایع موضوعی ناخوشایند است

کفیاتی درباره تعطیلی مشاغل و صنایع برای کاهش مصرف انرژی گفت: تعطیلی بنگاه ها یک تصمیم مدیریتی با هدف توزیع انرژی است و ماهیتی موقتی دارد. اما راه حل باید موثر باشد و هر تصمیمی که گرفته می شود عواقب آن در نظر گرفته شود. چون صرف نظر از بحث در مورد ضرورت و اینکه ما دچار مشکل هستیم. بدون شک تعطیلی صنایع موضوعی ناخوشایند است. با این حال، راه حل بهینه سازی مدیریت است. زیرا از طریق بهینه سازی می توان حداقل ۳۰ درصد مصرف را کاهش داد. اگر منابع هم داشته باشیم باید مراقب مرزها باشیم و این مشکل در کشورهای دنیا هم وجود دارد.

جهان به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده است

به نظر من ما کشور فتوسنتز هستیم. در همین حال، جهان به سمت انرژی های تجدید پذیر در حال حرکت است. بنابراین صنایع نیز باید بخشی از طریق دولت و بخشی در سطح صنعت و مستقل از این گونه طرح ها در این زمینه اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در بحث های زیست محیطی بسیاری از کشورها حتی محتوای گوگرد را محدود کرده‌اند و حتی دومین بانک بزرگ اروپا و هشتمین بانک جهان اعلام کردند که در سوخت‌های فسیلی وام نمی‌دهند یا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و تسهیلاتی ارائه نمی‌کنند. در نتیجه، اینها برنامه هایی است که دنیا برای این منظور دارد.

استفاده از باتری های لیتیومی یک راه حل است

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به استفاده از فناوری ها به عنوان یکی از راهکارهای مفید اشاره کرد و تصریح کرد: خوشبختانه فناوری های بسیار خوبی داریم و اتفاقاً باید روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. به طوری که باتری های لیتیومی حتی می توانند ظرفیت یک نیروگاه ۵ مگاواتی را ذخیره کنند; یعنی در مواقعی که پیک مصرف وجود ندارد می توانیم آن را ذخیره کرده و در زمان پیک مصرف برای جبران خسارت ناشی از قطع گاز از آن استفاده کنیم. البته بحث فقط اوج نیست و بنا به دلایلی ممکن است اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد و عموما گازرسانی قطع شود و آسیب جدی به صنعت وارد شود. این در حالی است که در صورت وجود ذخیره سازی و نیاز کارخانه و صنعت، می توان گاز را به مدار مصرف آنها تزریق کرد و گلوگاهی که با آن روبرو هستیم را برطرف کرد.

بسیاری از مردم چیزی در مورد دمای راحت نمی دانند

وی ادامه داد: با استقبال و پیروی از فناوری و نوآوری های روز، آیا مردم ما از برنامه های کاربردی در مقیاس استفاده عمومی استفاده می کنند و می دانند که دمای رونق چقدر است؟ یا اینکه محیط چقدر باید روشن باشد؟ بسیار موثر است. با این حال، این است بسیاری از افراد هنوز از دمای راحت اطلاعی ندارند و به همین دلیل دمای خانه را بسیار بالا نگه می‌دارند، البته این امر ضروری نیست و این مشکل حتی برای سلامتی بدن نیز مضر است. یا در حوزه محیط زیست، کارهای مخرب و مخربی انجام می شود که شرایط محیطی را از بین می برد. مثل کسی که کشتی را سوراخ می کند و همه در آن غرق می شوند.

کفیاتی در خصوص نقش موثر خودروهای برقی تصریح کرد: خودروهای برقی یکی دیگر از فناوری های مفیدی است که در صورت داشتن سبد انرژی و استفاده از انرژی ها و فناوری های دیگر در زمان افزایش مصرف بنزین می تواند در مدیریت مصرف بسیار کمک کننده باشد. از این رو فناوری ؛ پارادوکس هایی که بین محیط زیست و رشد اقتصادی و مصرف انرژی وجود دارد را برطرف می کند. در این میان باید توجه داشت که کاهش مصرف انرژی و سوخت لزوماً منجر به کاهش تولید و رشد اقتصادی نمی شود. اما مانند بسیاری از کشورهای دنیا که شدت انرژی آنها کمتر از ایران است، دارای رشد اقتصادی بالا و قوانین سختگیرانه حاکم بر محیط زیست خود هستند که همگی راه حل های مفیدی هستند.

فناوری می تواند سهم بزرگی در مدیریت مصرف داشته باشد

وی افزود: به نظر من فناوری می تواند سهم بزرگی در مدیریت مصرف داشته باشد و از این طریق می توان محیط زیست کشور را نیز مدیریت کرد. زیرا در صورت افزایش مصرف انرژی، در صورت داشتن ذخایر می توانیم از آنها استفاده کرده و از شدت آلاینده ها بکاهیم. چون در زمستان با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: رسانه هایی مثل شما می توانند به عقلانیت، برنامه ریزی و تصمیم گیری کمک کنند و این موضوع هنوز جای کار زیادی دارد و ما نیز برای موضوع بهینه سازی انرژی فراخوان داده ایم. مدیریت مصرف و به همین منظور از شما صمیمانه دعوت می کنیم و مشتاقانه منتظر کمک شما در این زمینه هستیم. زیرا از آنجایی که اثری فراگیر است، نباید به بحث سیاسی تبدیل شود و غیرحرفه ای در رسانه ها به تصویر کشیده شود. و همه باید؛ از مردم گرفته تا دولت، مجلس، حاکمیت، قوه قضائیه و حتی وزارت آموزش و پرورش و وزارتخانه های مرتبط: در این زمینه با هم متحد شوید و به ما کمک کنید تا بتوانیم راه حل های بسیار خوبی در این زمینه پیدا کنیم.

به نظر من، هم در حوزه مصرف عمومی و هم در حوزه فناوری و نوآوری باید اقدامات درست و اساسی انجام شود باید خوب برنامه ریزی کرد و برای محیط زیست کار خوبی کرد. به همین دلیل است که ما نمی پذیریم که محیط زیست ما فقط به خاطر رشد اقتصادی آسیب ببیند. زیرا نوآوری و فناوری به ما کمک می کند تا این پارادوکس ها را حل کنیم. بنابراین، می‌توانیم با حفظ محیط زیست خود، رشد اقتصادی و کنترل مصرف را دنبال کنیم و هیچ‌کدام از این موارد متناقض نیستند.

کفیاتی درباره موضوع انرژی و مدیریت افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که این امر مستلزم استفاده از تجربه کشورهای دنیا در این زمینه است. چون روی این موضوع کار می کنند و کشور ما در شرایطی است که باید به فکر رشد اقتصادی و مدیریت مصرف انرژی بود و به حفظ محیط زیست نیز توجه کرد. این در حالی است که گاهی اوقات با یک پارادوکس مواجه می شویم و تحت تأثیر رسانه های مرجع مانند: نبض بازار سهام این برای این است که نشان دهیم باید واقع بین باشیم و به نظر من این موضوع را نباید سیاسی کرد بلکه باید با منطق درست جلو برد.

ما باید سهم فناوری خود را در مدیریت مصرف افزایش دهیم

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز خاطرنشان کرد: ما باید سهم فناوری خود را در مدیریت مصرف افزایش دهیم و از نوآوری ها و روش های جدید استفاده کنیم تا بتوانیم مصرف انرژی را کنترل کنیم و اگر کارخانه دار هستیم، تولید خود را به این ترتیب تثبیت کنیم تا صنعت ما در اثر حوادث ناشی از شدت مصرف در زمان های مختلف آسیب نبیند و این مشکل در تابستان برای مصرف برق نیز وجود دارد. گاهی اتفاق می افتد که آسیب های جدی در صنعت سیمان و فولاد رخ می دهد. بنابراین با سرمایه گذاری در فناوری های جدید که عمدتاً ذخیره سازی استمی توان از این آسیب ها جلوگیری کرد و دولت و وزارتخانه های نیرو، نفت، امنیت و وزارت اقتصاد و مجموعه های مرتبط باید به این موضوع رسیدگی کنند تا شاهد ثبات صنعت کشور و در نتیجه مشکلات اقتصاد کشور باشیم. مواجه با رخ نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا