اخبار بورس

چرا گاز صنایع قطع می شود؟

پرونده قطعی صنایع گاز (مصاحبه دوم با حسن مرادی):

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، حسن مرادیاین تحلیلگر بخش انرژی درباره مصرف بی رویه گاز در کشور و چرایی آن گفت: ما مانند هر کشور دیگری در دنیا از نعمت گاز برخوردار هستیم و حدود ۵۰ سال است که استفاده از گاز خانگی یعنی لوله CNG – گاز را آغاز کرده ایم. سیستم. برای خانه هایمان داریم. در ابتدای راه اندازی خط لوله گاز CNG، کنتوری روی خط لوله گاز وجود نداشت و به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می گرفت که آن را انجام می دادند تا اینکه در نهایت دولت توانست این کنتور را در اختیار مشترکان قرار دهد و آنها نیز هزینه ناچیزی پرداخت کردند. به این منظور. انجام دهید با توجه به اینکه فرهنگ ما همیشه رایگان بوده و گاز ارزان است. به نظر ما، به لطف یک چاه، می توانیم هر چقدر که بخواهیم گاز مصرف کنیم.

دستگاه های ما دارای تکنولوژی قدیمی هستند

این تحلیلگر انرژی گفت: ابزاری که ما استفاده می کنیم دارای تکنولوژی بسیار قدیمی است. بنابراین ما ۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد داریم و این نوع بخاری ها مصرف بالایی دارند و در واقع گاز را هدر می دهند و هوا را آزاد می کنند. علاوه بر این، سیستم موتورخانه ما بهینه و ایزوله نیست و فرم جدا نیست. بنابراین این احتمال وجود دارد که بهره وری گاز در کارخانه ها با استانداردهای جهانی مطابقت نداشته باشد. هر چه تولید ما بیشتر شود، مصرف ما بیشتر می شود. بنابراین سال گذشته که استان سیستان و بلوچستان را شامل شدیم، سهم زیادی از مصرف را به خود اختصاص داد و حتی فاز ۱۱ پارس جنوبی که آزاد شد، نتوانستیم آن را جبران کنیم. از این رو گسترش شبکه گاز و ایجاد خانه های جدید دست به دست هم داد و روز به روز بر مشکلات این شبکه افزود. بنابراین تنها راه حل استفاده از فناوری روز و به حداقل رساندن مصرف بی رویه گاز در کشور است تا بتوانیم برای این مشکلات برنامه ریزی کنیم.

مرادی در خصوص قطع گاز در برخی صنایع تاکید کرد: واقعیت این است که برنامه ریاضتی در کشور ما در مسیر درستی قرار ندارد و بر همین اساس به صرفه جویی و مصرف بهینه گاز نخواهیم رسید، متاسفانه این مشکل وجود دارد. ما و ما باید با این وضعیت کنار بیاییم.

ما با تولید گاز مشکلی نداریم

این تحلیلگر انرژی در پاسخ به این سوال که آیا حجم تولید گاز یا عدم مصرف بهینه در کشور منجر به قطع گاز در برخی صنایع شده است؟ ما با تولید مشکلی نداریم و تولید گاز در کشورمان تقریبا بالاست. اما گسترش شبکه و عدم مصرف بهینه دو عامل مهمی است که باعث می شود با کمبود گاز و قطعی آن در کشور مواجه شویم. و اگرچه امسال؛ سال سردی نبود و زمستان سختی نداشتیم. ذخایر گاز کشور ما را تحمل کرد اما باز هم دولت مجبور شد گاز برخی از صنایع را قطع کند.

راه حل چیست؟

مرادی با اشاره به معنا استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، باتری های لیتیومی و در نظر گرفتن رونق و دمای فرهنگی در کشور راهکارهای معقولی است. وی به همین منظور تصریح کرد: به طور کلی صرفه جویی و استفاده از وسایل جدید، وسایل گرمایشی که گرما را برای چندین ساعت نگه می دارند و مواردی از این دست می تواند کمک موثری به مصرف بهینه گاز کرده و به ما کمک کند تا از این وابستگی به میزان ذخایر گاز جلوگیری کنیم. و گاز تولیدی می تواند مصرف مردم کشور را پوشش دهد.

وی درباره راهکارهای کشورها برای جبران کمبود گاز در صنایع خود گفت: پارامتر قیمت باعث می شود مردم کشورهای دیگر برای مصرف بهینه گاز و صرفه جویی تلاش کنند و به همین دلیل نرخ پس انداز آنها بالاست. بنابراین اکثر مردم کشورهای دیگر در فصل زمستان کت و لباس گرم می پوشند و در خانه نیز از لباس گرم استفاده می کنند. و این در حالی است که مصرف گاز حتی در ادارات و شرکت های خصوصی ما بسیار بالاست و در عین حال پنجره ها باز است. بنابراین اگر روش مصرف بهینه اجرا شود مشکلات کمتری برای گاز خواهیم داشت.

مرادی پیشنهادی را به صنایعی که مجبور به تعطیلی هستند ارائه کرد و گفت: با توجه به صنعت و وابستگی آن به گاز، قطع گاز ممکن است ضرر داشته باشد، زیرا اگر صنایع متکی به گاز باشند و نتوانند نیاز خود را تامین کنند. بدون شک آسیب بزرگی متوجه آنها خواهد شد. بنابراین حتی اگر دولت نتواند برای گازرسانی به صنایع به ویژه صنایعی که به شدت وابسته به گاز هستند، اقداماتی انجام دهد، باید برای سال آینده که زمان بیشتر و ۹ ماه تا زمستان ۱۴۰۳ باقی مانده است، برنامه ریزی کند. تا صنایع با مشکل قطع گاز مواجه شوند. انجام نشده و تکمیل نشده است.

این تحلیلگر انرژی در پایان بیان کرد: به مردم توصیه می کنم در حوزه گاز حداکثر صرفه جویی را انجام دهند که امسال هم به پایان می رسد و انشالله در سال ۱۴۰۳ دولت برنامه ریزی جدی برای این منظور داشته باشد و مشکلی برای صنعت کشور پیش نیاید. زیرا اگر گازرسانی به صنایع مختل شود، مشکلات دیگری از جمله مشکلات اقتصادی، مالیاتی و … برای آنها به وجود می آید و در نتیجه صنایع مجبور به تعطیلی دائمی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا