بانک و بیمه

چرخش مردم بسمت خرید طلای نو در پی کاهش اجرت فروش| بازار طلا از رکود خارج شد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش قیمت طلا و ناتوانی بسیاری از مردم به دلیل کاهش قدرت خرید، اغلب مردم به ویژه سرمایه‌گذاران خرد مدت‌هاست برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به خرید طلای مستعمل یا طلای ذوب شده به صورت رایگان روی آورده‌اند. پس انداز، اقدامی که البته برخی به دلیل ناخالصی طلای قدیمی و یا استاندارد نبودن آن، متأسفانه با انجام چنین معامله ای به جای سود، متضرر شدند. علاوه بر این، چنین روشی باعث شده است که هم تولیدکنندگان مصنوعات طلا و هم نهادهای فروش طلا با کاهش شدید تعداد متقاضیان جدید مصنوعات طلا مواجه شوند. معضلی که باعث سرد شدن بازار طلافروشان شده و خریداران طلای مستعمل گاه به جای سرمایه گذاری برای کسب سود و کسب درآمد زیاد دست و پنجه نرم می کنند.

در این شرایط، در ابتدای تابستان امسال، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران رسما از حذف کد ISIC فروش ضایعات طلا از سامانه جدید صنفی و ممنوعیت آن خبر داد. فروش. اقدامی که اکنون با توجه به تشدید داد و ستد طلای مستهلک شده و مستهلک شده در بازار فراگیر شده است چرا که حمایت از تولیدکنندگان و همچنین مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلا از همه طرف ها موظف به فروش طلای نو شدند. . از سوی دیگر، بر اساس مواد ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی مقرر شد مجوز تملک واحدهای ذیربط که اقدام به فروش طلای مستهلک شده – طلای دستی بدون استاندارد می کردند، باطل شود.

اکنون مصرف مصنوعات (طلای جدید) با خرید این محصول ارزشمند در بازار افزایش یافته است. فروشندگان و تولیدکنندگان طلا کارمزد تولید طلا را کاهش داده اند تا طلای جدید با حداقل کارمزد در بازار عرضه به خریداران فروخته شود.

شکاف بین قیمت طلای نو و قدیمی با کاهش کارمزد فروش به صفر رسیده است

در چنین شرایطی در ماه‌های اخیر طلافروشان دیگر مانند گذشته طلای مستعمل نمی‌فروختند و از سوی دیگر تفاوت قیمت طلای نو و قدیم نیز با شنیدن این خبر که بزرگترین پس از رسیدن مقداری از طلاهای ذوب شده و قدیمی، آنها تمایل زیادی به خرید طلای مستعمل نشان ندادند. این باعث شد تا فروشندگان طلا سود کمتری از آن کسب کنند تا مشتریان بیشتری را برای خرید طلای جدید جذب کنند. اقدامی که باعث کاهش اختلاف قیمت طلای نو با طلای قدیمی شده و باعث شده تا خریداران با اشتیاق خاصی به این بازار یعنی خرید مصنوعات طلا روی بیاورند.

گفتگوی محمد کشتی آرای رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با خبرگزاری “بازار” وی ضمن تایید خبر کاهش دستمزد طلافروشان برای تولید و فروش طلا برای متقاضیان در اقدامی قابل توجه و در راستای رقابت سالم برای توسعه تجارت مصنوعات طلا، تصریح کرد: اگرچه خریداران طلا، کسانی که طلای قدیمی را خریداری کنند، منتفع خواهند شد. بیشتر از این معامله است، اما در حال حاضر مصرف مصنوعات (طلای جدید) با خرید این محصول ارزشمند در بازار افزایش یافته است. تبلیغی که در آن فروشندگان و تولیدکنندگان طلا کارمزد تولید طلا را کاهش داده اند تا بتوانند با حداقل کارمزد تولید طلای جدید را در بازار به خریداران عرضه کنند.

فعالان صنعت طلا خودشان بازار را کنترل کرده اند و با کاهش هزینه تملک سعی در رقابتی کردن بازار طلا دارند چرا که به حداقل سود فروش رضایت دارند و این موضوع رونق را به چنین بازاری بازمی گرداند. به طوری که متقاضیان از این پس می توانند به جای طلای قدیمی، طلای جدید را با قیمت مناسب خریداری کنند

تشویق متقاضیان به خرید طلای جدید

وی با بیان اینکه چنین رویکردی منجر به افزایش تمایل خریداران به خرید طلای جدید شده است، افزود: فعالان صنعت طلا به ویژه فروشندگان، بازار را خودکنترل کرده و در تلاش هستند تا با کاهش هزینه های تملک به این امر دست یابند به حداقل سود فروش راضی هستند و این موضوع باعث رونق مجدد چنین بازاری شده است به طوری که متقاضیان اکنون به جای خرید طلای قدیمی اقدام به خرید طلای جدید با قیمت مناسب می کنند.

کشتی آرای در ادامه به وضعیت بازار طلا پس از پایان ماه های محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در ایام صفر به دلیل کاهش تقاضا برای سکه و طلا حباب قیمت سکه به ۷ میلیون تومان کاهش یافته بود. اما در روزهای اخیر حباب سکه به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. تغییر قیمت ناشی از عواملی مانند نوسانات نرخ جهانی طلا و قیمت ارز و همچنین افزایش تقاضا برای خرید طلا و عرضه زیاد سکه در بازار است که در ماه ربیع الاصل و … طلا می شود. از این رو عرضه و تقاضای طلا در حال حاضر متعادل شده و بازار این محصول از رکود خارج شده است.

پس از پایان ماه صفر، تعطیلات آغاز شد و بسیاری به آخرین سفر فصل تابستان رفتند. پس از آن والدین و دانش آموزان خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند، مشکلاتی که معاملات طلا را تحت تاثیر قرار داده است، اما پیش از آن پس از آرامش نسبی مردم قابل مشاهده است. مهر ماه بازار معاملات طلا پررونق تر خواهد بود

رونق معاملات طلا مهر ماه

این کارشناس و فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: البته پس از پایان ماه صفر، تعطیلات آغاز شد و بسیاری عازم آخرین گشت و گذار در فصل تابستان شدند که در معاملات طلا تاثیرگذار بود. اما انتظار می رود پس از آرامش نسبی مردم در مهر ماه بازار معاملات طلا پررونق تر خواهد بود.

کشتی آرای با اشاره به تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا بر افزایش قیمت این کالا، افزود: افزایش قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا در سال گذشته است. دو هفته طلا با روند صعودی در محدوده ۲۵ دلار در نوسان است. یعنی قیمت هر اونس بین ۲۴۹۵ تا ۲۵۲۲ دلار متغیر است. از سوی دیگر قیمت دلار در آستانه ۶۰ هزار تومان قرار دارد. این تغییرات قیمتی باعث شده تا قیمت طلا در بازار افزایش یابد و هر گرم طلا به بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد. همچنین قیمت سکه در ماه صفر ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و اکنون به ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می رسد.

در حال حاضر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

سکه ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار و هر گرم طلا ۳ میلیون و ۶۶۰ تومان

بر اساس گزارش ها، اگرچه این روزها بازار طلا به دلیل افزایش تقاضا از رکود عبور کرده است، اما قیمت ها همچنان در حال افزایش است. یعنی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم اکنون ۳ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و سکه جدید با طرح جدید ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۵۲۴ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا