طلا و ارز

چر دلار گران شد؟ / ۳ سناریوی رشد قیمت دلار در نخستین روز حضور پزشکیان در دفتر ریاست جمهوی

گزارش افق میهن از دلایل افزایش نوسانات بازار ارز؛






قیمت دلار در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و یک کانال بالاتر بود. قرار گرفتن قیمت دلار در مرز کریدور ششم در اولین روز حضور مسعود مزیکیان در دفتر ریاست جمهوری سوالاتی را به وجود آورد. برای پاسخ به چرایی افزایش قیمت دلار، سه سناریو پیشنهاد می شود.





به گزارش افق میهن،

قیمت دلار در سومین روز هفته افزایش یافت و در کانال نهم کریدور پنجم قرار گرفت. قیمت دلار در معاملات بک لاین امروز کمی بالاتر از آخرین معامله نقطه ای است. امروز نیز قیمت دلار همانند هفته ها افزایش یافت، بازارساز با ارز پاشی و پیام درمانی قیمت دلار را در نیمه بالایی کریدور پنجم کنترل کرده بود. اما حالا در اولین روز حضور مسعود مزیکیان در ریاست جمهوری، قیمت دلار به یکباره به کانال بالاتری جهش کرده و در آستانه صعود به کریدور ششم است. اما چرا دلار گران شد؟ اقتصاددانان سه سناریو برای ریتم افزایش قیمت دلار در نظر می گیرند.

طناب دلار را از گردن دولت سیزدهم باز کنید

در سناریوی اول کارشناسان اقتصادی به تحولات سیاسی اشاره می کنند. بر این اساس برخی معامله گران دلیل افزایش قیمت دلار در اولین روز تحلیف رسمی رئیس جمهور چهاردهم را شل شدن طناب دلار از گردن دولت سیزدهم می دانند.

آنها معتقدند از این پس توپ دلار رسماً در زمین دولت چهاردهم است و همین موضوع بورس ارز بازارساز را محدود کرده است. همین مشکل رشد قیمت دلار و نزدیک شدن به ارزش ذاتی آن را مشخص کرده است.

نوسانات قیمت دلار در قسمت پایین کریدور ششم

سناریوی دیگر حاکی از آن است که افزایش قیمت روز دوشنبه قابل توجه نبوده و بازار مسیر طبیعی خود را طی کرده است. آنها انتظار دارند تا ۱۰ روز آینده روند دلار ادامه داشته باشد و تا زمانی که موضوع توافقات و مسائل کلان اقتصادی کشور مسیر خاصی را طی کند، دلار در منطقه پایین کریدور ششم نوسان داشته باشد.

افزایش تنش های نظامی در خاورمیانه

در سناریوی سوم باید به تحولات منطقه اشاره کرد. باید توجه داشت که رویدادهای منطقه ای همواره فراز و نشیب هایی را در بازارهای مالی به همراه دارد. همین مشکل تاثیری بر روند صعودی قیمت دلار در روز دوشنبه نداشت. موضوع تنش لفظی اسرائیل و ترکیه و حمله تلافی جویانه رژیم صهیونیستی به لبنان مورد توجه تجار قرار گرفت و تاثیری بر افزایش قیمت دلار نداشت.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا