اخبار بورس

چشم‌انداز اقتصادی چین در دوران ریاست جمهوری ترامپ

رکود بازارهای آسیایی با احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴؛

نگرانی ها در مورد دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بازارهای آسیایی به ویژه چین را با عدم اطمینان مواجه کرده است. تحلیلگران ANZ هشدار می دهند که افزایش تعرفه ها و اقدامات حمایتی جدید می تواند تأثیر عمیقی بر اقتصاد چین و ارزهای آسیایی داشته باشد. آیا چین می تواند بر این چالش ها غلبه کند؟

چیزی را گزارش کنید افق میهن به گزارش سرمایه گذاری؛ نگرانی ها در مورد دومین دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بازارهای آسیایی، به ویژه چین، و تاثیر آن به موضوع اصلی رویدادهای اخیر تبدیل شده است. این نگرانی ها عمدتاً ناشی از امکان اعمال تدابیر حمایتی جدید در منطقه است.
تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزلند (ANZ) بر این باورند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر، افزایش تعرفه ها بسیار محتمل است، اگرچه نه به اندازه ای که ترامپ قبلاً وعده داده بود.

این بانک همچنین پیش بینی می کند که ترامپ به دلیل تمرکز بر رشد اقتصادی و بازارهای سهام ایالات متحده از اتخاذ سیاست های بسیار افراطی خودداری کند. کاهش مالیات و قوانین سختگیرانه کمتر می تواند رشد اقتصادی ایالات متحده را تقویت کند، اما سیاست های مالی انبساطی و محدودیت های مهاجرتی می تواند تورم را افزایش دهد.

تعرفه های بیشتر برای چین در دوران ترامپ

ANZ معتقد است که ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً سیاست های حمایت گرایانه ایالات متحده را به سایر اقتصادها نیز گسترش می دهد، اما چین همچنان تابع مقررات تجاری سخت گیرانه خواهد بود. این وضعیت برای کشوری که با بهبود اقتصادی کند دست و پنجه نرم می کند، خبر خوبی نیست.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی نوشتند: «اتکای فعلی چین به تولید و صادرات برای رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که هرگونه تعرفه، حتی کمتر از ۶۰ درصدی که ترامپ عنوان کرده، پرهزینه خواهد بود».

ترامپ همچنین می‌تواند با لغو وضعیت محبوب‌ترین کشور چین، فشار تجاری بیشتری را بر چین وارد کند و ارتباط آن را با اقتصاد ایالات متحده قطع کند، که می‌تواند بر رشد داخلی چین تأثیر بگذارد.

تقویت دلار در دوره ترامپ

ANZ انتظار دارد که دلار آمریکا تقویت شود و ارزهای آسیایی در دوران ترامپ تضعیف شود، که منعکس کننده سیاست های حمایت گرایانه تر و بهبود رشد اقتصادی است.

در میان ارزهای آسیایی، یوان چین و ین ژاپن احتمالاً تحت تأثیر سیاست های سختگیرانه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

نه
پیش‌بینی می‌کند که یک جنگ تجاری جدید با چین، همراه با سیاست‌های سخت‌تر آمریکا، می‌تواند منجر به کاهش ۱۰ درصدی ارزش بیشتر ارزهای آسیایی شود و شرایط برای یوان چین بدتر شود.

اما قدرت دلار آمریکا محدود خواهد بود، به خصوص که ترامپ و معاون او، سناتور جی. دی. ونس اوهایو خواستار کاهش ارزش دلار برای حمایت از صادرات آمریکا شد.

در حالی که نگرانی ها در مورد ریاست جمهوری ترامپ در هفته های اخیر به بازارهای آسیایی آسیب رسانده است، هنوز مشخص نیست که آیا چنین سناریویی محقق خواهد شد یا خیر. انتظار می رود ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ با کامالا هریس، نامزد دموکرات ها روبرو شود.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا