اخبار اقتصاد ایران

چشم‌انداز کریدور شمال – جنوب با طرح‌های جدید؛ تونل زیردریایی ایران – قطر در راه است

به گفته دبیرخانه انجمن کازان ، جلسه وزرای حمل و نقل توافق نامه کریدور بین المللی شمال غربی و کنفرانس توسعه تدارکات حمل و نقل در کازان ابعاد این تحولات را بررسی می کند.

انجمن کازان ۱ ، ۱-۸ ماه مه ، برابر با ۱ تا ۲ اردیبههت در کازان ، مرکز روسیه تاتارستان برگزار می شود.

دبیرخانه این اجلاس پیش از این توجه ویژه ای را به توانایی های ایران از جمله دانش فنی در تولید توربین های گازی و همچنین برنامه ریزی برای برگزاری جلسه وزرای فرهنگ اسلامی و همچنین جلسه وزرای کریدور شمالی گزارش داد.

پیش بینی تغییرات اساسی در جنوب جهان ، به ویژه جهان اسلام

گزارشی از دبیرخانه انجمن کازان در روز دوشنبه ، با اشاره به اینکه راهرو بین المللی حمل و نقل بین المللی شمال در حال گسترش است: امسال انتظار می رود تغییرات عمده ای بر کشورهای “جهان جنوبی” ، به ویژه جهان اسلام تأثیر بگذارد.

در این گزارش آمده است: پروژه جدید پنج ساله ملی در سال ۲ در روسیه آغاز می شود. این پروژه برای افزایش سرعت و حجم حمل و نقل کالاها در داخل روسیه و فراتر از مرزهای آن طراحی شده است. در نتیجه اجرای پروژه ، یک سیستم حمل و نقل یکپارچه ایجاد می شود که حمل و نقل کالا برای اوراسیا و فراتر از آن را تسریع می کند.

براساس این گزارش ، این پروژه شامل افزایش ظرفیت راهروهای بزرگ بین المللی مانند کریدور بین المللی حمل و نقل بین المللی شمال جنوبی است و بر توسعه بنادر دریایی و آبراه های خانگی متمرکز شده است.

پروژه ملی روسیه همچنین شامل نوسازی زیرساخت های مرزی است که هدف آن کاهش استاندارد بازرسی وسایل نقلیه باری به ۵ دقیقه است. این به افزایش حجم حمل و نقل در مسیرهای بین المللی ۳.۵ بار کمک می کند.

در این میان ، توافق های بین المللی جدید در سال ۶ ظرفیت ، سرعت و دسترسی بیشتر به مرزهای جدید را فراهم می کند:

۱. ایران و روسیه در آستانه اجرای توافق نامه ساخت و ساز راه آهن رشتاراستارا (آخرین بخش باقیمانده مسیر کریدور غربی غربی -در اطراف دریای خزر) قرار دارند.

در این پیوند ، وزیر امور خارجه روسیه ، سرگئی لاوروف ۷ فوریه تا هشتم اسفند “ما امیدواریم که ساخت این پروژه را در کمترین زمان ممکن آغاز کنیم.” برای این منظور وام روسیه تأمین می شود.

این پروژه راه آهن روسیه ، جمهوری آذربایجان و ایران را به هم متصل می کند و مسیر یکپارچه به طرز چشمگیری جریان کالا در اوراسیا را افزایش می دهد.

دبیرخانه انجمن کازان گفت: مهمترین کار سال ، تحقق خرید کامل یا انتقال اراضی مورد استفاده برای ساخت منطقه رشتاستارا است. این به ما امکان می دهد نه تنها مطالعات فنی ، بلکه فعالیت های ساختمانی را مطابق با توافق بین رشته ای مربوطه نیز شروع کنیم.

براساس این گزارش ، نتیجه نهایی این پروژه می تواند منجر به حرکت یکپارچه و پر سرعت قطارهای باری در مسیری از بندر روسیه روسیه-لگا در دریای بالتیک تا شهر بندر ایران ، بندر عباس ، در سواحل خلیج فارس شود.

افزایش حمل و نقل جاده ای از طریق ایران در کریدور شمالی نیز با صدور کارتهای سوخت ایران به رانندگان روسی امکان پذیر خواهد بود. طبق توافق نامه ، فقط میزان سوخت ارائه شده در خاک ایران دریافت می شود. چنین اقداماتی برای به روزرسانی سطح خدمات در گذرگاه های مرزی خودرو در سراسر راهرو به عنوان عبور از مرز ایران.

در ماه فوریه ، باکو توافق نامه بین رشته ای جمهوری آذربایجان و روسیه را در مورد همکاری در حمل و نقل کالا در امتداد راهرو حمل و نقل بین المللی “شمال-جنوب” اتخاذ کرد.

این سند شرایط توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل ترانزیت را برای افزایش کارآیی ارتباطات حمل و نقل و تقویت پتانسیل شاخه غربی راهرو تعیین می کند.

۱. در چارچوب همکاری استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان ، توافق نامه اجرایی تا پایان سال تا پایان سال امضا شد.
براساس این گزارش ، این پروژه ، بخشی از برنامه توسعه شعبه غربی از حمل و نقل بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب ، یک جایگزین بهینه برای مسیر شلوغ رشتاستارا خواهد بود.

حجم حمل و نقل در مسیر جدید بین جمهوری آذربایجان و ایران ممکن است در سال ۳ به ۵ میلیون تن برسد (از جمله غلات ، فلزات ، کودها ، زغال سنگ و محصولات پتروشیمی).
برای مدیریت تدارکات در طول مسیر ، برنامه ریزی شده است که یک بستر دیجیتال یکپارچه ایجاد کند. پیشنهاد می شود که این پروژه با مشارکت فعال روسیه اجرا شود.

۱. تعرفه های ترجیحی جدید همچنین می توانند حجم حمل و نقل در شعبه شرقی کریدور بین المللی “شمال -جنوب” را افزایش دهند. این فرصت در جلسه ژانویه توسط نمایندگان قزاقستان ، ترکمنستان ، روسیه و ایران مورد بحث قرار گرفت.

در سال ۴ ، کشورهای قزاقستان ، ایران ، ترکمنستان و روسیه نقشه راه را برای هماهنگی ظرفیت مسیر حمل و نقل امضا کردند. براساس این طرح ، ظرفیت شعبه شرقی راهرو بین المللی “شمال -جنوب” باید از ۲ میلیون تن به ۲ میلیون تن در سال و ۲ میلیون تن افزایش یابد. این برنامه ها در اجلاس بین المللی کریدور شمالی -ساحلی در قزاقستان ، جایی که نمایندگان جمهوری آذربایجان ، افغانستان ، بلاروس ، امارات متحده عربی ، عراق ، عمان و ازبکستان نیز حضور داشتند ، گردآوری شد.

۱. دبیرخانه انجمن کازان نوشت: راهرو شمال-جنوب پیش بینی می شود از طریق ساخت خطوط ریلی جدید به کریدور ترانسافان وصل شود. این مسیر جدید بخشی از محموله های حمل و نقل از روسیه و کشورهای سازمان همکاری های اسلامی را از طریق ازبکستان و افغانستان به پاکستان و آسیای جنوب شرقی امکان پذیر می کند. این پروژه همچنین حمل و نقل کالا از چین به پاکستان و اروپا را از طریق کشورهای آسیای میانه افزایش می دهد.

طراحی طولانی ترین تونل زیر دریایی جهان بین ایران و قطر

مرحله فعلی توسعه فعال و گسترش پروژه شمال-جنوب می تواند شرکت کنندگان بیشتری را به ویژه از جنوب آسیا و خلیج فارس با فرصت های جدید تدارکات جذب کند. به عنوان مثال ، در اوایل سال اعلام شد که ایران و قطر شروع به بررسی پروژه عظیم ساخت تونل های زیر دریایی در خلیج فارس کردند. براساس برنامه ریزی ، این تونل که به طول ۵ کیلومتری به طول کل می رسد ، طولانی ترین تونل حمل و نقل در جهان خواهد بود. این مسیر عمدتاً برای قطارها طراحی شده است ، اما این خودرو نیز در حال بررسی است.

در صورت اجرای این پروژه ، محموله ها می توانند از طریق ایران ، خلیج فارس و قطر به سایر کشورهای عربی هدایت شوند.

یکی دیگر از پروژه های بزرگ اتصال کویت ، عربستان سعودی (شهرهای جابل و دامام) ، بحرین (مناما) ، قطر (دوحه) ، امارات متحده عربی (ابوظبی ، دبی و فوجیرا) و مسقط پایتخت عمان با یک شبکه ریلی ۲،۰۰۰ -کایلومتر است.

بخشی از این طرح در حال حاضر بین قطر و عربستان سعودی در حال انجام است ، در حالی که کار بر روی امارات متحده عربی و عربستان سعودی به پایان رسیده است. هر دو پروژه ادغام راهرو “شمال-جنوب” را با خاورمیانه تسریع می کنند و دسترسی به بازارهای آفریقا از جمله مصر را فراهم می کنند.

پیوستن کشورهای جنوبی خلیج فارس به پروژه های کریدور حمل و نقل شمال و جنوب می تواند مشکل بارگذاری واگن های ریلی را در مسیر بازگشت و کاهش هزینه های حمل و نقل حل کند. این منطقه هم محصولات هیدروکربن و هم محصولات فناوری پیشرفته ای را که در دسترس راهرو شمال و جنوب است ، تولید می کند.

کریدور بین المللی حمل و نقل بین المللی شمالی با ۷۰۰۰ کیلومتری روسیه (بنادر بالتیک) به هند (بنادر دریایی خلیج فارس) پیش بینی شده است و شامل مسیرهای اتومبیل ، شبکه های ریلی و مسیرهای دریایی است. این راهرو از سه مسیر اصلی تشکیل شده است: وسط زمین دریایی با عبور از کاسپیایی ، غرب (از طریق جمهوری آذربایجان) و شرق (از طریق قزاقستان ، ازبکستان و ترکمنستان) به سمت ایران.

براساس محاسبات خبره ، اجرای پروژه “شمال -جنوب” باعث کاهش زمان حمل و نقل در اوراسیا دو تا سه برابر می شود. به عنوان مثال ، حمل و نقل روسیه سن پترزبورگ به بمبئی هند ، ممکن است به جای ۲-۵ روز در روش سنتی دریا ، حدود ۲-۵ روز طول بکشد. بنابراین ، هزینه حمل و نقل بین ۲ ٪ تا ۵ ٪ کاهش می یابد.

مجمع بین المللی اقتصاد روسیه – جهان اسلام در کازان ، مرکز تاتارستان ، روسیه ، به عنوان بستر اصلی همکاری های تجاری روسیه و جهان اسلام برگزار شده است. به گفته ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، این حادثه به وضعیت فدرال در حوادث این کشور ارتقا یافته است.

همکاری های بین المللی ، تجارت ، مالیات های اسلامی ، صنعت حلال ، حمل و نقل و تدارکات ، علوم و فناوری ، فناوری اطلاعات ، صنعت ، ساخت و ساز ، پزشکی ، آموزش ، گردشگری ، فرهنگ و رسانه ها در بین شانزدهمین مجمع اقتصاد اسلامی روسیه در کازان اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا